Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

dålig viktuppgång, är det farligt egentligen eller är det mer tal om att något "skulle vara fel" på barnet? Amanda är 8mån och väger bara 7kg. Har sen 4 mån börjat tappa och nu senaste 2 mätningarna så har hon stått still på längden och nu går hon dessutom ner i vikt. ungefär 100g i veckan, senaste 3veckorna. Då tycker jag ändå hon ätit jättebra. Idag åt hon en flaska välling vid kl 7 och sen några skedar fruktpure under dagen. Är skitnervös vad vågen kommer att säga nästa gång. Hur mycket kan hon gå ner innan man ska "bli jätteorolig"?

Mama Law: Usch så jobbigt! att ständigt behöva kämpa och slita. Hoppas att det kommer ordna sig så han hinner med skolstart nu i höst!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 06:10:53 följande:
    Nej det är inte farligt med dålig viktuppgång. Men det kan ju vara symtom på någon sjukdom och därför är det bra att det kollas upp. De flesta barn med dålig viktuppgång är inte sjuka men det är ändå bra att sjukvården har koll. Det du ska titta på framförallt är att hon är pigg och verkar frisk. Min dotter har kännts pigg och frisk nästan hela tiden så de flesta läkare har inte oroat sig speciellt mycket men vi har fått tagit en hel del prover för att utesluta olika sjukdomar. Våra barn har ju dessutom sina allergier som kan spela in. Som jag skrev tidigare, min dotter är 2 år och väger 9,5 kg! och var då normalviktig som bebis. Läkarna har inte hittat att det skulle vara något fel än så länge. Men jag har precis som du lite ont i magen varje gång det ska vägas. Känns lite som vi har misslyckats varje gång hon inte går upp i vikt. Obestämd
    aah, tack! Då ska jag kanske ta och slappna av litegrann. Detta med att hon går upp dåligt, eller går ner är en ständig tandvärk men vi är ju redan under utredning så finns ju inte mycket man kan göra åt saken just nu ändå. Nästa uppföljning är om 2mån, känns som lång tid men det tar väl tid för att se om hon reagerar på mjölkfri kost. Skönt att få höra att det iaf inte är farligt.

väger hon bara 9,5? Oj. Det var mig ingen stor bit. Ja, då ska jag kanske sluta klaga också. Amanda väger ju iaf 7kg och jag hoppas att hon inte går ner speciellt mycket mer. Skönt iaf att hon verkar frisk!
    Jag förstår också vad du menar med att känna sig misslyckad, men jag tror faktiskt ärligt inte att vi skulle kunnat göra något åt saken. Vissa barn kanske går ner i vikt helt enkelt.
  • mithrandil
    Bokhylla skrev 2011-02-24 09:23:31 följande:
    Mama Law .... har inte orden att uttrycka det jag känner när jag läser hur din familj blir behandlad. Inte heller någon möjlighet att hjälpa dig att strida.
     Men du finns ofta i mina tankar och jag önskar dig kraft och mod att fortsätta din (helt galna) kamp för ditt barn.

Miralicia : Du är min stora matidol!!

Var på uppföljning igår på barn med E. han var fin i huden och verkar må bra (trots mormors blunder här om kvällen) Blev sagt att jag skulle öka på baskosten.
    Så less på mig själv att jag vek ner mig och handlade mot bättre vetande igår. Jag VET att han reagerar på majs, men ändå gör jag som dom säger och äter majs igår.

20 min efter jag ammat är hela E täckt med nässelutslag. Så himla onödig!

Dom vill inte ta mer prover, utan det ska testas fram det han tål/ inte tål.

Känns som jag irrar i en labyrin utan ljus.
    stackars barn!
    Varför vill dom inte ta fler prover?
    Tycker dom att det är bättre då att barnet får en jobbig reaktion istället för att behöva bli stucken eller vad är det frågan om? Så jobbigt. Lita på dig själv, det är nog det enda rätta du kan göra!
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 09:41:50 följande:
    Nej, vi kan verklligen inte göra mer. Proppar i henne så mycket mat och fett som det bara går. Hon är en riktigt aktiv tjej och gör antagligen av med bra mycket mer calorier än de flesta andra barn. När vi gjorde kostregistrering fick hon i sig 50% mer calorier än vad en då 1,5 åring ska behöva  Det är ju liksom det enda man kan göra, få i dem mat. Växa kan vi ju inte göra åt dem Flört

Jag tycker inte alls att du ska sluta klaga bara för att min dotter också är liten. Att barnen inte går upp i vikt ÄR jobbigt och speciellt eftersom man känner att man är under bevakning med ständiga vägningar. Så du får klaga här i tråden hur mycket du vill Skrattande 
    haha.. tack! Ja, viktnedgången upptar verkligen mycket tankar och energi just nu.
    Sen tar alla utredningar och allt så extremt lång tid! Jag måste verkligen jobba på mitt tålamod. vill helst det ska ge resultat direkt.

Hur länge har er dotter ökat dåligt i vikt? Växer hon också dåligt på längden eller är det bara vikten?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 10:33:12 följande:
    Hon växte ok till hon var ca 6-7 månader och efter det har hon tappat på sin kurva varje gång vi har vägt henne. Längden är det lite bättre med, hon tappar på kurvan även där men inte lika mycket. Ett par gånger har hon stått still i längd när vi har mätt. Jag tror hon är ca 83 cm nu! En liten men väldigt tuff tjej! Skrattande
    Skönt att höra att de kan stå still på längden men att det kanske kommer igen senare.
    Amanda har varit lika lång de senaste 2 mätningarna, men då kanske hon kommer växa lite mer på längden nu framöver då. Hoppas er tjej "bara ska vara" liten då. det är ju inte alla som blir stora och långa. Huvudsaken är väl att hon mår bra!
  • mithrandil

Nu tänker jag gå lite OT men tänkte att ni alla i denna tråden är så kloka och förståndiga så att jag ville fråga er alla iaf.
    amanda är ju sjuk, igår kl 7 drack hon 1 flaska välling och under dagen fick jag i henne sammanlagt den och nästan en burk fruktpure. Hon drack 1 flaska välling under natten och 1 flaska i morse. Sen har jag inte fått i henne ett dugg mer. Inget vatten, ingen välling ingenting. Hade samma blöja från tidig morgon tills hon gick och la sig men var inte mer än ett par droppar i.

Var till vc med henne men de sa att jag skulle tvinga i henne vatten och avvakta tills efter helgen. Om hon inte kissar mer än några droppar på 12 timmar, är inte det något man bör kolla upp då? så hon inte är uttorkad eller liknande?

fick tack och lov i henne nästan ½ flaska välling nu innan hon gick och la sig också så jag hoppas hon kissar lite under natten. Oroande det här att hon inte äter, framför allt som att hon går ner i vikt även när hon äter bra.

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-24 20:47:39 följande:
    hon bör kollas upp om hon inte kissar!
    det som de rekommenderar och som jag fick göra med min son nu i tisdags när han var så dålig var att tvinga ner vatten. jag fick hålla i honom och öppna munnen o hälla i 5 ml vatten i ett medicinmått.
    Ja det var det han sa att jag också skulle göra. Ofta. Gärna 1 gång var 15 minut.
    läkaren tyckte inte det behövdes kollas upp nu i dagsläget för att han var säker på att det var pga att hon druckit så dåligt under 2 dagar som hon inte kissat något. Han sa att när jag ger henne vatten med medicinmått skulle hon ganska snart börja kissa igen.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 20:54:49 följande:
    Försök spruta in lite lite vatten då och då i munnen när hon sover med en medicindoseringsspruta. Mina döttrar brukar i alla fall svälja vattnet även fast de sover. Det måste vara väldigt lite i taget så de knappt märker Skrattande Det är ju inte helt lätt att tvinga i ett barn vatten om de inte vill ha Obestämd
    Usch vad jobbigt när hon inte äter när stressen över vikten är stor som den är. Min lilla som inte går upp i vikt fick ju kräksjuka här i veckan och usch vad jag ojjade mig men hon kom tack och lov snabbt igång att äta. Hoppas din dotter också kommer igång att äta snart!
    Ja, jag brukade faktiskt sömnmata lillan när hon var mindre för att hon skulle lära sig hoppa över ett nattmål.
    Kom jag på nu. det borde jag ju kunna göra nu med. Hon drack upp hela flaskan varje natt förr när vi matade i sömnen så hon kan ju redan knepet.

gick hon ner något under magsjukan, er tjej?
    Ja, jag tycker verkligen det är skitjobbigt att hon inte äter. eftersom hon går ner när hon äter bra, vill jag inte ens tänka på hur mycket hon går ner när hon ätit 1 flaska välling per dag. hua mig. Men det blir nog bra tillslut.
    Bara hon blir frisk så vi får komma tillbaka till att ge lite mer vanlig mat igen.

tack för ditt svar!
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 21:05:30 följande:
    Tror inte att hon gick ner något faktiskt. Hon kom igång att äta redan på kvällen efter att har kräkts på morgonen så hon började ju äta väldigt snabbt och igår åt hon väldigt bra och verkar ha tagit igen sig redan. Igår kväll, alltså 1,5 dygn efter kräkningarna vägde hon åter 9,5 kg. Skrattande
    Men gud så bra!
    tur att det var en kort magsjuka. det finns ju verkligen inget som är värre än just magsjuka.
    Nu måste jag försöka ta mig i säng. Har knappt sovit på 2 dygn nu när lillan varit sjuk. Hon sover typ på mig men vaknar eller gråter i sömnen hela tiden så jag kan inte sova. Bäst då kanske att passa på när hon väl sover.
    Hörs säkert imorgon.
  • mithrandil

Ett sånt pussel ni alla har att lägga. Blir både imponerad av er och tycker synd om er som har så tuffa allergier att kämpa emot. Stackars barn som inte ens kan finnas i samma rum som man tillagar ett ägg! Men ni kanske börjar bli vana?

Jag och min sambo pratade idag lite om hur vi tycker det fungerar för mjölkfritt för amanda. Lite svårt att veta när det gäller humör och sömn och sådär eftersom hon samtidigt blev sjuk, men vi kom på att hon har inte spytt ens en liten eller haft hård avföring sen några dagar efter vi slutade med mjölkprodukter. det kan väl vara ett litet tecken?

Svar på tråden Allergitråden