• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • saffe

Jag har ringt runt till dom 3 dagisen som finns här och ingen av dom har separat matsal... Barne äter i samma rum som dom leker! Är det så på dom flesta dagis på andra ställen oxå? Inte så bra ur allergi-synpunkt.. Det fanns en småbarnsavd som hade matsal, men min dotter kommer vara 3 år när hon börjar så hon ska ju inte gå där. Lillasyster kommer vara 1,5 år så hon får ju gå där. Funderar på att fråga om min äldsta dotter kan få hänga på lillasyster i 1,5 år och hoppas på att några allergier växt bort tills det är dags att byta avd.. Men har en känsla av att det förslaget inte kommer gå igenom..

• Kavat
    2små2stora skrev 2010-06-22 09:41:42 följande:
    Varför ska han gå på en 1-3 avdelning för att sedan byta avdelning igen om 1 år?? det verkar ju hel knäppt. Blir ju ingen trygghet alls för honom då. En som nästan är 3.5 år har inte så stor glädje av en 1-3 avdelning har de tänkt på det?
    Ja, du, jag är också frågande till det. Speciellt som han är väldigt tidig med allt (men det vet ju inte de). Fast rektorn blev skitsur när jag nämnde det och gick i försvarsställning. Hon menade även på att det var färre barn på 1-3. Jo men det är ju så mycket mer jobb och kladd med dem också..

Om du frågar mig så vill de bli av med problemen, men de ser ju inte till vare sig barnens eller familjens bästa. Hade väl varit lite en annan sak om det var heltid känner jag också, avliva våra älskade katter för 15 timmar i veckan..  Jag kan ju egentligen ha honom hemma med mig och bebisen och ibland undrar jag ju om det är värt allt kämp för att han ska få träffa jämnåriga och leka av sig. Men han behöver ju det med. Men till vilket pris?
  • Miralicia

K Kavat: Att hänvisa till - så man inte bara är "hysterisk och tycker"

Skollagen 2 kap, 3 §, stycke 3:

"Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen skall utgå från
    varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller andra
    skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den
    omsorg som deras speciella behov kräver. "
    Går kanske även att hitta lite man skulle kunna tolka till fördel för situationen och spinna vidare på i läroplanen för förskolan (Lpfö 98) - att alla barn ska få sina behov respekterade och tillgodosedda, fsk ska erbjuda en trygg miljö för barnen, de ska samarbeta med hemmet  etc
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • lindalake
    Kavat skrev 2010-06-22 10:01:17 följande:
    Ja, du, jag är också frågande till det. Speciellt som han är väldigt tidig med allt (men det vet ju inte de). Fast rektorn blev skitsur när jag nämnde det och gick i försvarsställning. Hon menade även på att det var färre barn på 1-3. Jo men det är ju så mycket mer jobb och kladd med dem också..

Om du frågar mig så vill de bli av med problemen, men de ser ju inte till vare sig barnens eller familjens bästa. Hade väl varit lite en annan sak om det var heltid känner jag också, avliva våra älskade katter för 15 timmar i veckan..  Jag kan ju egentligen ha honom hemma med mig och bebisen och ibland undrar jag ju om det är värt allt kämp för att han ska få träffa jämnåriga och leka av sig. Men han behöver ju det med. Men till vilket pris?
    Här blir det hur många ettåringar som helst till hösten. Sonen som blev 3 i april och byter avdelning efter sommaren, precis som sina jämnåriga kamrater. 1-3 är inte 1år tills de blir fyra (iofs från kommun till kommun antar jag) så jag tycker din son borde få gå med de stora barnen. När man är 3+ så blir man begränsad av de andra småttingarna.
  • em84

Hej alla!

Min dotter är 9 månader snart och är ägg- och mjölkallergiker. Det var jag som skrev att spyorna försvann helt med neocate. Helt underbart!

Nu till det tråkiga.... hon har börjat spy igen ett par veckor och har även fått prickar runt munnen igen. Behöver inte vara något, men blir så besviken att det kom tillbaka igen.
    Det var rena himmelriket för bara några veckor sen.
    Hon spyr inte lika mycket som förut, men det kommer ändå en del, tycker det är så konstigt!

Vi har haft vetemjöl i såsen och kört med havre. Ska utesluta det och även tomat, tyckte att hon spydde av det.
    Vi kör med maizena i hennes välling och har i olja för att hon ska få i sig så mycket fett. Hon går upp ganska sakta, eller har gjort.
    Hon vägde 4190 när hon föddes och är nu 9 månader och väger knappt 8,5.

Har ni några råd?

• ViFrånLandet

Hej! Jag tänkte hoppa med här om det är okej... Jag kör en liten snabb genomgång av sonens eventuella allergier...

Vår son på 10 månader har astma och misstänkt katt- och hundallergi. Det visade inget på pricktestet men han blir otroligt snorig runt katter och tungandad nära hundar så läkarna tror att det är allergi ändå, eller möjligtvis överkänslighet.

Pricktestet gav utslag för ägg, men då reaktionen inte blev fullt lika stor som testppricken (den där utan ämne, glömt vad det heter) var det tydligen ingen fara att ge honom ägg ändå? Törs man det?

Vi har aldrig reflekterat över vån sons mage, att han varit konstant hård och förstoppad sedan vi började med ersättning och smakisar har vi uppfattat som ett vanligt fenomen (tagit upp det med BVC några gånger). Men när vi var på barnmottagningen för drygt två veckor sedan sa läkarna att det kunde vara mjölkproteinallergi och att vi skulle testa att utesluta det. Nu har det gått en tid med strikt mjölkfritt och vi upplever honom som gladare, verkar ha mindre magknip och bajset är bättre i konsistensen även om det fortfarande är ganska hårt (kommer inga harkluttar längre iaf!) Vi kör på ett tag till innan vi provocerar men det känns lite misstänksamt, tror ni det kan vara allergi/överkänslighet?

En sak vi reagerat på nu när han är lite bättre i bajseriet är hur hård han blir i magen när han ätit smörgås eller pannkaka tex (mjölkfritt, förstås) och börjar fundera om det kan vara något annat som han reagerar på, vete kanske..?

Har aldrig tänkt tanken på att lilleman skulle ha några matallergier innan, men nu tycker jag han reagerar på mycket! Kanske är vi bara lite paranoida nu sedan läkaren satte griller i huvudet på oss, för så vanligt kan det väl inte vara med så mycket allergier, eller? Och att det bara visar sig som magont/förstoppning/gnällighet?

Har hört att barn till allergiker kan få allergier men då undrar jag, om pappan har fler allergier (hund, katt, pollen, gräs, nötter, äpple bla) är risken större för att sonen också får fler än en allergi då?

Ledsen för det långa inlägget, är en del som surrar i huvudet kan jag lova..

• mimpen

Vi har just bokat en resa till Italien i september. Ni som rest med allergiska barn, vad är era bästa tips?

Bäbisen kommer att vara 10 månader då. Och sannolikt ammar han väl då med, så jag måste äta soja-och-mjölkfritt. Och han måste ju ha bäbismat. Hur får vi med det? Hittills äter han bara hemmagjord mat, inga brukar alltså. Hur i hela friden får man med sånt?

Kommer hela resan att gå åt till att vara hungrig alternativt hitta matalternativ som funkar? Eller tror ni det fixar sig?

Han reagerar med hudutslag. Vi har tavegyl som vi förstås tar med, om det skulle olyckas.

• mimpen

Kavat. Det låter ju helt TOKIGT med er förskola! Man kan ju bara inte ha olika tider till olika barn... Hoppas det löser sig. Annars hade jag nog valt att ha barnet hemma, även om det är en utmaning.

Jag har tyvärr insett att vår förskola är jäääääätteflexibel och lätt att ha att göra med när man har barnen där på heltid. Men när man har 15h är det så stelbent att man tror man ska få dåndimpen!

Vi lyckades efter överenskommelse med rektorn faktiskt en gång få ha äldsta barnet heltid tre dagar en vecka när hon var hemma med sin pappa (som jobbade heltid) och jag var på läkarbesök 100 mil hemifrån med lillasyster. Men annars tycker de att "men ni kan ju fråga mormor..." Och ja, det kan vi väl. Men det är ibland skönt att slippa ha alla barnen med på ena barnets läkarbesök och sånt. Jaja.

• EL I

Saffe: på mina barns dagis äter de oxå i samma sal som de leker i o alla de andra dagis jag vet hur de ser ut här i stan. Tyvärr :(

• Ellisizza
    mimpen skrev 2010-06-22 14:17:28 följande:
    Vi har just bokat en resa till Italien i september. Ni som rest med allergiska barn, vad är era bästa tips?

Bäbisen kommer att vara 10 månader då. Och sannolikt ammar han väl då med, så jag måste äta soja-och-mjölkfritt. Och han måste ju ha bäbismat. Hur får vi med det? Hittills äter han bara hemmagjord mat, inga brukar alltså. Hur i hela friden får man med sånt?

Kommer hela resan att gå åt till att vara hungrig alternativt hitta matalternativ som funkar? Eller tror ni det fixar sig?

Han reagerar med hudutslag. Vi har tavegyl som vi förstås tar med, om det skulle olyckas.
    Jag åkte med sonen när han var 8,5 månad. Vi var på Mallorca en vecka. Han åt då mest ersättning, Neocate, men även mat ca 2 ggr/dag.

Funderade också mycket på det där med mat innan. Vi bodde i lägenhet för att kunna laga mat till honom om vi ville. Letade upp barnmatsburkar som han skulle kunna tåla någon vecka innan vi åkte. Gav dessa hemma innan så jag visste att de funkade.

Vi hade inte kommit så långt med hans mat då så han åt mest samma sak. Köpte med päronpuré, majs- och potatispuré och potatis- och palsternackspuré. Hade även med gröt och ersättning.

Vi packade en del barnmatsbrurkar i det incheckade bagaget men mest i handbagaget. Vi hade all ersättning i handbagaget för om vi skulle förlora den skulle det blivit kris!

Nu ammade inte jag så på det sättet var det enklare men jag upplever att det ändå gick bra med maten för honom utomlands.

Hoppas det går bra för er med!
Svar på tråden Allergitråden