• round2

Allergitråden

Hej!

Jag har en son med en lång lista över allergier.

Bland annat mjölkprotein, gluten, ägg, soja, baljväxter, nötter, det mesta som växer ute, havre plus alla korsallergier som hör till.

Han började på förskolan i maj när han var 1 1/2 år och vi har redan haft möte med kommunens kostenhet då det inte har fungerat bra med maten.

Han reagerar även kraftigt på minsta spår av vetestärkelse så om han får i sig tex glukossirap eller tillsatser som innehåller vetestärkelse får han kraftiga diarréer, blodvärdet sjunker och blåsljud på hjärtat uppstår. Huden blir bedrövlig också och hans klåda blir extrem.

Köket som tillagar förskolans mat har svårt att förstå hur illa det är då livsmedelsverket samt diverse dietister hävdar att alla med celiaki tål vetestärkelse. Uppenbarligen inte... men hur ska jag få dem att fatta?

Nu har han varit hemma i tre veckor och har varit frisk. Vi äter naturligt glutenfritt. Om en vecka börjar han igen och jag bävar då jag vet att han får problem igen. Vill att hans mage ska få läka, men det är ju omöjligt när de inte vill samarbeta och ta till sig den informationen vi ger dem.

Intyg från dietist, allergiläkare mf hjälper föga då de går efter gamla rön och till och med rekommenderar att vetestärkelse ingår i kosten.

• round2
    längtan 80 skrev 2013-07-05 08:22:38 följande:
    Round2. Rösen vår är nu 3 år. Hon har mjölk, fisk, havre, gluten, vetestärkelse-maltodextrin mm. Jordgubbar, advokado. Soja-ärt-baljväxter.

Jag undrar om det är rakt lagligt att gå emot läkarutlåtande? Här är tösen så känslig så innan start kom kommundietist och föreläste,svarade på frågor och informerade om just M. Det var rektor,städ med schef, matpers med schef, pedagogisk personal-samtliga inblandade 40-50pers.

Vi skrev ett åtgärdsprogram med rutiner om hur de skulle göra för att försöka få förskolevitselsen så säker som möjligt. Bla lagas hennes mat i ett apeciellt rum före all annan mat tillverkas.

Gå vidare-rektor-kommundietist, skolverket,mm . Gu så hemskt!

Läkarutlåtandet i vårt fall ger ju mer stöd till köket som tillagar hans mat och som inte ser problemet med vetestärkelsen. De vägrar tex utesluta den industriella buljongen trots att den innehåller maltodextrin/jästextrakt och det finns ju långt fler livsmedel som innehåller tillsatser som i sin tur innehåller vetestärkelse men de har noll koll och vill inte ta till sig informationen vi ger dem. "Dietisten, läkaren och livsmedelsverket säger ju okej till vetestärkelse för den som har celiaki".

Vi hör till VGR och har kontakt med barnmottagningen på KSS och jag upplever inte att de förstår hur illa det är.

Skönt att ni har fått sådan uppbackning med kosten
  • round2

Hej på er!

Jag skrev här i tråden tidigare men det var ganska länge sedan sist.

Min son äter allergianpassad kost.

Minus gluten, all form av vetestärkelse, havre, soja, mjölkprotein, ägg, tomat och nötter.

Mycket har blivit bättre, men han har fortfarande väldigt jobbiga eksem. Framförallt på händerna.

Vi smörjer och smörjer men det blir ändå inte riktigt bra.

Kvällstid är klådan så jobbig att han gnager/tuggar på handlederna.

Vi har kontakt med barnmedicin som säger att vi ska kontakta hudmottagningen. De hänvisar tillbaka till barnmedicin. Så vi får inte någon riktig hjälp. I tisdags var vi till BVC som tack och lov kunde skriva en remiss till hud. Men nu följer ju en väntan.

Det vi smörjer med är hydrokortison, cortimyk, daktacort, miniderm, decubal och propyless. Har testat flertalet andra salvor och krämer som ibland till och med har förvärrat. Troligen för att dessa har haft en eller flera ingredienser som härstammar från vete.

Ni med hyperkänsliga barn, vad smörjer ni med?

Och när ni är på resande fot och det inte går att ta med mat, tex under en längre bilresa. Vad ger ni barnet för mat?

Kan ni stanna på restaurang och få rätt mat till barnen?

• round2
    Tibell skrev 2013-09-05 19:12:29 följande:
    Round2

Utesluter ni även glukossirap ? Druvsocker ?

Äter han baljväxter, sojasläktingar ?

Ja, vi utesluter allt som kan innehålla minsta spår av gluten. Är vi osäkra på något brukar vi fråga tillverkaren.

Baljväxter och sojasläktingar ingår inte heller i kosten.
  • round2
    Färgen skrev 2013-09-06 07:09:55 följande:
    Round2: har ni gjort patchtest? Å har ni testat för annat än födoämnen? Min dotter hade extremt envisa eksem som trots att vi uteslöt en massa olika födoämnen inte gav med sig, visst de blev bättre men hon kliade sig ändå blodig. Läkarna testade å testade med prick och blod, tillslut gav jag upp och bytte mottagning och fick göra ett patchtest.

Då visade det sig att hon var jätte allergisk mot kvalster, men den allergin sitter bara i huden dvs en kontaktallegi å den skulle aldrig dyka upp på blod eller pricktest. Nu när vi har kvalsterskydd är hon istortsett eksemfri!

Vi har gjort patchtest, pricktest och testat blod. Det man testade för var det vi hade som frågetecken, dvs vete, havre, nötter, pollen, pälsdjur, soja, ägg och mjölkprotein. Allt gav positivt utslag förutom hund.

Kvalster har vi inte testat för. De sade att han var för liten för att testa mer än det högst nödvändiga för stunden.

Nya tester väntar till hösten men först ska vi göra en äggprovokation inför det vaccin han skulle haft för 4 månader sedan.
Svar på tråden Allergitråden