• MariaWe

Allergitråden

Hej alla!
    Vet att jag skrev  här en gång för lääänge sen, när sonen hade gjort sin första allergi utredning (tror att han var runt 8 månader då). Han påvisade då allergi mot vete, mjölk och jordnötter. Den dumläkaren jag hade då tyckte att jag kunde fortsätta ge vete (iom att han var så lite allergisk mot det). Men eftersom jag seadn tidigare visste mjölk (märkte det när han ammade) och jag sökte för att han började att kräkas när jag sluttat amma och han fick Enago, så slutade jag självklart med vetet i alla fall.
    Läkaren har sen fått mig att försöka introducera mjölk igen vilket jag inte gjort eftersom vi hamnade så efter med maten. Visste inte vad jag vågade ge honom. Dessutom fick vi träffa en helt värdelös dietist, så det blev ingen hjälp därifrån heller.
    Efter en längre tids diarré bestämde jag mig för att söka igen. Var så nervös för att det var gluten. Dock följer han sin vikt- och längdkurva perfekt, därför känns det som att jag inte blir tagen på allvar.
    Har iaf precis fått provsvaren från den allergiutredningen. Han är inte allergisk mot gluten och vetet har sjunkit, vilket känns jätteskönt! Men hans allgi mot mjölk har ökat, liksom den mot jordnötter och han har även blivit ganska rejält allergisk mot soja. Dessutom är han lite allergisk mot hund och vi har två stycken!
    Nu behöver jag tips och råd (känner mig helt gråtfärdig)! Mjölk tänker jag inte försöka introducera, förrut fick han soyayoughurt till mellis, vad ska jag ge honom nu? Vad ska vi göra med hundarna, avvakta ett tag? Har själv varit lite hundallergisk, med det verkar ha vuxit bort eftersom jag aldrig har några känningar längre. Utvecklade dock inte den allergin förrän i 14-årsåldern.
    Törs jag ge honom bönor? Eftersom det är släkt med soja och jordnötter.
    Det han äter är Nutramigen, Barnmat (farmargryta och kyckling-och grönsaksgryta), korv, glutenfritt bröd, corn flakes, Wasa Husman, pommes, saftsoppa och frukt. Han vill inte ha ex glutenfri pasta och potatis. Känns ganska torftigt och enformigt....

PS: Han är 19 månader nu!

• MariaWe

Bokhylla och K Kavat: Tack för tipsen! Idag, när jag hunnit smälta det hela lite mer, känns det mycket bättre!

• MariaWe

K Kavat: Min kille är ju allergisk mot bla soja och då sa du att det finns guarkärnmjöl i saftsoppa, vilket han dricker. Dock har jag inte märkt någon reaktion på det. tror du jag kan fortsätta ge honom det då?

En annan fråga om det är någon som känner igen sig:
    Under hela min barndom och även en del fortfarande, så har jag fått små kliande blåsor under fötterna  och i händerna. Har alltid kallat dem för kliblåsor då jag aldrig fått någon förklaring vad det är eller vad de beror på. Det är oftast värst på somrarna då det kan komma som stora kakor med blåsor. Nu för tiden är det mest någon enstaka som dyker upp då och då. Har egentligen aldrig kunnat sätta dem i sammanhang med något heller då jag som barn inte var allergisk, har dock aldrig varit utredd för någon födoämnesallegi.
    Förra våren upptäckte jag blåsorna under min sons fötter och i somras hade han jättemycket. Nu få han någon/några då och då och jag får behandla honom med tavegyl nattetid då de kliar så mycket (vet hur de känns). Varje gång vi har varit hos läkaren har de självklart varit försvunna. Tror dock inte att de skulle veta vad det var ändå eftersom jag aldrig fått några svar eller ens hört talas om någon med något liknande.
    Så nu greppar jag efter ett halmstrå! Någon som hört talas om något liknande? Eller kanske har någon teori om det hela!

• MariaWe
    Kavat skrev 2011-04-14 12:40:10 följande:
    Det beror på vilken saftsoppa om det innehåller guarkärnmjöl. Alla saftsoppor innehåller inte det. Har du kollat innehållsförteckningen?

Angående reaktioner. Mår han tiptop och inte du funderar på ev. fler allergier på honom, så hade jag fortsatt att ge. Det brukar ju dock smyga sig sakta så att man inte alltid märker tydliga reaktioner förän det är kasst typ. Men nu är du ju medveten. Man ska aldrig ta bort mer än nödvändigt. Bara ev för att se om han nu mått kass och för att utesluta att det inte var den som orsakade det. Är du med på hur jag menar?

Min mamma och min kompis har det. Men minns inte namnet. Det finns ett namn på det.. Ska kolla om mamma kommer ihåg.
    Han dricker Ekströms som innehåller guarkärnmjöl. Men börjar han visa reaktioner på något plockar jag bort det!

Får de (veteallergiska) inte äta kellogs corn flakes? För det får han. Dock äter han kanske bara 10-20 st per gång...

Vore ju helt fantastisk om du visste namnet på blåserna!

Någon som vet om allergiska barn får fle/längrer biverkningar av MPR-vaccinet? Min son fick nyss det och häromkvällen (7 dagar senare) satte det igång. Hööög feber och kass i magen. Undrar bara hur länge man kan räkna medf att det håller i sig fast jag antar att det är väldigt individuellt! Hade inga sådana bekymmer med äldste sonen....
  • MariaWe
    Kavat skrev 2011-04-15 17:05:55 följande:
    Nej, Kellogs är inte ok för en glutenintolerant ens. Alltså det innehåller för höga mängder gluten för att kallas glutenfritt och en veteallergiker brukar vara känsligare än så...
    Men det är ju samma sak där, klarar han av dem helt utan problem så bör han ju kunna äta dem...?

Kan det här vara något?
    "Palmoplantar pustulos, PPP, är områden med rodnad, fjällning och varblåsor i handflator och på fotsulor. Blåsorna innehåller döda blodkroppar och innehållet är sterilt. Blåsorna är först gula, blir senare bruna och fjällar av. I handflatorna sitter PPP-blåsorna oftast på lillfingersidan och upp mot handleden. På fötterna är den vanligaste platsen i hålfoten. Hudförändringar kan finnas bara på en hand eller fot, eller på båda händerna/fötterna och ibland på alla fyra ställena. Kan läka ut av sig själv eller med behandling, men återkommer ofta igen. Betydligt vanligare hos kvinnor och hos rökare."

Är du säker på att det är sen reaktion på vaccinet? Låter konstigt att det kommer sååå sent. Tror mer på annan sjukdom och kass mage av febern. (Eller allergireaktion?)
    PPP stämmer inte riktigt in tyvärr..... Vet inte vad det kan vara, skumt är det i alla fall!

Japp, jag är säker på att det är vaccinet! Biverkningarna på MPR kommer efter 7-12 dagar. Han har reagerat på tidigare vaccinationer också, men då har det kommit samma dag!
  • MariaWe

Hej! Är inte aktiv i den här tråden, men nu skulle jag behöva hjälp/ goda råd! Min son på snart 3,5 år dricker rismjölk och Nutramigen (som välling). Han har nyligen fått Neocate Active och det är meningen att vi ska försöka fasa ut Nutran. Går dock inge bra alls, men vi kämpar på! Det stora problemet är dock att han nu inte heller får dricka rismjölken, pga livsmedelsverket rek. Om vi nu inte kommer att lyckas med Neocaten, vad sjutton ska han dricka då? Glömde säga att han inte tål mjölk, soja och havre! Hur ska han få isig tillräckligt med kalcium och andra viktiga näringsämnen? Var har kontakt med dietist, men vill gärna få lite fler råd!

Svar på tråden Allergitråden