• mmn1

Allergitråden

Skånegås: Det kanske är lika bra, för visst brukar mjölk, ägg och soja kunna hänga ihop? Jag tror inte att jag äter speciellt mkt soja produkter men jag vet nog inte riktigt vad soja innebär. Jag tänker på alla sojapridukter som finns, tex sojamjölk, yougurt, sojakorv? Men vad är det egentligen man ska utesluta? Ska googla på det när jag kan sitta vid datorn.

• mmn1

skånegås, Trasan 0606: Insåg när jag googlade att det inte var så enkelt som att bara utesluta produkter som heter något med soja :( Finns det några "dolda" beteckningar för soja som jag ska se upp med? Tänkte ni som är inne i allt har säkert bra koll :)

• mmn1
    Kavat skrev 2012-03-07 08:59:09 följande:
    Japp, mjölk, ägg och sojaallergi hänger ofta ihop. Se upp för frutkkärnmjöl och guarkärnmjöl mm!!

Se till att inte vara lika klantig som jag och ersätta all mjölk med havre. Variera, variera. Kokosmjölk är toppen istället för grädde och risdryck funkar lika bra som havre att koka gröt på  osv.

Sen när de inte blir bra utan det så ska man börja fundera på havre och vete.

Fisk brukar man inte äta varje dag så det brukar vara lättare att utskilja om symptomen varierar. Äter man fisk dagligen så är det en helt annan sak och svårare att särskilja.

Läs Miralicias utan allt blogg, där finns massa toppen om ersättningsvaror mm.
    Tack för tipsen. Mycket nytt att tänka på när det ska vara både mjölk-, soja-, och äggfritt. Jag får nog ha med en se upp för lista när jag handlar i fortsättningen :)
    Ska man akta sig för sojalecitin? Det står att man normalt inte reagerar på de om man är sojaprotein allergiker, men bör det också uteslutas? Som jag förstod fanns det främst i smör? och de undviker vi ju ändå pga mjölken.
  • mmn1

Dotterns exem såg betydligt bättre ut idag, de blossade inte upp lika mkt som de annars gör mellan morgon och em. Jag har gått igenom de jag ätit den senaste veckan och jag har varken ätit något med mjölk eller soja i, och ägg åt jag en morgon för 4 dagar sen så mängden hon får genom bröstmjölken kanske börjat minska. Men det kan även bara vara en bättre dag. Återstår att se. Tack för alla tips jag fått :) känns inte som en omöjlighet att laga mat trots att det är mkt saker att utesluta, vi lagar det mesta från grunden så får bara tänka om lite när det gäller vissa maträtter. Jag älskar verkligen choklad och i vanliga fall så kan jag inte låta bli den men nu när jag verkligen måste är det inga problem, lustigt det där. Har varit och köpt mildison idag som jag ska smörja eksemen med.

• mmn1
    Trasan0606 skrev 2012-03-08 10:07:36 följande:
    Mmn1 - läser på min burk och den är sojaproteinfri vad jag kan se. Vi har inte testat den än, ammar och ger mat/gröt. Hur ser eksemen ut idag?

Det låter bra. Har försökt få tag på läkaren då jag vill byta mat från nutra till althera men har suttit i telkö över en timme och blivit bortkopplad tre gånger :( och om 30 min går det inte ringa dem längre, riktigt irriterande! Eksemen ser ungefär ut som igår så de verkar inte blossa upp på samma sätt på dagen längre. Jag hoppas att det är påväg åt rätt håll nu så vi inte behöver utrsluta ännu mer saker.
  • mmn1

Läkaren var inte där förrän på måndag :( så blir till att köpa en burk althera ändå på apoteket. För känns inte alls bra att ge nutran till dottern efter det man kan läsa på livsmedelverkets hemsida om mangan i ersättningen, och nutrans mängd håller sig inte inom den acceptabla mängden.

• mmn1
    mmn1 skrev 2012-03-08 11:47:52 följande:
    Läkaren var inte där förrän på måndag :( så blir till att köpa en burk althera ändå på apoteket. För känns inte alls bra att ge nutran till dottern efter det man kan läsa på livsmedelverkets hemsida om mangan i ersättningen, och nutrans mängd håller sig inte inom den acceptabla mängden.
    Dottern väger bara 4 kg, men hade hon däremot vägt 7 kg så hade det inte varit någon fara. Känns ändå inte som att man vill chansa då perioden mellan 4-7 kg borde räknas som kortvarig? och kan den orsaka sådanna skador under den korta tiden så vill jag inte tänka på vad det skulle göra för en längre tid.
  • mmn1

Dottern har varit väldigt gnällig och kräkig de två senaste dagarna och funderar på om det beror på att vi bytt från nutra till althera. Hon har ätit althera i en vecka och min man tycker att hon har kräkts mer på det än nutran.

Hon åt nutra i ca 2 veckor innan och jag minns inte hur mkt hon kräktes då mot nu. Oftast så delar vi upp det så att jag ammar och han matar på flaska så har därför inte så bra koll på det. Vår läkare är omöjlig att få tag på så jag frågar därför er om råd då ni verkar ha bra koll, borde jag byta tillbaka till nutra för att se om det blir någon skillnad?

Jag undrar även vad ni som inte äter mjölk, soja och ägg har för kalcium tabletter? och hur mycket ni tar? Jag köpte en sort som visade sig innehålla soja så fick lämna tillbaka de.

• mmn1

Är carlshamns mjölkfria smör fritt från soja? Funderar över vad e 471 och e 472c är?

• mmn1
    Trasan0606 skrev 2012-03-18 19:03:55 följande:
    Mmn1 - Carlshamns mjölkfria är fri från soja.

Tack för svar. Vilken tur, tyckte att det smakade lite bättre än mildas :)
  • mmn1

Vi har varit mjölk-, ägg-, och sojafria en månad nu och dottern ser fin ut i ansiktet. Läkaren sa bara mjölken men vi uteslöt alla tre. Nu undrar jag om jag vågar testa lite smått med ägg igen? Eller är det för tidigt? Och hur bör jag i såfall testa, ett kokt ägg till frukost? Eller pensla bullar med ägg, äta pannkakor? Jag behöver alla tips och råd ni kan ge mig om hur jag ska göra.

• mmn1
    Trasan0606 skrev 2012-03-23 08:04:09 följande:
    Mmn1 - vad skönt att hon är bättre! Då har du hittat vad som orsakade eksemet.

På en månad växer det inte bort så jag hade fortsatt äta utan ägg, mjölk och soja. Om du vill veta om hon är allergisk mot bara nån dessa grejer och tycker det är 'värt risken' för eksem så testa en sak i taget, väldigt lite i början och upphettat. Tex pensla bullar m ägg osv. Får du reaktion så sluta och vänta tills allt är bra innan du testar nästa igen.

Lycka till!
    Jag förstår att det inte försvinner på en månad. Tänkte mer om jag skulle våga prova något med sojalecitin i (som inte alla soja allergiker reagerar på?) eller pensla tex bullar med ägg och se om hon får några utslag. Mjölken råkade jag omedvetet få i mig igår, vi åt tacos och äldsta dottern kladdade med gräddfil och jag fick gräddfil på handen och fortsatte äta utan att tänka mig för :( så fick ju i mig pyttelite gräddfil, och imorse var lilltjejen prickig i ansiktet och ena örat var knottrigt som innan hon får eksemen. Nu blir det att vänta tills detta försvinner helt och så ska jag fundera över om jag ska testa något annat eller inte.

Vill inte utsätta henne för detta samtidigt som jag känner att jag vill veta om det är soja och ägg. För jag uteslöt ju alla tre direkt, och då är det jättesvårt om jag inte testar en sak i taget.
  • mmn1

Tradan0606: De värsta reaktionerna har lagt sig nu så det är skönt. Det skulle verkligen vara en lättnad om det iaf går att äta saker med sojalecitin i, skulle finnas så mkt mer att äta helt plötsligt :) ska prova när hon är helt fin igen så jag ser om det blir någon reaktion.

• mmn1

Jag hittade till min glädje en mjölkfri gröt från 4 mån, köpte den och tänkte inte ens på att titta på innehållsförteckningen. Av en slump tittar jag på den och upptäcker att det är soja i den. Eftersom vi inte varit säkra på om hon reagerat på soja eller inte så provade jag den. Hon fick 1 msk gröt två dagar i sträck och blev såå rödprickig :( Jag bestämde mig därför för att jag ska prova enagos mjölkfria banangröt men den är fr 6 mån och dottern är 4 1/2 mån. Är det okej ändå? Står på paketet att man kan ha 1-2 msk i ersättningen fr 5 mån. Tänkte att det då borde vara okej att göra gröt av 1-2 msk under ett par veckors tid så att magen vänjer sig? Vad ger ni andra för gröt med mjölk och soja allergiska barn?

• mmn1

Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.

• mmn1
    Kavat skrev 2012-05-19 20:44:00 följande:
    BVC ska följa WHOs regler (som livsmedelsverkets rekomendationer i Sverige följer) som är helamning/ersättning fram till bebisen är 6 månader. Detta är baserat på forskning.
    Jag vet inte om du ammar eller om du har mjölkfri ersättning, oavsett så är det alldeles för tidigt att börja med gröt innan 6 månader.
    Jag förstår om du känner dig pressad av BVC. Men de har inte rätt att pressa dig. Jag skulle snarare tro att kräkningarna beror på något som ditt barn inte tål.
    Dålig viktuppgång beror väldigt sällan på stora kräkningar i sig utan snarare att hon är allergisk.
    Det här du beskriver är sååå vanligt. BVC rekomendationer som innebär ge mer mat= utsätt dem ännu mer för det de inte tål = fler allergier = större viktnedgång och fler spyor och så är cirkusen igång. Jag har hört hur många liknande historier som helst.. Tyvärr..

Väljer du ändå att förtjocka så be att få en mjölkfri ersättning och koka rismjöl i så fall... Sedan undrar jag om det finns fler symptom? Prickar, eksem, diarre, sover ok?

Jag kan tillägga att jag haft tre "kräkbarn". Men de har kräkts av att de fått i sig saker de inte tål och blivit betydligt bättre när jag väl hittade allt de inte tålde. Jag har också fått råden att ge fast föda tidigt osv, men i vårat fall så orsakade det bara att de istället blev allergiska mot så många fler saker och fick ännu mer kräkningar. Så var försiktig!
    Den minste har även reflux, vilket innebär att han kräks mer och då kan man få medicin, men man brukar då även ha andra symptom som att de ligger och kväljer mycket, hostar osv. Reflux blir helt klart försämrat av de han inte tål så att se till att han enbart får saker han tål det är den viktigaste åtgärden.
    Jag slutade amma för tre veckor sen och ger nu enbart mjölkfri ersättning. Tycker att hon har blivit prickig efter att jag slutat amma men förstår inte hur det skulle gå till då hon delammat och ätit nutra sen flera månader tillbaka. Jag uteslöt mjölk, soja och ägg ur kosten och hon var jättefin i huden. Hon fick jätte mycket röda prickar i ansiktet, på huvudet, hals, bröst och mot axlar och då misstänkte läkaren mjölken. När jag uteslöt mjölken åt jag mer ägg och då fick hon eksem på öronen och runt munnen så mjölk och ägg känner jag mig säker på. Var lite osäker på sojan och därför så provade jag sempers gröt i två dagar och tyckte att hon blev prickig. Hon hade varit lite prickig ett par dagar innan men tror att det blev värre av gröten. Slutade med den och gav en annan sort och då fick hon såå ont i magen så nu ger jag ingen gröt och inga problem med magen så känner att jag inte vill ge någon gröt alls nu.

Vi har fått en remiss till en dietist så kanske borde ringa och boka en tid och prata med dem istället. För känns inte som varken bvc eller läkaren har superbra koll på kosten.

Hon är prickig nu igen och väldigt ofta är hon ilsket röd runt ögonbryn och när de kommer gnuggar hon sig i ögonen. Tycker att det kommer när hon ligger mot våra kläder eller på filtar. Tvättar parfymfritt då jag själv är känslig för parfym. Hon har haft så sen hon föddes men inte varje dag som det kommer nu. Har misstänkt pälsdjur då det finns många allergiker i släkten och denna vecka upplever jag att det blivit värre och kan bero på att vi har varit hundvakt åt mina svärföräldrars schäfer.

Jag känner att jag inte kan göra så mycket mer matmässigt då hon enbart äter nutran. Eller finns det något jag kan göra som jag inte tänkt på? byta ersättning? En annan tanke som slagit mig är om hon kan reagera på mjölk, ägg (soja?) nu när jag börjat äta det, kanske är långsökt?

För övrigt sover hon bra, har inte ont i magen (undantag för gröten de två dagarna), och är allmänt nöjd.
    Prickarna och de kraftiga kräkningarna känns dock inte bra. Hon kräks först ganska mycket efter mat och sen kräks hon till och från mellan alla måltider. Har provat att låta henne ligga kvar som hon gör när hon äter, ha henne sittandes, liggandes, ja i princip allt men det blir varken bättre eller sämre hur jag än gör.
  • mmn1

Bör man se upp med fruktkärnmjöl (E410?) vid misstanke om överkänslighet/allergi mot soja?

• mmn1

Sephyria: tack då vet jag. Borde läkaren haftkoll på som rekommenderade en mjölk, ägg och sojafri kost och samtidigt kolka ingredienserna noga för att sinlac skulle vara ok. Semper är det ju soja ioch enago gav hemsk magknip. Kanske lika bra att göra egen gröt av nutran.

• mmn1

Är det okej med havregrynsgröt på mosade havregryn och berikad med nutra till bebis på snart 9 mån? Hittade receptet i nutramigenbokwn med gröt, välling mm men kan inte se frånvilken ålder de är okej?

Svar på tråden Allergitråden