Inlägg från: pippilirum |Visa alla inlägg
  • pippilirum

Allergitråden

Hej!

Jag hoppas det är okej att jag kikar in i tråden. Har en son på 2,5 år som strax innan jul "friades" från sin äggallergi. Han var som spädbarn även mjölkproteinallergiker. De enda egentliga symtom han haft av sina allergier har varit besvärliga eksem. Han är ju som sagt "friad" från de konstaterade allergierna men hans eksem har aldrig varit värre! Han har över hela kroppen nu. Värst i knävecken där han rivit upp stora sår som inte läker. Men handleder, armveck, fötter, mage, nacke, händer  och låren fram och baksida har också eksem. Han gråter och är ledsen flera gånger om dagen för att det kliar och säger att han har ont. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. BVC hänvisar till barnmottagningen/allergimottagningen och de i sin tur tror inte att det är någon allergi utan att vi ska fortsätta smörja med Miniderm (som för övrigt inte hjälper, vi har använt den sen han var liten). Vi prövade att smörja med Locoid innan det blev så här illa men det lyckades inte dämpa något direkt.

Vad ska jag ta mig till? Känner mig helt desperat nu och blir så ledsen varje gång min son gråter i frustration över sin klåda.

• pippilirum

Tusen tack för era svar!

Strax efter att jag skrivit inlägget fick sonen en kli-attack och då blev jag så ledsen att jag ringde upp allergimottagningen på sjukhuset igen. Sköterskan där hänvisade tillbaka till VC igen såklart. Ringde till VC och fick en tid! Tyvärr gav det egentligen inte så mycket förutom en remiss till allergimottagningen (Suck!) och ett recept på Tavegyl. Ska testa det nu till natten. Däremot så fick jag veta av läkaren att min son tydligen haft reaktion på banan på senaste pricktestet. Det hade vi inte en aning om dock.

Det var som sagt via pricktestet som han friades från de tidigare allergierna. Jag visste faktiskt inte att det inte var så tillförlitligt. Men jag ska absolut ta bort ägg och mjölk igen. Mjölkproteinet var ju aldrig något att ta bort då han endast åt ersättning när den allergin upptäcktes och senare försvann. Finns det någon bra sida där man kan läsa om vad som innehåller mjölkprotein?

Jag känner mig så himla usel som förälder varje gång han gråter och kliar sig blodig. Nu måste jag  bara se till att det blir bättre. Återigen TUSEN TACK för era svar!

• pippilirum

Hej tjejer!
    Jag har fått så bra svar av er tidigare angående min son, så jag hoppas återigen på era kloka ord och er kunskap. Min dotter är 7 veckor gammal och har sedan 3 veckors ålder fått mjölkfri ersättning och jag som delammar äter strikt mjölkfri kost. Hon har en misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig som ont i magen.
    Vi har en helt annan tös sedan vi uteslöt mjölk. Innan vi slutade med mjölk så skrek hon varje vaken stund.
     Vi har fått remiss till Barnmottagningen för pricktest men fick nu veta att det kommer ta upp till 1månad innan vi får komma dit. Vi har redan väntat 1 månad på att BVC skulle bemöda sig om att skicka en remiss så det känns tungt. Inte bara för att ersättningen kostar oss mycket pengar då vi ej får det på recept, men också för att jag faktiskt vill ha en kontakt med tex dietist och läkare. Enligt sköterskan på Barnmottagningen så måste vi, oavsett vad pricktestet visar, provocera för att de ska kunna fastställa någon allergi. Vi funderar nu på att själva provocera med NaN HA 1 här hemma då det kommer ta lång tid innan vi får komma på allergisköterska. Men hur lång tid tar det innan barnen uppvisar symtom om det är mjölkproteinet de reagerar på? Och om hon reagerar, tar det i så fall 2 veckor igen för att få henne symtomfri (som det tog när vi slutade med mjölk)? Jag känner mig så frustrerad över att vi inte får nån hjälp! Ska jag tex inte börja med någon form av kalktablett? Måste min dotter få något sånt? Många frågor och jag hoppas någon av er har tid att hjälpa mig lite.

Svar på tråden Allergitråden