Allergitråden
Hej, hoppar in här
Min kille på 3,5 har diverse allergier, bekräftade är hasselnöt och valnöt. Det upptäcktes när han åt två ballerinakex med nougatfyllning och sen tappade rösten och lät som ett bålgetingbo när han andades. En vecka senare gav samma person (trots att jag sa låt bli) honom en geisha godis med resultatet att han nästan genast började klia sig och ville gå och borsta tänderna. Vi tog blodprov och i väntan på resultatet fick han en morgon akut reaktion på något okänt och svällde upp i hela ansiktet, ena ögat svällde igen helt det andra var bara en springa. Ingen andningspåverkan den gången. Vid uppföljningen av blodprov visade det sig att enbart nötsorter hade testats, men de ville inte ta nya eftersom behndlingen var samma. Vi hade redan flytande zyrtec från akuten, kortison och luftrörsvidgande pga astma och fick utskrivet 2x2 adrenalinpennor samt två omgångar kortisontabletter som de gav oss direkt där.
MEN i helgen åt sonen smultron, och från att ha haft helt perfekt hy i ansiktet flammade den upp i ilskna röda eksem. Igår testades det igen, och efter ca en halvtimme blommade de upp, inte lika kraftigt, men så fick han inte heller lika mycket. Jordgubbar har han vägrat äta i ett år. Saken är den, att ansiktseksemen har han haft till och från, och vi har räknat dem som en del av hans atopiska eksem, men detta tyder ju på att han är känslig för något mer, som vi inte vet om och ger honom lite nu och då. Han har inte förmågan att berätta om något är obehagligt, eller förstå. Däremot sitter han ofta och säger "nej, det är äckligt" innan han ens smakat. Därav vill jag gärna ta nya tester, för att se vad han reagerar på. Det finns ingenting som direkt skulle kunna vara.