• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Glittrax
    Tozza skrev 2010-05-19 12:41:22 följande:
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt?MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då?Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten).Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat.Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    såg att du frågade om kyckling,och JA äggallergiker kan vara allergisk mot kyckling
  • Kavat
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt? MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då? Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten). Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat. Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    Hej!
    Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Och ja, det är nog relativt vanligt att man får ta bort baljväxter (som ärtor) och sojasläktingarna till en början så man får dem helt bra för att sedan provocera och se om det funkar.

Sojasläktingarna guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl finns i mycket av det glutenfria sortimentet, vilket begränsar utbudet väldigt. Så det är ju bra om de tål dem förstås, men mängden ökar ju avsevärt när man är glutenfritt tyvärr och då ökar ju även riskerna...

Är man kraftigt äggallergisk så kan man reagera på kyckling, men det är nog troligare att det är soja/ärtor.

Yosa är ju gjort av havre. Om du läser några inlägg upp på denna sida så har jag skrivit lite om riskerna just med sädesslagsallergi och kontamination mm i morse. Så läs gärna det!!! Havre är ju ett sädesslag liksom vete så även det är frågan om ni måste ta bort för att sedan provocera i och med att han inte mår bra...?

Sen i och med att ni även har mjölkfritt så är ju risken stor att det blir överkonsumtion av havre och då kanske han utvecklar en allergi lätt i och med släktskapet? Men självklart ska man inte utesluta mer än nödvändigt, men mår han inte bra är det ju bra att ta reda på vad det är, samt att man tänker på att variera kosten så bra det går med andra alternativ som ris och kokos t.ex.

Skönt att din dotter mår så bra idag! {#lang_emotions_sunny}
  • Kavat

Tozza, matdagbok är toppen när man ska lista ut vad de reagerar på. Man tror man minns men det gör man sällan. Dock brukar man få skriva i (minst) några veckor innan man hittar samband.

• zitis81
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt? MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då? Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten). Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat. Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    Ja Saga har ju varit allergisk ett tag och detta med ägg och kyckling är något vi foprt märkte på henne. NU verkar det dock gå bättre med kyckling igen men inte med ägg. När vi tog bort sojan fick vi även rådet att ta bort baljväxterna då de precis som K Kavat säger ligger väldigt nära varandra.
    Soja finns i endel produkter framföra allt mjölkfria sen finns ju sojalectin i en hel del men det är många soja allergiker bla Saga som tål sojalectin men inte soja i övrigt. Ni får testa er fram å rådfråga dietisten. Hoppas att de lyssnar på er och vilka reaktioner de olika ämnena ger mm.

Ja kombinationer är ju ganska vanligt när det gäller allergier å jag var själv multiallergisk som liten. Prover mm visade inte på mig heller dock. I min släkt finns mycket matallergier, astma och pollenallergier mm. Vet att på min morfar visade proverna alltid tvärt emot alltsåp de visade på det han tålde men inte på det han inte tålde. Vet inte om vår bindvävssjukdom har med detta att göra men den är dock en stor bov i helheten även när det gäller astma och allergier då alla slemhinnor med mer är påverkade. Även mage tarm är påverkat och fungerar sämre.

Är det någon här inne som bor i eller kring Uddevalla å har en bra läkare där? Säg gärna till i så fall.

Rosita
  • Helle76
    Våra barn är allergiska mot mjölk, ägg, baljväxter och soja. Lilla jäntan är jättekänslig och reagerar tom på sojalectin.
    Att han fortfarande kaskadkräks kan bero på sempers gröt/välling för den innehåller sojasläktingar. 
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-19 10:14:57 följande:
    Min erfarenhet säger att det är något mer knas än bara tänder. Riktigt så illa blir de väl inte? Har du provat att ge alvedon/panodil eller liknande och se om han blir bättre och äter. Gör de ont i tänderna så är det ju jobbigt, men riktigt sånt racerbajs brukar det väl inte bli av bara tänder, även om det blir löst? Så klart olika från olika barn men en tanke är att om han får tänder så kanske han biter på saker för det kliar och fått i sig något han inte tål. Hoppas han blir bättre snabbt!
    Stora sonen vet jag blev lös i magen, ganska mkt lös,  när han fick tänder men då märkte man inte NÅT annat. Lilla sonen har vi inte märkt nåt på alls när han fått tänder. Testade att ge ipren en natt men ingen större skillnad. Han sover ju bra på nätterna nu. Antingen sover han hela natten eller vaknar han en gång men då verkar han inte ha ont utan bara att han vaknar till och somnar om lätt. Magen ser normal ut nu och kinderna är jättefina så jag vet inte vad det skulle kunna vara annars? Hans mage blir VÄLDIGT stor på kvällarna fortfarande men är fin i övrigt. Hans mage är dock nite stor "åt sidorna" nu som de var när han fick i sig vete utan nu är den bara stor "rakt fram" om ni förstår vad jag menar!

Det är det som är så frustrerande när de har allergier, tycker man blir helt nojig och så fort det är nåt som gör att de blir kinkiga så undrar man vad de nu fått i sig

Sista dagarna har han varit EXTREMT mammig och trött. Han har sovit typ 2 timmar på dagis från 12:30-14:30 och sedan har jag fått lägga honom 18 igen och sen har han sovit till 07! Tycker det är mycket. Han borde inte vara så trött så han inte orkar med sig själv redan vid 17:30...

Blir GALEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gällande provoceringen så har jag som sagt inte bestämt mig än men eftersom han fortfarande inte känns helt bra så blir jag nojig och tänker att det kanske trots allt INTE är vete utan nåt helt annat men att fibrerna som finns i sädesslagen gör att det blir jobbigt för hans känsliga mage och han därför blir bättre utan, men inte helt bra?!?!
    Jag vill ju ge nåt som är så lite vetemjöl i som möjligt men ändå så man vet att han får i sig...

Alltså ni får ursäkta men jag känner mig ALLTID så ledsen och förvirrad. Känns ALDRIG som han är riktigt bra och det känns ALDRIG som om vii fått ha en glad kille Vi blir bara arga och irriterade på honom och det känns ju INTE roligt. Som i morse när jag kom hem från jobbet så längtade jga så efter honom o gick in till hans rum....han börjar gnälla direkt när han ser mig och det är fel på ALLT:..då försvinner ju den där saknaden känns verkligen HEMSKT!!! Vill att vi ska vara glada åt honom, att vi ska känna att vi "tycker om honom" (missförstå mig rätt!)
  • Tibell
    Vad tycker ni dessa utslag ser ut som ?! Bett eller allergi..eller något annat ?! Vi har precis varit ute en sväng och stora tösen fick lov att rulla nakenfis i gräset ett par varv. När vi kommer in ser jag först 2-3 prickar magen. 10 min senare har hon fullt på både mage, rygg samt några på ben och armar. Vad tror ni ?!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-19 15:51:29 följande:
    ser ut som bett...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-19 15:51:29 följande:
    Bett tror jag nog också på.
Svar på tråden Allergitråden