Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Allergitråden

Hej, hoppar in här
    Min kille på 3,5 har diverse allergier, bekräftade är hasselnöt och valnöt. Det upptäcktes när han åt två ballerinakex med nougatfyllning och sen tappade rösten och lät som ett bålgetingbo när han andades. En vecka senare gav samma person (trots att jag sa låt bli) honom en geisha godis med resultatet att han nästan genast började klia sig och ville gå och borsta tänderna. Vi tog blodprov och i väntan på resultatet fick han en morgon akut reaktion på något okänt och svällde upp i hela ansiktet, ena ögat svällde igen helt det andra var bara en springa. Ingen andningspåverkan den gången. Vid uppföljningen av blodprov visade det sig att enbart nötsorter hade testats, men de ville inte ta nya eftersom behndlingen var samma. Vi hade redan flytande zyrtec från akuten, kortison och luftrörsvidgande pga astma och fick utskrivet 2x2 adrenalinpennor samt två omgångar kortisontabletter som de gav oss direkt där.
    MEN i helgen åt sonen smultron, och från att ha haft helt perfekt hy i ansiktet flammade den upp i ilskna röda eksem. Igår testades det igen, och efter ca en halvtimme blommade de upp, inte lika kraftigt, men så fick han inte heller lika mycket. Jordgubbar har han vägrat äta i ett år. Saken är den, att ansiktseksemen har han haft till och från, och vi har räknat dem som en del av hans atopiska eksem, men detta tyder ju på att han är känslig för något mer, som vi inte vet om och ger honom lite nu och då. Han har inte förmågan att berätta om något är obehagligt, eller förstå. Däremot sitter han ofta och säger "nej, det är äckligt" innan han ens smakat. Därav vill jag gärna ta nya tester, för att se vad han reagerar på. Det finns ingenting som direkt skulle kunna vara.

• stor grön drake

Hej Kexan!
    Vi har smort mycket med kortison när det varit som värst, det har inte haft jättebra effekt. Nu senast har vi testat Veledas weather protection creme för bebisar och jag vet inte om den är bättre eller sämre än något annat, men sonen protesterar inte lika mycket när vi sätter på den, så för oss funkar den bäst just nu. Bassalvor från apoteket hjälper knappt alls.

• stor grön drake

Alltså, vissa läkare... Hade ett samtal med den lokala allergiläkaren förra veckan, det har tagit ett tag att smälta. Huvuddelen, att vi initiallt ska undvika röda saker och citrus känns lite sådär (iom att vi vet att ahn ätit röda saker, tex tomat, dagligen utan reaktion) men jag tappade precis allt förtroende för lökaren när hen säger "Men detta ska ni bara göra hemma, daghemmet ska ge helt vanlig kost, fast fri från nötter då." Ursäkta mig, emn vad är det för j@vla nytta att vi utesluter det, om majoriteten av hans matintag inte gör det? Vi ska alltså utesluta och sedan skriva upp vad han ätit de senaste 12-24 timmarna om ahn får en reaktion. För att utesluta vad det kan vara. Men det blir ju helt meningslöst om han ska äta rött och citrus på dagis. Jag fattar inte. Och vi skulle återkomma med hur det hade gått i SEPTEMBER. Det är två månader dit. Nästan så jag överväger ringa BVC igen, deras läkare bokade iallafall blodprovsremiss utan bekymmer.

Svar på tråden Allergitråden