• Soffifi

Allergitråden

Kavat skrev 2011-05-27 20:47:34 följande:
    Ni har rätt att kräva ett intyg (om det behövs) till förskolan för att prova mjölkfritt. Hur ska ni annars ta reda på om hon är allergisk eller inte?

För att veta om man är allergisk så måste man utesluta HELT i minst 2 veckor ( är det eksem och magproblem minst 4 veckor, helst längre tid) och sedan provocera. Eventuellt får ni ta bort och göra om ifall ni är osäkra. Men först då vet ni om hon tål det eller inte.
    Kolla vad som står i FASS och låt din make läsa också hur man gör för att fastställa allergi!
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI...
    Hade ingen aning om att man kunde få intyg för att göra provokation. Verkar dock som att läkarna tycker det är onödigt då det inte visat sig på pricktest.
    Blev lite sugen på att göra ett lapptest då man kanske kunde få en indikation iaf innan man sätter igån med uteslutning och provokation. Kan man göra så?
    Nu har dottern bara två veckor kvar på förskolan innan semestern och sen ska hon börja på en ny så jag orkar inte krångla med dom mer än nödvändigt. De kräver intyg på ALLT.. 
  • Soffifi
    ViFrånLandet skrev 2011-05-27 20:53:49 följande:

Törs man ge flingor innehållande detta tror ni? Ris (99%), socker, salt, maltextrakt (korn).

Han tål inte vete och havre, inte testat varken korn eller råg... Sprang på den av en slump på affären idag men köpte den aldrig, blev så osäker... Men det kan ju knappast vara särskilt mycket korn i om 99% är ris, eller tänker jag tokigt?

Du kan inte ge rispuffar då? Det är roligt både som snacks och som flingor.
  • Soffifi

Har idag satt på lilltjejen ett hemmagjort lapptest med mjölk. Vad ska jag tänka på nu?

• Soffifi
    mithrandil skrev 2011-05-28 18:47:55 följande:
    håll koll på allmäntillståndet. kolla så andning funkar som den ska och se så hon inte blir kallsvettig
    Jag har också en Amanda förresten.. :)
  • Soffifi
    Tibell skrev 2011-05-28 18:55:49 följande:

Såhär ser hennes mage ut..

Usch vad svårt det är =/ Orkar inte krångla med dagis så det får bli först till sommaren vi testar i såfall..
    Är så in i dödens trött på allt som har med allergier att göra =(

Ser ut som min tjej oftast gör.. Men jag vet inte om det är bebismage eller något fel. Förstoppningen gör ju ofta att det blir värre. Nu är hon ändå drygt två år.

• Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-28 19:36:32 följande:
    Och hon är ju också svullen men har nässelutslag också va?
    På bilden som togs i somras hade vi hållt uppe med kortison i en vecka för att bvc-sköterskan tyckte att sol och salta bad skulle räcka. Det gjorde det uppenbarligen inte. Kan visa en annan bild med nässelutslag..
  • Soffifi
    Tibell skrev 2011-05-28 20:36:02 följande:
    Åh lilla skruttan =/ Vad hade hon fått i sig där ?
    Det står faktiskt på sidan två i tråden, hittade det precis själv.. ;) Vet fortfarande inte vad hon reagerade på. Men hon tål inte ägg, jordnöt och sesam.
  • Soffifi
    Tibell skrev 2011-05-28 20:45:11 följande:
    Såg på första sidan vad hon hade ätit
    Både ärtor och den turkiska yoggin är ju misstänkt då
    Men har hon ätit mjölk efter det och inte fått nässelutslag borde det inte vara yoggin i allafall!
    Men ärtor helt klart eftersom hon inte tål jordnöt som också är en baljväxt!
    Äter hon andra baljväxter nu ? 
    Minns att vi misstänkte kikärtorna eftersom det var det enda som var nytt. Yoghurt äter hon ofta och får ingen sån reaktion. Ärtor äter hon ju också lite då och då, har iofs aldrig reflekterat över att de skulle kunna framkalla någon reaktion så jag har inte haft koll på dem.
    Det var iaf efter det vi upptäckte allergin mot jordnöt och sesam. Men kikärtorna visade inget på pricktest.
  • Soffifi
    Tibell skrev 2011-05-28 20:34:50 följande:
    Jag är helt hundra på att hennes gnäll och rastlöshet/klättrande hör ihop med förstoppningen. Så kan vi bara få bättre ordning på den tror jag allt löser sig ( bokstavligt talat ;) )
    Så därav min första fråga. Om man ska nöja sig att köra hårt på movicolen eller försöka klura ut vad förstoppningen beror på =)
    Vet inte om jag förstår rätt, men funkar hennes mage och hon mår bra om hon får Movicol?
    Jag har en telefontid med läkaren som skrivit ut Movicol till vår dotter på måndag, ska fråga henne vad planen är. Har gett Movicol i ett halvår nu och vill veta hur vi ska gå vidare eller om man bara ska fortsätta ge som man gör nu.. Vi ger iofs bara en påse Junior. 
    Vet inte heller nu vad som händer med förstoppningen när vi slutar med ägg, svårt att se nån skillnad så länge man ger Movicol hela tiden. Antar att det är lite samma dilemma som ni har? 
Svar på tråden Allergitråden