• Minifer

Allergitråden

Jag vet ärligt talat inte, eftersom jag inte vet i vilken ordning tecknen uppstår så att säga. Men att kolla blodsocker går ju fort och enkelt hos vc eller BVC. Har du pratat med BVC om det och vad säger de isf? Testa skriva upp precis vad hon äter, det ska vi själva göra, minnet är ju som sagt kort :)

• Minifer

Jag hänger knappt med här, oj vad det skrivs! Tänkte på en sak bara. Verkar vara många småttingar som har astma här, har ni testat dem för alfa1antitrypsinbrist? Inte så vanligt, men missas nog väldigt ofta, ger astmatiska besvär. Har det själv såklart ;) dock inget jag märker av. Jätteglad att jag hittat denna tråden, ni verkar jätterara hela bunten :)

• Minifer
    Tibell skrev 2011-04-28 19:01:30 följande:

Kavat : Hur går det med barnen ? Är de piggare idag ?

Nu har Bellas dietist äntligen ringt tillbaka. Hon skulle fixa så vi får Neocate nästa vecka..toppen =)
    Bella är fortfarande hård i magen och bajsar knappt trots 15-20 ml lactulos. Men det beror nog mest på veten hon fick i sig för en vecka sedan. Hur länge kan det sitta i? Hon ser fortfarande illa ut runt munnen, kan man smörja med mildison där ?
    Sen ska vi som sagt få beställa naturligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning.
    Någon som har bra tips? Det kommer nämligen inte så med någon innerhållsförteckning så jag vill ha tips på mjöl, pasta mm som man kan få. Tacksam för all hjälp =)

Måste fråga. Kan man bli narig om läpparna även på sommaren ??

menar du "vanligt" narig och torr? Isf kan man absolut bli det på somaren, jag är det ofta på sommar än vinter. Solen mördar mina läppar, den känsliga huden blir torr, narig och deprimerad ;)

En annan fråga härifrån, innehåller champinjoner någon allergen??
  • Minifer
    mithrandil skrev 2011-04-28 21:54:13 följande:
    Idag har alexander äntligen fått testa sig. De tog blodprov, rast då antar jag?
    mjölk, ägg, soja och vete (eller om det var gluten) Hoppas bara det visar nånting för jag orkar egentligen inte pussla en massa. Han hade lite svullna tarmar och hon kände att han var lite gasig så hon trodde definitivt att det berodde på något han åt. Smartarslet sa vi skulle utesluta laktos i 2mån, men jag krävde mina prover istället så får vi se. Funkar inte det får han väl gå på baskost ett tag så får vi ta reda på det på det sättet.

har läst i förbifarten om att man kan göra som hemmagjort lapptest, hur gör ni då?
    Vågar man testa med ägg även om han kan få diarre bara någon annan äter ägg och när han (förmodligen pga ägg då då) svullnade upp i ansiktet och blev helt rödflammig efter att ha ätit cheesecake?
    svullnar han skulle jag vara väldigt försiktig med att ge ägg. Är han jättekänslig kan det bli farligt. Svullnar igen i halsen tex. Äggallergi är ju en av de farligaste allergierna om man är väldigt känslig och det sätter sig i luftvägarna.

Är rast alltså blodprov och pricktest..eh..pricktest?
  • Minifer

Usch och fy vad jag känner med er som har barn med andningsproblem! Måste vara sinnessjukt otäckt när de får svårt att få luft! Otroligt tacksam att slippa!

Detta är kanske skitkorkat, emn om man är sojaallergiker, kan man äta vanliga gröna ärter då?

• Minifer
    mithrandil skrev 2011-05-01 23:38:48 följande:
    Alexander har haft diarre sen förra torsdagen. Nu har han kommit till den punkten att han inte vill äta något längre. vad kan jag göra? Han måste ju få i sig någon näring?
    har du pratat med bvc? Kanske dags att gå till läkaren om du inte gjort det? Bastian (sonen min) har varit lös i en och en halv vecka nu, vi var hos läkaren som sade att vi ska ge honom som vanligt om han äter och dricker normal, men det gör ju inte din pojk. Har du gett vätske-ersättning? Prata med 1177? Kan det vara förstoppningsdiarré? Sorry om jag missat något, är tre på morgonen och loppan har skrikit i fem timmar, uh...
  • Minifer
    LillSkruttet skrev 2011-05-01 14:58:33 följande:
    Äntligen äter Leo något som JAG GJORT SJÄLV! Han har ratar alla mina försök att göra puré eller annat som han ska kunna äta. Men igår gorde jag havreyoghurt på jordgubbar, hallon, havredryck, havregryn, vaniljsocker och liiiite socker (mixade ihop ordentligt och lät stå i kylen en stund). Igår var han tveksam, men idag åt han med god aptit till frukost. Härligt!! Tror att havregrynen hunnit svälla lite över natten i kylskåp så "kornen" inte var så hårda, och då gick det betydligt bättre.
    Nu går det att få i honom något som inte bara är gröt och burkpuréer. Skönt att ha något att variera det hela med. Tyckte faktiskt själv att havreyoghurten var riktigt god. Fräsch och mumsig.

Receptet finns säkert i någon av matbloggarna och kanske är "gammalt" för er, men jag har ju precis upptäckt det och delar gärna med mig.

5 dl jordgubbar och/eller hallon  (jag köpte frysta som fick tina lite innan)
    2 dl havredryck
    3 dl havregryn
    1 tsk vanlijsocker
    3/4 dl socker (men jag tog bara 1/4 dl och det räckte absolut, går säkert att minska mer)

Mixa bären först. Tillsätt resten av ingredienserna. Mixa till en slät smet. Ställ i kylen ca 15 minuter.
    Havregrynen kan känns lite korniga i smeten, men mjuknar mer om smeten får stå längre i kylen.
    hurra, det ska jag göra!!! Är på mjölkfri diet nu pga lillstumpan. Och är sugen på ALLT!
Svar på tråden Allergitråden