Inlägg från: TANKGIRL |Visa alla inlägg
  • TANKGIRL

Allergitråden

Hej, jag kikat på er sida ett tag för att ta del av symptom, tips och dylikt.
    Jag är mamma till en 7 årig kille som just nu ligger för utredning av eventuell födoämnesallergi.
    Jag kände redan när han var nyfödd att något var lurigt men blev hela tiden tillsagd att jag var nojjig. Isak hade mycket magknip och gasig, skrek och höll mig vaken nätterna i enda och spydde kaskadspyor i mängder efter amning. Men jag litade på BVC.
    Detta har resulterat i att jag har en liten fisig gosse, smal som en sticka och med en svullen gubbmage. Han kan aldrig torka sig själv när han har bajsat eftersom han är konstant lös i magen, sista månaderna har han även börjat att bajsa ner sig dagligen och haft väldiga magsmärtor.
    Av alla mina 3 pojkar är han den ende som är så liten och tunn och hans 3 år yngre bror väger mer och är på väg om honom i längd, de har nu även samma klädstorlek. Jag pratade med läkare på BVC för lite mer än ett år sedan och enligt dem är barn olika och de trodde inte att det var någon allergi.
    Vi har allergi för mjölkprotein i släkten, och fick rådet att sluta med mjölk fram tills vi ska till läkaren.
    Idag 4 dagar utan mjölk bajsade isak en LÅÅÅÅÅNG fast kabel och han var så stolt samt att jag inte tycker magen är så stor längre.

Känner mig som en värdelös mamma, tänk om min pojk varit allergisk i alla dessa år....
    Hur tycker ni att symptomen låter?

MVH Sarah        

• TANKGIRL
    Trottoarbonden skrev 2012-10-02 20:17:56 följande:
    TANKGIRL: Åh som jag känner igen mig i vad du skriver. Vi har också alltid vetat att något inte stod rätt till men har blivit bemötta med "det är normalt". Hade också en skrikig, gasig bebis som sällan var nöjd och kräktes för jämnan.
    Min övertygelse är att föräldrar alltid har rätt. Om du vet att något är fel så är det också något som är fel. Dock har du fel i en sak, du är inte en värdelös mamma!!
    Jag tror nog att det kan vara en allergi, och jag tror inte att det är en slump att den mjölkfria kosten har gett effekt. Fortsätt i flera veckor och se om det håller i sig! Och om läkaren tar prover som visar att han inte alls är allergisk så strunta i det, fortsätt och testa, för det är det som räknas. Blir han bättre, och kanske till och med bra, av att vara utan mjölken så är han allergiskt och ska ha mjökfri kost! För att sedan bekräfta så kan du testa att införa mjölk igen sen och se om han blir sämre.
    Har du 100% koll så att du vet att det verkligen är helt mjölkfritt? Det kan vara lite lurigt med det ibland...
    Lycka till!

En reflektion: Märkligt hur berörd jag blev av att läsa om ett barns långa bajskorv! Det trodde jag nog inte skulle inträffa....
    Tack så mycket för de varmande orden
    Jo jag har koll på alla som har med speicalkost tack och lov.  Jag är utbildad kock och här läst specialkost och har ett stort intresse också. Det som jag oroar mig för är att det inte ska visa nåt och att jag ser skillnad själv. Skolan ger mjölkfrimat mat nu men vill ha intyg från läkaren vilket lär bli svårt om det inte ger nåt.
    Får väl helt enkelt skicka med egen matlåda...
    Haha  hela familjen var engagerade i det toalettbesöket, storebror tycker det är lite genant att Isak alltid skiter ner sig när dem är ute och leker med kompisar och det förstår man ju...  

Sarah 
  • TANKGIRL
    Trottoarbonden skrev 2012-10-02 20:17:56 följande:
    TANKGIRL: Åh som jag känner igen mig i vad du skriver. Vi har också alltid vetat att något inte stod rätt till men har blivit bemötta med "det är normalt". Hade också en skrikig, gasig bebis som sällan var nöjd och kräktes för jämnan.
    Min övertygelse är att föräldrar alltid har rätt. Om du vet att något är fel så är det också något som är fel. Dock har du fel i en sak, du är inte en värdelös mamma!!
    Jag tror nog att det kan vara en allergi, och jag tror inte att det är en slump att den mjölkfria kosten har gett effekt. Fortsätt i flera veckor och se om det håller i sig! Och om läkaren tar prover som visar att han inte alls är allergisk så strunta i det, fortsätt och testa, för det är det som räknas. Blir han bättre, och kanske till och med bra, av att vara utan mjölken så är han allergiskt och ska ha mjökfri kost! För att sedan bekräfta så kan du testa att införa mjölk igen sen och se om han blir sämre.
    Har du 100% koll så att du vet att det verkligen är helt mjölkfritt? Det kan vara lite lurigt med det ibland...
    Lycka till!

En reflektion: Märkligt hur berörd jag blev av att läsa om ett barns långa bajskorv! Det trodde jag nog inte skulle inträffa....
    Hej, ville bara säga att det blev konstaterat att min 7 åring har mjölkallergi, med höga värden också så allt har lästs sig för oss. det blir lite strul ibland, han var hos sin mormor i helgen och de skulle äta pizza. 2 pizzor blev tillbaka skickade innan den blev mjölkfri men han har stenkoll själv.
    Tack för peppningen.
    Kramar  
Svar på tråden Allergitråden