Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

barefoot skrev 2012-09-22 10:00:27 följande:
    Är det så att flera i er familj blivit allergisk inom en och samma period kan det vara så att ni har ngt i bostaden, fukt som kan ge emmissioner från plastmatta och lim, mögel, bakterier som ligger som en grundbelastning. Om det finns risk för detta är mitt förslag att ni kontaktar fuktfirma tex ocab för utredning... 
    Totalrenovering här bredvid, kanske samma ventilation.

Har nog reagerat tidigare på ris en gång för flera år sedan. Och inte trivts med att äta för mycket mackor emellanåt.
    Är väldigt gräsallergisk och min pollensäsong kan hålla på långt in på hösten, så det är en belastning ihop med oro för hennes allergier. Tror iofs att det är jag som satte igång allt med att slarva med Milda mjölkfritt till henne.
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-09-22 15:45:43 följande:
    Ja, vi har ju mjölk, soja, vete och eventuellt ägg. Varför skulle inte glutenfritt funka? Doktorn sa till mig att vi skulle använda glutenfria alternativ till honom för att slippa veten. 
    Kunde tydligen innehålla vete även om det borde finnas glutenfria alternativ som funkar. Men vet inte vilka de är, eller hur de används. Trist att vissa sädesslagsfria mjöler kan innehålla soja.
  • ränderpåtvären
    längtan 80 skrev 2012-09-20 19:33:55 följande:
    Det gick bra hos dr. Han mätte 89 inne på rummet och 90 digitalt ute i korridoren. Det är skilnad mot bvc tantens mätning på 88, som varit ett bra tag nu, senast igår. Det är fortfarande lite dipp men det händer mycket på kurvan av en cm eller 2. prover bokades att ta när vi träffar våran "riktiga" läkare på barn under årliga mötet den 1a.
    Jättestor skillnad med bara en eller två centimeter. Hoppas ni är på rätt väg!
  • ränderpåtvären

Lindsey, vet inte hur ni gjorde men ägg är värmekänsligt. Jag hade ägg i potatisgratäng istället för sockerkaka, men ni kanske inte använder någon form av grädde. Hoppas ni slipper den allergin!

• ränderpåtvären

Lindsey, vet inte men tänkte efterlikna sockerkakan, dessutom blev det ännu längre tid i ugnen och på högre temperatur. Väntade jättelänge med ägg, ville att magen skulle läka först och vant sig vid annan mat. Här lossnade det inte förrän hon började äta själv, de klarar sig på mestadels ersättning hela första året.

• ränderpåtvären

Barefoot, tack för tipset att det kan vara något i bostaden! Glad
    Lösningsmedel kommer nog in genom ventilationen. Allergierna borde väl försvinna om man tar sig härifrån. Blir bara fler saker jag inte kan äta. Krångligt ändå i o m att hon blir dålig på bortaplan men nu har vi inget val.

För första gången efter bullbaket med sojalecitin använde jag de maskindiskade ugnsplåtarna med smörpapper på, grön blöja, om det inte kan bero på Saltå kvarns ekologiska aprikoser. Slutat med Milda sedan några dagar. Hon är glad så hoppas vad det nu är blir kortvarigt.

• ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-09-28 23:19:15 följande:
    Sojaprotein har hittats i vissa korvbröd osv:

mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15524537....
    Typiskt!
    Var ju Kungsörnens fullkornsvetemjöl (Mildaslarv samma vecka) allt började med :(( Inte undra på att de aldrig hörde av sig från Kungsörnen trots att jag ringde två gånger. 
  • ränderpåtvären
    barefoot skrev 2012-09-24 12:11:52 följande:
    Kommer lösningsmedel in gnm ventilation kan mkt annat också komma in som är skadligt (vid totalrenovering) Här finns bra info för kemikaliskadade www.facebook.com/#!/groups/149742399929/10151075785929930/?comment_ id=10151083275219930¬if_t=group_comment_reply
    Tack!

Intressant om tarmfloran!
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-10-03 21:22:29 följande:
    Nu är vi inne i oktober. Nu ska jag snart ringa till barnkliniken o boka ny tid till november för pricktest o blodprov och se hur han ligger till med allergierna! Såååååå skönt. November var så långt borta! Men nu är den snart här! =)
    Verkar det ha varit pollen, tänkte om det blivit bättre sista tiden?
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-10-07 12:15:59 följande:
    Ja, misstänker det. Han blev dålig förra våren/sommaren också. Får se vad proverna säger sen!
    Är lite nervös! =)
    De proverna brukar väl vara mer tillförlitliga. Förstår det!
  • ränderpåtvären

Trasan0606, har du testat aprikospuré eller bananpuré i? Tänkte också på vaniljsocker som man blandar i ersättning i början. Kanske kan ge vanlig plockigare mat istället, som mathavre, kamutvete, quinoa, hirs (kokt i berikad dryck istället för vatten om det är kalciumet man vill åt/tablett) med lite gurka, bär/torkad/färsk frukt? Eller blanda i grötpulvret för mer konsistens. Såg ett recept på risifrutti, gjord på risgrynsgröt och havregurt. Hoppas det går vägen!

• ränderpåtvären

Barefoot, jag får inte den där Facebooklänken att fungera. Har den ändrats?

• ränderpåtvären

Vad använder man istållet för tvättmedel när man inte längre tål det gamla parfymfria?
    Tål inte parfymfria schampot längre heller.

• ränderpåtvären
    Färgen skrev 2012-10-31 10:51:06 följande:

Det enda tvättmedel som fungerar hemma hos oss är Via sensitiv, å absolut inga sköljmedel. testade att byta till Neutral men då kom klådan tillbaka. I shampooväg fungerar endast Weledas med ringblomma (för baby).

Någon som vet något parfymfritt balsam? Försökt leta å leta men hittar inget, dotterns hår blir så trassligt av bara schampoo.

Gick inte att se om tvättmedlet innehåller tensider som vi inte tål. Har köpt tvättnötter, någon som vill avråda från användning?
    Kan inte rekommendera Apotekets produkter. Köpte Urtekrams schampo som tyvärr innehöll citronsyra och alkohol. Skippar schampo till henne.
    Kan du inte ha i lite olja i hårtopparna?
Svar på tråden Allergitråden