• Avena

Allergitråden

En fråga till er som kan detta lite bättre än jag:

Lilleman åt en (eller en halv..) pepparkaka igår. Jag trodde det var okej eftersom det står veg. margarin, olja och fett. Tänkte att fett stod för det veg. margarinet och oljan typ. Men efter en skitjobbig natt och en pojk full med exem tänker jag nu att fett är lika med mjölk! Har jag rätt?

• Avena

Hm...då var det kanske inte mjölk då.
    Ägg? I pepparkakor? Låter inte det konsigt? Och jag hade nog reagerat om det stått ägg. Eller kan det stå något annat då? 
    Kanel? Ingen aning...men det kan kanske vara någon krydda... Har slängt kartongen nu men det var Annas pepparkakor. Kan man hitta innehållsförteckningen på nätet?

• Avena
    2små2stora skrev 2012-02-19 12:55:04 följande:
    www.annas.se/artikel.asp?strukturId=16

Men vad sjutton! Det var ju varken mjölk eller ägg i... Råg? Det finns information på hemsidan men ingen innehållsförteckning eller vad man säger...

Kanske något helt annat han reagerat på. Ett mysterium! Nu är han helt bra igen, men man undrar ju...    
  • Avena

Hejsan alla!

Nu misstänker läkarna mjölkproteinallergi hos min 6-åring också (lilleman på 1 år har ju mjölk, ägg, soja och råg) så hon ska ha mjölkfritt en månad, from iförrgår.

Flickan reagerar med magproblem och har haft problem i princip hela livet. Hon har ätit Movicol i flera år men blir inte precis bättre. Hon är periodvis väldigt hård i magen, klagar på magont dagligen, har fått åka till sjukhuset och fått lavemang flera gånger samt att det ofta kommer löst bajs i trosorna. Inte så kul något av det. 

Nu bytte vi läkare och hon sa direkt mjökallergi!

Känner ni igen något av symtomen? Lilleman reagerar ju med exem och bara lite magont så detta är nytt för mig. 

Och dessutom är det SÅ svårt att få en extremt (!!) viljestarkt och envis 6-åring att sluta med mjölk. Utbrotten vid matstunderna avlöser varandra. Hon är väldigt matglad och älskar nästan all mat, och mjölk såklart. Suck! Någon som kan ge stöd eller råd eller något vad gäller detta...? Vi kanske alla ska avstå för mjölk helt?       

Och till sist - vad använder man istället för creme fraiche eller matlagningsyoghurt som tillbehör till soppor, grytor eller liknande? Vi hittar ingenting!    

Tacksam för svar...   

• Avena

Hejsan!

Jag behöver lite tips från er som också har ettåringar som knappt tål någonting... Hur ser en dag ut vad gäller måltiderna? För mig känns det som att han äter riskakor, risgröt och välling varje dag. Kan ju inte vara bra för hälsan!

Han tål alltså inte mjölk, ägg, soja, råg, vete, havre, majs (även morötter och kiwi verkar det som, men det är ju inte så svårt att undvika). Sen är han så himla kräsen vilket gör det hela lite hopplöst plus att han överhuvudtaget är svår när det gäller lagad mat. Vill helst inte bli matad men om han får det i handen så kastar han mest med det... Han gillar smörgås, men nu ska vi ju undvika även vete har vi tänkt så vad kan han då äta för bröd? De andra barnen åt ju vår mat och jag kunde stoppa till dem lite av varje men det går inte nu. Jo, en riskaka...    

Nåja, ni kan ju inte lösa alla dessa problem men kan någon tipsa om hur er barns matdag ser ut?   

• Avena
    2små2stora skrev 2012-03-19 21:14:13 följande:
    Vi ger hirs, ris eller bovetegröt till frukost med fruktpuré till. 
    Vi bakar sädesfritt bröd som han äter med leverpastej. 

det blir mycket köttfärs, potatis och ris här. Ris och hirspastan är uppskattad.
    Vår 18mån vägrar också att bli matad. 

Är brödet lättbakat? Finns det ett recept någonstans? Glad

Tack för alla tips! Har fått lite inspiration. Det går lättare att mata om han själv får hålla i en sked och ha tallriken hos sig, med fingrarna i. Blir grymt kladdigt men det får det vara värt. Man ska ju inte jämföra, men de andra barnen åt själva vid denna ålder så det är lite frustrerande... 

När ni skriver lunch, är det innan vilan då? Lilleman vill somna redan vid halv elva, elva och då är han så trött att bara välling funkar. I sängen. Lunch ger jag efteråt, vid två. Men det är klart, viktigast är ju att han får i sig mat vid något tillfälle.     
  • Avena
    LokesMammi skrev 2012-03-19 20:07:37 följande:
    Ni har nästintill samma allergier som vi har. Fast han tål majs! Han får majsgröt på morgonen o lagad mat el burkmat till lunch o mat el risgröt till kvällsmat o välling till natten! Lite småttogått däremellan.
    Han har varit svår med mat tidigare, men det verkar gå bättre nu. Äter nästan allt. Är kräsen på frukt! Kiwi o rött äpple får han kväljningar av.
    Han både äter själv o kan bli matad.
    Vi ger honom smörgåsrån till smörgås. Frukost o kvällsgröten o mellanmål får han rån. Har bakat bröd "utan allt" men det gick inte hem. Ska försöka snart igen!

Tack!
    Vad är det för burkmat? Kan inte hitta någon som han tål.... Jo, potatis majs från 4 mån.

Och rån, innehåller inte det vete?   
  • Avena
    2små2stora skrev 2012-03-20 21:12:21 följande:
    använder denna 
    se.finax.com/product/glutenfri-mjolmix-mjolkf.../ som jag kryddar med brödkryddor. 

Okej! Nu är den iofs baserad på majs som han gett lite utslag på när de testade honom sist, men han kanske klarar det iaf... Jobbigt om han inte tål majs. Ska nog be att få testa honom igen och få veta exakt hur höga värdena är. Hon sa bara att de var låga så vi behövde inte fundera. Men hon sa samma om havre och vete (som var klass tre) så jag tänker att om han får i sig allt det varje dag kanske det inte är så bra i längden... 
    Tack för tipset iaf! :) 
  • Avena

Ärtprotein?

Har gett lilleman glutenfri pasta som innehöll ärtprotein vid två tillfälle och båda gångerna reagerade han direkt med exem runt ansiktet och vid halsen och nacken. Efter en timme typ slog det även upp på överkroppen. Han åt väldigt lite, kanske två eller tre makaroner, så det var inte mycket att reagera på. Men jag vet att han tålde det övriga.

Ni som vet - låter reaktionen rimlig?
    Vad ska vi mer vara försiktiga med? (Han tål inte soja och verkar reagera på Sinlacen så vi ska nog strunta i den nu.) 

Och, detta låter kanske självklart, men det är alltså vanliga gröna ärtor som innehåller ärtprotein?

Tacksam för svar! 

Mithrandil, lycka till med beslutet. Inte lätt. 
    Jag hade själv blivit jätteglad om jag blev oplanerat gravid. Så skönt att slippa fundera - det är ju liksom ödet då. Någon annan som bestämmer.... Vi går nämligen och funderar över en fyra och hade jag blivit gravid oplanerat så hade vi sluppit bestämma aktivt. :)              

• Avena

Mm, jag vet. Fullt upp. Det är just därför beslutet inte är helt självklart. Men lilleman är lite av en sladdis (flickorna är  snart 7 och 8) så det känns som att han hade mått bra av en nära syster eller bror.... Men man vet ju aldrig hur det blir ändå. Svårt det där! Samtidigt härligt med många barn i vilket fall!

Svar på tråden Allergitråden