• IdaVi

Allergitråden

Ela: Vilken läskig bild! Min systerdotter är köldallergisk men jag tror hennes utslag blir mer som små prickar. Men man kanske kan reagera olika?

Idag var vi med sonen på barnmottagningen och gjorde pricktester (gluten, laktos, ägg, vete om jag minns rätt). Men han reagerade inte på testerna. Ska tillbaka på måndag och få ett "grötomslag" som ska sitta till torsdagen. Nån mer som gjort det och fått utslag på det testet men inte pricktestet?  
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • IdaVi

Har ju fått konstaterat att vår dotter (snart 3 år) har nötallergi. (och ägg sen 2 år tillbaka) Hittills har de bara kollat mandel (ingen reaktion), hasselnöt och jordnöt. Hon fick en stark reaktion på jordnöt och lite mindre på hasselnöt. Vi väntar på att få komma tillbaka för nya prover och även få träffa läkare. Tills dess ska vi avstå helt från alla slags nötter.

Är det via RAST-test man kollar upp mer om nötallergin eller finns det andra sätt?

Hur är det med thairestauranger etc, törs ni som har nötallergiska barn äta där? Tänker på att de ofta använder cashewnötter och kanske jordnötsolja??

• IdaVi
    Sousafon: Ja, det känns lite jobbigt med nötallergin. Äggallergin hoppas jag växer bort, men jag vet inte hur vanligt det är att nötallergi gör det?

Var lite läskigt när vi upptäckte allergin. Hon fick nämligen en 88:an är vi var i parken och lekte och svullnade upp på läpparna osv. Vi ringde ambulans som kom på några minuter. Men andningen var aldrig påverkad som tur var.   
  • IdaVi
    Sousafon: Jag är psykiskt inställd på att nötallergin kommer finnas kvar. Vi har mycket allergier i släkten, men ingen har så kraftig som Ida *knock on wood*.

Ela: Låter ju positivt! Undrar hur många år det dröjer innan metoden blir beprövad i Sverige bara  
  • IdaVi

Och apropå kvalitets-TV så kollar jag på gårdagens "Real Housewives of Beverly Hills" nu! Tungan ute

• IdaVi

Smiter in med en liten fråga. Är det någon här som vet hur lång tid ett RAST-test kan ta? Ska nämligen in till sjukhuset med dottern på onsdag för att kolla upp hennes nötallergi. Tar det typ 10 minuter eller pratar vi timmar?

• IdaVi

Tack för svar Miralicia! Jag har också läst att det kan ta upp till flera veckor innan man får svar, så jag räknar inte med att få svar imorgon. Men jag läste någonstans att det kan ta upp till 1,5 timme på sjukhuset.
    För säkerhets skull har jag meddelat på fsk att dottern inte kommer alls imorgon. Så vi får se   

• IdaVi
    Ela: Ok, så pass. Mitt i lunchen också, eller vi ska vara där 11.30. Får nog ladda med välling med tanke på Idas sockerdippar (brås på mig tyvärr )
  • IdaVi
    Sousofan: Ok, verkar variera lite då?! Får se hur de gör med Ida. Vad tråkigt att det inte skett någon bättring jag minns inte vilka allergier din son har? Är det såna som kan växa bort i bästa fall? Håller tummarna för att det blir bättre nästa gång.

Ida fick ju en ganska kraftig reaktion när hon åt några tuggor av 88:an i somras så det slutade med ambulansfärd. Det var 3% hasselnöt i glassen. Pricktestet visade på hasselnötsallergi, men ännu kraftigare på jordnöt, som inte ens fanns i glassen. Törs inte ens tänka på hur det hade gått om det varit jordnöt i glassen!
    Blir skönt att få lite mer koll på hennes nötallergi. Äggallergin är vi ju vana vid i dagsläget iaf...

suzzu: Hon blir 3 år om en månad ungefär. Är nog lättare när de är små och inte inser vad som händer. Fast det är ju synd om dom oavsett hur gamla dom är!

LadyM: Jag har dålig fantasi med mellis fast dottern bara har ägg- och nötallergi så jag är tyvärr helt kass på sånt. Hoppas nån annan kan hjälpa dig. 
Svar på tråden Allergitråden