Allergitråden
Hej!
Jag har en son med en lång lista över allergier.
Bland annat mjölkprotein, gluten, ägg, soja, baljväxter, nötter, det mesta som växer ute, havre plus alla korsallergier som hör till.
Han började på förskolan i maj när han var 1 1/2 år och vi har redan haft möte med kommunens kostenhet då det inte har fungerat bra med maten.
Han reagerar även kraftigt på minsta spår av vetestärkelse så om han får i sig tex glukossirap eller tillsatser som innehåller vetestärkelse får han kraftiga diarréer, blodvärdet sjunker och blåsljud på hjärtat uppstår. Huden blir bedrövlig också och hans klåda blir extrem.
Köket som tillagar förskolans mat har svårt att förstå hur illa det är då livsmedelsverket samt diverse dietister hävdar att alla med celiaki tål vetestärkelse. Uppenbarligen inte... men hur ska jag få dem att fatta?
Nu har han varit hemma i tre veckor och har varit frisk. Vi äter naturligt glutenfritt. Om en vecka börjar han igen och jag bävar då jag vet att han får problem igen. Vill att hans mage ska få läka, men det är ju omöjligt när de inte vill samarbeta och ta till sig den informationen vi ger dem.
Intyg från dietist, allergiläkare mf hjälper föga då de går efter gamla rön och till och med rekommenderar att vetestärkelse ingår i kosten.