• t0va

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-01-16 14:40:11 följande:
    Tror du kommer att få den billigare om du ber t ex ICA att ta hem den.
    Då gör jag det, sambons moster jobbar på vårat ica så hon kan säkert se till att den kommer hem. :) De har nu störst utbud av "allergimat" så en till är säkert inga problem. 
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-01-16 15:32:29 följande:
    Jag köpte vår på Coop Forum.
    Kanske ska släpa mig dit och kolla då, de har bra priser på strö till kaninerna och jag behöver nog lite mer ;) 
  • t0va
    Tibell skrev 2011-01-16 15:42:37 följande:
    Ingen som känner igen utslagen ? Syns kanske lite dåligt på bilden, inte lätt att fota hel vild 14 månaders, men de är rödare i verkligheten och platta
    Tyvärr inte, jag är jättedålig på sånt, men jag gissar på att det kan vara kontaktutslag, fast har ni inte bytt tvättmedel osv. så har jag inga tips. Någon annan har säkert bättre koll. 
  • t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 17:00:59 följande:
    Den lilla skitungen ratade rispastan, försökte kamoflera den med köttfärssås men de tuggorna spottade han också ut Rynkar på näsan Jag som trodde han skulle bli själaglaf över att få något annat än vanligt ris eller potatis, men tydligen inte... Vanesak kanske?
    Troligen är det en vanesak, min 5månaders vägrar risgröt. Det mesta andra han har testat har gått ner utan problem men med riset så verkar han få kväljningar. Säger de inte att barn behöver smaka 1 vecka innan de vänjer sig vid en ny smak, även större barn. 

Smaken och konsistensen ihop kanske blev "fel" för honom så han behöver få prova fler gånger. Så ge inte upp är mitt tips.  
  • t0va

Hemma igen från första besöket på nya bvc. Halleluja villken skillnad. Sköterskan frågade direkt hur det gick med profylacen om vi fick ut den osv. Men kommenterade själv "ja hade det blivit problem så hade ni ju ringt tillbaka" 

Vi pratade ytterst lite mat för hon ansåg att det kanske är allergi eller så är hans mage inte riktigt färdig för att äta mat utan man får prova lite i taget och börja om som vi gjorde var helt rätt. Ingen stress och ingen panik, ersättning får vi tills det inte behövs längre.

Så underbart att få höra, på förra stället så bokade de in tid dagen innan han blev 4månader då det skulle pratas mat och läggas upp en plan.

Vaccineringen gick superbra också, lungt och jag fick tid att trösta emellan. Sist så tog de sprutorna direkt efter varandra då blev han helt hysterisk, den här gången gick det att trösta, så nu kanske jag kan slappna av lite mer. Glad 

• t0va
    Miralicia skrev 2011-01-21 15:06:44 följande:
    Vad härligt det låter. Skönt att det verkar funka bra med nya bvc.

Får jag fråga vilket BVC som det är?(och vilket som var ert förra BVC?)
    Har en kompis som bor lite utanför N som känner att hon måste byta BVC och letar efter ett annat, så utifrån det du skrivit om det nya så verkar det ju kunna vara ett ställe för henne att kolla upp om det kan vara ett alternativ för henne. Inboxa gärna om du inte vill skriva ut det direkt i forumet.
    Hageby var vårat gamla, där gick vi på vårdcentral också men de har dåligt rykte, många stafettläkare osv. Så vi går på en annan privat i komunen men de hade inte bvc, så vi valde att testa det närmsta. Nu är det medicinskt centrum som är en privat också men har landstingets taxa. De hade tom. ett eget väntrum för barnen :) 

Sköterskan sa att de gärna vill ha fler barn också, så det verkade inte vara någon väntetid.

Att så lite kan göra så stor skillnad, när man blir trodd och bemött på ett trevligt sätt.  
  • t0va

Jag har funderat några dagar om jag fått mer allergier, jag har haft så ont i magen speciellt efter maten. Men inatt slog det till med rejäl bröstsmärta så vi ringde ambulans och åkte in. Efter ett par timmar där så kom de fram till att det troligen är ett begynnande magsår. Så nu ska jag sluta anklaga sambon för att smuggla ner ost eller annat i min mat. Kanske inte konstigt att kroppen reagera efter allt som varit. *suck* 
    Fast det är skönt att det inte är allergi, behöva utesluta massa mat för mig också det räcker att vara detektiv för sonen.  

• t0va
    ELI 79 skrev 2011-01-23 12:51:06 följande:
    Älsklingen: de säger omogna tarmar om sonen också - han är 4.5 år...
    oj, hur länge kan de ha sånt? 
    De sa så till oss också men sonen är ju bara 5månader men 4.5år låter väldigt länge.  
  • t0va
    Allrona skrev 2011-01-24 20:37:15 följande:
    Agnes72 - semper håller på att byta recept på sin mjölkfri välling har jag för mig. Om jag minns rätt skulle den finnas i butikerna i vår?
    Men tycker inte sonen om enago? Jag menar att den är blaskig kanske inte spelar så stor roll? Vi ger vår dotter risdryck istället för välling på kvällen och det funkar för henne.
    Den ska finnas ute nu. Fast jag har inte hittat den än. 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-01-24 21:14:58 följande:
    Tova - ok vad bra! var inne på sempers hemsida för nån dag sen och då låg den inte som nyhet.
    en av mina nätvänner säger att hon köpt den på sitt coop forum i alla fall. 
Svar på tråden Allergitråden