• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mimpen
    2små2stora skrev 2010-06-06 22:32:22 följande:
    Caj P's grillolja vitlök är fri från mjölk och sojaproteiner. De har en bra allergiinfo på sin sida
    www.cajp.se/products/1326/19716/19819/19535/d...  Klicka på exelsymbolen så kommer den fram
    Wohoo! Vi äter mycket caj P, men då kan vi ju byta till vitlöksvarianten! Tack för tipset!
  • 2små2stora
    mimpen skrev 2010-06-07 21:35:18 följande:
    Wohoo! Vi äter mycket caj P, men då kan vi ju byta till vitlöksvarianten! Tack för tipset!
    Den är riktigt god Även hickory tror jag var ok. Kycklingmarinaden ska funka också. Men kolla deras allergiinfo
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-06 22:34:16 följande:
    Förstod jag Mimpen rätt så har hon ju hittills ätit sojaglass t.ex och ärtor mm, så då behöver det ju inte vara marinaderna som gett några reaktioner, som jag också hört innehåller mindre mängd.

Samtidigt så är det ju tyvärr så att man inte vet hur känsliga de är innan man tagit bort det helt och provocerat. Sojalectin ska man ju typ knappt kunna reagera på, men det hänger ju en del här vars barn uppenbarligen gör det.

Sen är det ju alltid upp till en själv hur långt man vill gå i "utredningen". Vill man veta och helt undvika det barnen inte tål (så gott det går) och slippa smörja, ge allergimediciner och barnet mår bra ändå. Eller tycker man det är ok att smörja dem ofta med starka salvor, ge allergimediciner och de mår bra utav det, så är det ju upp till föräldern att ta beslut om vad som är ok för ens barn och för en själv. Det är ju ingen annan som kan göra den bedömningen.

Här hemma funkar ju inte allergimedicinerna vi fått hittills, så vi har inte haft något val. Aerius hjälper ju delvis mot klådan, men inte mot eksemen, den torra huden, magontet och diarrérna. Hade de kunnat äta allt och det fanns en dundertablett som tog bort alla symptom så hade de fått den.
     Precis! Jag håller med om ovanstående. Och jag kan inte ta beslutet *shock*  För jag kan inte komma överens med mig själv (och min man...) om huruvida Hjalmar egentliegn är besvärad av sina eksem i dagsläget...

Jag säger så här. jag ÖNSKAR att jag bara kunde säga att okej, då slutar jag äta...., men jag är en lat gottegris... Jag ser inga svårigheter i att ge honom sojafri kost, men mig själv. Och då känner jag mig hemsk som inte bara uteslutar det ur min kost, för hans skull. Gaaaaah!
  • Sanna SDFS
    Kavat skrev 2010-06-07 12:42:35 följande:
    Lurigt, först tyckte jag att det såg ut som att han hade blivit biten. Men nje, svårt att se på bild. Men på andra bilden tyckte jag det såg ut som barnens äggfläckar... De blir som runda fläckar i kron-femkrons storlek. Har du märkt om det blir rödare?

Barnens blev torra och vitfjälliga när de inte fick i sig och rosaröda när det fick i sig..
    Men alla är ju olika, så behöver ju inte vara det. Kan ju vara något tillfälligt också, att han sugit på handen eller liknande? Ägg är ju i och för sig en rätt vanlig allergi tillsammans med mjölk och soja..
    Detta blev "bara" drygt en cm i diameter i storlek och var först rödare för att sedan börja fjälla lite och sen läka inifrån och ut. Bilden är när det börjat läka och mest lite skorpaktigt uti kanten. De testade för ägg när vi var där och fick patchtestet gjort också, de pickade hål på huden och testade det direkt. De sa att man inte har med ägg i plåstret för att reaktionen kan bli så kraftig då.

Det visade iaf inget men jag tycker inte det skulle vara helt omöjligt att det inte blev ngt hål då de stack honom för han satt och ryckte bort handen i panik hela tiden men chansen borde ju vara liten för att det skulle vara så? Vet inte hur det är med att utveckla äggallergi efterhand. 

Morris blev ju också bättre de två första månaderna och började gå upp i vikt men sedan har han vart lite sämre i magen igen fast nu är han inte stenhård som innan utan mer åt det lösare/slemmigare hållet. Dietisten tror att han kan fått i sig mjölk på nått sätt och att magen sen blir dålig i ca tre veckor efter det men det håller i sig. Vi är väldigt nogranna hemma men på dagis vet jag inte, de säger ju att de har koll...

Ska bli skönt med semester snart och ha full koll själv och se om det blir bättre för då vet vi ju att det är nått på dagis. Eller så är det nått mer han inte tål, kanske ägg iaf? 

Det mesta av vikten känns det som om det kom direkt i början och sen har inget mer hänt med den, han började svälja och äta mat i början men nu idisslar han i slutet framför allt av måltiden igen. Mer förkyld igen och snorigt och tätt i luftvägarna, börjat med astmamedicinen igen...Gah...blir snart tokig på detta. Antingen om det är nått mer han inte tål eller om han får i sig mjölk ändå och att inte veta vad?  Vill ha semester nu
  • Miralicia

Äntligen sista direkta momentet för terminen avklarat med terminstentan i förmiddags.

Bästa tänkbara scenario att utgå ifrån för egen del fick vi i varje fall (examinationen är utspridd i olika grupper över flera dagar och det är ett scenario per dag) - till största delen handlade dagens scenario om ....

... allergi och astma Cool

Första delen var skriftligt och sen muntig fortsättning i mindre grupper.

Vissa delar av den gruppdiskussionen gjorde mig rätt häpen i vissa avseenden och jag tycker även att den speglade ganska stor naivitet i flera avseenden.
    Eller så är det bara jag som är för luttrad av att vara på andra sidan. Som vanligt alltså, i typ varenda diskussion som vi haft hittills på utbildningen sen i augusti Obestämd.

Hade jag kommit som patient/patientförälder och träffat på samma personer/samma kommentarer/förslag på åtgärder så hade jag nog uttryckt mig på lite annat sätt än vad jag gjorde idag (eftersom det idag var en bedömd diskussion där även våran förmåga till professionellt förhållningssätt till kurskamraterna ingick som bedömningskriterium).

Ett konkret förslag som kom upp i diskussionen var att om ett eksembarn inte kan somna på kvällen/sova på natten till följd av klåda från eksemen så kan man sätta på ett sagoband som det kan lyssna på. 

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Miraclia: Sagoband måste jag testa någon gång Det kanske funkar på magont också
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Miralicia

Ja, jag kan ju säga att om sambon hade kommit och föreslagit att jag kunde väl ta och lyssna på en ljudbok, när jag förra våren knappt kunde sova under flera veckor pga klåda och utslag - trots 5-dubbel dos Cetirizin + dubbel dos Atarax (kraftigt sederande antihistamin) + Betapred + antibiotika + spikmatta i kombination, ja då hade han med väldigt stor sannolikhet fått en rak höger eller en stekpanna i huvudet av mig Cool

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-07 22:00:55 följande:
    Ett konkret förslag som kom upp i diskussionen var att om ett eksembarn inte kan somna på kvällen/sova på natten till följd av klåda från eksemen så kan man sätta på ett sagoband som det kan lyssna på. 
    Skrattar så jag gråter!!! 
    Det var det bästa jag hört på mycket länge!
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-06-07 22:29:44 följande:
    Åh nej!!! Albin måste ha massa allergibesvär utan att vi förståttdet, för han behöver sitt musikband för att kunna somna. Nu måste vi nog ta bort mjölk, soja, vete och koksnöt ur kosten

lol
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-06-07 22:29:44 följande:
    Ungefär det jag gjort här i efterhand hemma.

Men känns tyvärr rätt tragiskt att det stundtals var den nivån/liknade nivå som diskussionen höll sig på.  Rynkar på näsan
Svar på tråden Allergitråden