• 32101

Allergitråden

Hej!

Har en dotter på 5 år med allergi och astma. Nu senaste veckorna har hon blivit försämrad och jag vet inte varför. Hon var tätare i lungorna och hon har väldig klåda i näsan samt täppt och går och snörvlar ofta.
    Hennes medicinering i nuläget är:
    - Avamys 2 puffar i vardera näsborre 2 ggr dag
    - Airius 5 ml/dygn
    - seretide 1 puff morgon och kväll
    - flutid 1 puff morgon och kväll.

Det största problemet är ju själva näsallergin, den är svårare att få bukt på än astman, även om astman klassats som svårbehandlad också. Nu ville hennes läkare att vi ska få en protexo för att man inte kan öka medicineringen så mkt mer. Fast jag känner mig kluven och vill ju få bukt på den och veta vad det är hon reagerar mot. Hon reagerar på pollen, ägg, hund och katt. Pollen har aldrig visat sig på pricktest men hon blir mkt sämre på tidig vår, hon blev bättre mitt på sommaren och mitten av okt blev hon sämre igen.

Är det någon här inne som har en protexo? Någon som har tips ang allergin med mediciner eller liknade?

Mvh

• 32101

Nu vet jag varken ut eller in. Har ju skrivit om min femåring som är allergisk. Hon blev ju succesivt sämre och sämre och  det senaste året har det varit som värst.   I somras kom det fram att det funnits mögel på förskolan vilket både personal och kommun vetat om sedan förrra hösten utan att informera oss om det och vi som undrade varför vår dotter mådde så dåligt trots medicinering. Efter 6 veckor hemma från dagis i somras så må¨dde hon jättebra, medicineringen halverades och så fortsatte ju det på hösten när de började på ett nytt dagis. Men så var det dags för flytt tillbaka till det gamla i okt vilket de sa var åtgärdat och bra igen. Redan första veckan så var hon tröttare, vecka nr 2 kom symtom som näsklåda och nästäppa varvat med rinnsnuva. Vecka nr 3 kom hostan på nätterna och även dagar. Och så är vi där igen med ökade doser medicin men symtom ändå och humörsvängningar och trötthet igen.

Jag har försökt hitta olika orsaker men det kommer ju tillbaka på samma igen; dagiset. Problemet med min hypotes är att fröknarna hävdar att hon inte har några problem där, inget alls, kanske lite låg och lugnare än vanligt samt att hon vill dricka mer. Men så fort jag hämtar henne så hör jag hur hon drar in i näsan och idag sa hon att hon sagt till fröken att det kliade i näsan samt att när jag kom så hostade hon och klättrade upp och hämtade medicinen i sin hylla för att hon kände sig slemmig och hostig. Ändå hävdar fröken att det inte förekommer något sådant på dagarna. Jag tycker det är så konstigt och varför är det så när jag hämtar då?

Det är mycket som tyder på dagiset men det är ju underligt att hon är snörvlig överallt utom just där. Inget är ändrat förutom dagis och årstiden. Är det något extra allergiframkallande ute nu?

Jag känner mig alldeles utmattad av att se henne må dåligt och inte få något grepp om vad det är som är orsaken.
    Vad tror ni? Jag vet inte hur jag ska lösa detta problemet.

• 32101

Jo jag tycker också det är solklart, men enl kommunen ska det ju vara åtgärdat samt att personalen säger att hon inte är snuvig och hostig där på dagarna vad som dom märker av.
    Hon har testats mot mögel men då var inte airius utsatt så kontrollpricken blev väldigt liten, å andra sidan så gav inte pollen utslag men hon blev för tredje året i rad väldigt mycket försämrad när pollen bröt ut så läkaren sa att hon med säkerhet är allergisk mot det. Hon reagerar mer på pollen än på hund och katt som gav ganska stora utslag på pricktestet.

• 32101

trottoarbonden: Jag har hört att om man är väldigt känslig mot ägg kan man reagera mot kyckling och hönskött  också.

• 32101

Nu har jag ringt kommunen och påtalat detta. Dessutom har jag gjort en skrivbok till en allergibok där personalen kan skriva ner hur hon mår och om hon har besvär och i vilket situation hon har problem. Och vips var det anteckningar från dagen innan också (den dag som det hade inte hade varit några problem) då hade hon vid 2 tillfällen klagat för klåda i ögon och näsa och det var när hon kom in efter att ha varit ute en stund och när de åt lunch. Och i fredags var det anteckning om snuva.

Verkar iaf som att detta med att fylla i en bok hade god effekt. Nu hoppas vi bara kunna se ett samband. Men det bästa är nog att byta dagis för att se om det är det som är orsaken.

Var på ett lekland igår och då blev hon sämre märkte vi med klåda i ögon och näsa och snörvel. Men där var ju tjockt lager med damm på olika ställen där de inte riktigt kom åt att städa men det syntes tydligt så det var ju kanske inte så konstigt att de irriterade.

Svar på tråden Allergitråden