Allergitråden
Hej alla,
vet inte om jag ska posta detta inlägg här el i någon annan allergitråd, men jag börjar här iaf.!
Har en son som snart är 11 månader, som jag misstänker har någon allergi. Har egentligen misstänkt det länge men inte fått något gehör på Bvc. Har nu bytt Bvc och ska till det nya om tre veckor, men tänkte slänga ut mina funderingar här först. Killen äter ersättning, gröt och mat. Har ätit ersättning sedan födseln då amningen inte kom igång helt. Ammades och fick ers kombinerat i ca 2 månader. Bajsade då flera ggr per dag och gulaktigt. Första veckan då vi kom hem fr bb åkte vi in till akuten då pojken fick enorma diarrér och blev slö. På sjkh tog de urinprov och sänka men allt såg bra ut. De fokuserade mest på amningen skulle komma igång.
Efter 2 månader då han bara fått ersättning hade han ofta diarrer men var även väldigt hård i magen av och till. Man kan bli det av ers, sa Bvc. Han har sovit hyfsat bra och är glad av sig, inte speciellt gnällig på dagarna etc. Har fr dag 1 haft torra, röda kinder med som små knottror. Trodde i vintras att det var av kylan men de är fortfarande kvar. Blossar ibland upp oavsett om vi varit ute el ej. Sedan ca 6 månader tillbaka har han vaknat och skrikit på nätterna, blir inte lugn av att komma upp i famnen (vi samsover), blir ibland tom skrikigare av att få ersättning, kan distraheras med hjälp av att jag låter honom pilla på lysknappen etc men sen kommer det som attackskrik. Han blir hysterisk när han ska läggas ner. Bvc säger antingen separationsfas el drömmar el att han ska ha eget rum. Det är tydligt för mig att han har ont i magen. Han spänner kroppen som i en båge, sparkar m benen, skriker om man tar mot magen etc.
Symtom nu:
-röda, torra kinder med knottror
-ont i magen på natten
-oerhört hård i magen (får 10 mg laktulos/dag hjälper inte), krystar, stånkar, får endast ut harpluttar
-kräks ibland efter att ha fått mat+ersättning
-sover oroligt
-kliar, gnuggar näsan ofta
-hostar ofta
-hickar flera ggr /dag
-får ibland som uppstötningar låter det som
-har inte ökat mer än 100gr i vikt sedan 8 månaders kontrollen (men har då haft en långdragen magsjuka ?? med kräkningar ej diareer i 4 veckor)
-läkare kontrollerat ej öroninflammation, ej någon förhöjd sänka
Nu till mina funderingar: känns som om han är allergisk mot något. Mjölkprotein är det första jag tänker? samtidigt så har hans magproblem eskalerat efter att vi började introducera gröt och vanlig mat. Kan det vara sädesslagsalkergi? Hur går jag bäst vidare med detta? Uteslut mjölkprod OCH/ELLER havre/vete eller endast det ena ur min sons kost. El. ska jag begära test hos Bvc först? Hur länge kan det ta innan man får ett sådant?
Tacksam för lite input, förlåt att det blev så långt meddelande.