Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-02-13 21:04:04 följande:
    Vi har växlat mellan att göra enago men blanda med havredryck istället för vatten och göra egen på skrädmjöl och havredryck.
    Okej.. tack.
    Antar vi får testa oss fram.
    tycker detta känns krångligt och förvirrande. Allt ställs lite upp och ner. Men minns från när vi testade detta på sonen att man kom in i det ganska snabbt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Pratade med bvc idag om lilltjejens problem och reaktion på ersättningen från herromdagen.
    De tyckte jag skulle försöka ge henne en ersättning som var "bra" för magen..
    är dom dumma eller är det jag som överregerar?
    Finns det någon annanstans man kan vända sig och få hjälp ifrån?

• mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-14 09:28:48 följande:
    Vilken ersättning rekommenderade BVC dig? 
    typ Nan HA eller liknande.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-14 11:14:03 följande:
    Det är de som är knepiga. 

Det är barnmottagningen som du får vända dig till. 
    okej tack!
    var osäker på om man kunde kontakta barnmott utan remiss.
    Ska ringa dom sen i em då och höra vad dom säger.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-14 20:20:45 följande:
    Hjälp.... Suck!

Ja, försök få hjälp på annat håll. Klart ni ska fortsätta med välling om det gillas av alla. Gäller bara att få tag i en som funkar. Men barnmottagningen är ett bra tips för vidare utredning.

Testa Enago kanske (hm, är den från 6 eller 8 månader?)  som 3busfrön skriver eller nu har väl ändå Semper släppt sin? Bara det inte blir för många havre/glutenmål per dag!
    Tack!

Nån som har tips på bra, matnyttiga mellanmål?
    Brukade ge 2 mellanmål om dagen, lite fruktpure och ersättning.
    Känner mig inte helt bekväm i att ge henne "förlite" mat eftersom hon ökar så dåligt i vikt och står stilla på länge.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-14 21:43:51 följande:
    Har ni provat avokado? Mycket näringsämnen och kcal.
    Nej det har jag aldrig gjort. Är ju värt att testa om det är bra.
    Är det mättande?

Det värsta är att hon äter mat så dåligt, kom igång så sent med att ge henne "riktig" mat för att hon hela tiden blev dålig i magen av allt vi provade. Hon kan tex inte äta smörgås och sådär ännu för det har vi precis börjat ge henne så hon tar inga stora mängder. vill helst inte äta middagsmaten heller.
    Gröt och välling och ersättning är egentligen det enda hon verkligen äter och tycker om. resten måste man tvinga i henne. Fruktpureer går också ganska så bra.

Kom på nu, vad tusan ska jag ge henne i natt?
    Hon har alltid ätit ersättning när hon vaknar på natten, välling kan man väl inte ge eftersom hon äter välling morgon och kväll + ett mål gröt? Kanske måste till apoteket imorn och hoppas på att hon godtar nutramigen?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-14 21:56:00 följande:
    Är inte det mest en rekommendation om 3 mål med gluten?
    Jag hade nog gett välling. 
    jag vet egentligen inte hur det ligger till med det där.
    Vår bvcsköterska har sagt att jag kan ge hur många mål välling/gröt jag vill men här på fl läser man ju konstant om max 3 mål och eftersom jag har dåligt förtroende för vår bvc sköterska så har jag lyssnat på vad som skrivs här.

mela78: tack.. får bli välling inatt då.

Någon som kan svara på varför hon inte tycks reagera på vällingen?
    Hade hon varit mjölkallergisk borde hon väl reagera lika mycket på det som på tex gröt och ersättning?
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-14 22:18:16 följande:
    Tog förgivet att du menade att du endast hade mjölkfri välling hemma men ingen mjölkfri ersättning när jag svarade att välling på natten är ok. 
    Har ni börjat med mjölkfritt idag? 
    Ja, vi har köpt enago välling och gröt. hon tycker verkligen inte om det men hon äter litegrann iaf.
    min fråga gällde från innan. har aldrig tyckt hon "reagerat dåligt" på vanlig välling.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-15 07:58:39 följande:
    Min tjej var på samma sätt och det gjorde att hon hann bli 10 mån innan hon tillslut fick helt mjölkfri kost och blev helt bra. 

Semper ska ha kommit ut med sin mjölkfria välling igen och den tror jag är risbaserad. 
    Det går ju att växla mellan välling med gluten i och välling utan gluten. 
    Okej.. så det kan alltså vara lite lurigt på så vis?
    Jag har ju tänkt tanken innan att hon skulle kunna vara mjölkallergisk, men eftersom hon inte alltid reagerar när vi gett henne mjölk och att hon tycks "tåla" vissa produkter med mjölk i säger jag alltid mig själv att jag inbillar mig.

Återstår att se hur hon kommer reagera utan mjölk nu i dessa 2v, för man ska väl fortfarande utesluta i 14dagar?
  • mithrandil
    Blå Flygare skrev 2011-02-15 09:55:52 följande:
    NAN HA, det står att den är hypoallergen. Hydrogeniserad. Motsvarar den nutramigen/profylac då, eller är den sämre hydrogeniserad?
    Haha.. jag är så ledsen men jag förstår ingenting av vad du just skrev?
Svar på tråden Allergitråden