Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Sådär då har jag påbörjat ett eget lapptest med vetemjöl på sonen! Ska bli spännande att ta av den om ett par dygn och sen se om det blir någon reaktion eller inte!

Väldigt mycket bra råd och tips man får i denna tråden   

• Sephyria

Usch å fy! Det luktar döda djur av lillemans bajs! Vet inte riktigt vad han fått i sig. Har varit lite lös i magen i en vecka ca. Trodde att det var tänder på gång men idag har han hittils bajsat 7 gånger och det stinker så jag tror jag tuppar av! Dessutom är det löst, grynigt och slemmigt om vartannat. Så var han i alla fall inte av de 3 första tänderna. Lite likt detta var det när vi provocerade för mjölk för några veckor sedan. 

Han är även ettrigt röd i ansiktet (kinder och haka), gnällig mest hela tiden och sover superdåligt. Vakna och skrek säkert 10 gånger igår kväll. Sen var vaken och ledsen under 1,5 timme i natt, sov en stund och tyckte sen att det var dags att stiga upp vid 5.30. Varken alvedon eller välling har hjälpt under natten. Undrar vad det kan bero på... 

• Sephyria

Kavat skrev 2011-11-04 16:51:54 följande:
    Låter som när mina barn fått i sig saker de inte tål. Vad äter han?

Kavat skrev 2011-11-04 16:52:56 följande:
    Spännande, du, har du kollat under lappen?

Lapparna gjorde att min kille inte sov pga klådan... Men magen pajade inte, låter lite otroligt...

Nix har inte kollat under lappen än. Ska ta bort den i morgon kväll så får vi se sen om det gav utslag.
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-11-04 16:51:54 följande:
    Låter som när mina barn fått i sig saker de inte tål. Vad äter han?

Han äter:

sempers mjölkfria risvälling,
    Enagos äppelgröt,
    barnmatsburk med majs och potatis,
    barnmatsburk med palsternacka och potatis,
    broccoli,
    blomkål (med lite althera i), 
    lever,
    nötkött (kokt med svartpeppar, kryddpeppar, lagerblad och timjan)
    fläskkött, 
    kyckling, 
    rött äpple,
    katrinplommon,
    Bägare från Semper eco med svartavinbär och äpple,
    majskrokar (majs och solrosolja tror ja),
    smörgåsrån,
    polarbröd (polarpärlan vete), 
    Ugnsbakad leverpastej från scan (mjölkfri)

Även ätit lite havregrynsgröt, mannagrynsgröt (på laktosfri mjölk) och laktosfri fil men inte den senaste veckan.  

Det som introducerats senast är polarbröd och leverpastej. Även smörgåsrånen är relativt nyintroducerade. 
  • Sephyria
    mithrandil skrev 2011-11-04 20:02:17 följande:
    och just ja.
    De kommer även att pricktesta innan de sätter lapparna, för att se så att de inte har några snabba reaktioner.

Instämmer med de andra: Hurra!
  • Sephyria
    2små2stora skrev 2011-11-04 20:41:21 följande:
    Varför bara laktosfri mjölk och fil när allt annat är mjölkfritt?

Vi gjorde en provokation för mjölk (10/10-16/10) men han reagerade med lös och illaluktande avföring (så som han är nu). 

Hans läkare trodde då att det var laktoset som ställde till det. Så vi gick direkt över till att testa laktosfritt. Gjorde det från 17/10-26/10. Då blev han istället hård i magen de första dagarna men efter några dagar på laktosfritt blev han återigen lös. Dock fick han sedan en tand den 26/10 så vet inte hur mycket det har påverkat. 

Sedan den 26 äter han helt mjölkfritt igen och han har varit lös i magen sedan dess men inte så som han är idag (bajsat 12 gånger bara idag).

Det konstiga var att han hade ätit althera i ett par veckors tid innan provokationen för mjölk och det innehåller ju laktos Av detta blev han inte lös vilket han ju borde ha blivit om han var laktosintolerant. Så blev aldrig riktigt klok på om han är laktosintolerant, mjölkproteinallergiker, eller varken eller. Det var därför jag bestämde mig för att vänta lite och testa igen om ett tag.  
  • Sephyria
    2små2stora skrev 2011-11-04 21:02:37 följande:
    ok

Testa med att ta bort vete, han verkar inte få så mycket sånt. 

Ja jag har funderat i dom banorna också. Mycket av vetet som han får har ju dessutom introducerats nu det sista. Gjorde ett eget lapptest med vete som jag satte på igår. Ska bli intressant att se om det ger nåt utslag.

Det kan inte vara mjölken som han reagerar på väl? Eftersom han blev så mycket sämre nu först och inte har fått några mjölkprodukter på över en vecka..
  • Sephyria
    2små2stora skrev 2011-11-04 21:12:49 följande:
    Nej, mjölken borde det inte vara.

Ok tack för dina svar
  • Sephyria
    Tibell skrev 2011-11-04 21:17:50 följande:
    Aha nu läste jag rätt ;)
    Vetet låter rätt misstänkt absolut!
    Men sen tar det ett tag innan mjölken försvinner ur kroppen.
    Så åt han mjölk ( laktosfritt ) för bara en vecka kan det fortfarande vara det som spökar..

Ok tack för ditt svar 

Får avvakta lite och se vad som händer och sen antingen testa att provocera med mjölk igen eller att ta bort vetet!
  • Sephyria

Sonen reagerar med rodnad hud och eksem när han har haft apotekets plåster på sig. Det är sjäva klistret som ger reaktionen och 4 dagar efter att plåstret tagits bort är det fortfarande lika synligt var plåstret har suttit.

Det som jag reagerade på är att häftmassan i detta plåster är "transparent hypoallergenisk polyacrylat" och trodde därför inte att det skulle ge en reaktion, men uppenbarligen kunde det det ändå. Men vad är egentligen detta för ämne? Det är inte detsamma som latex väl?

Svar på tråden Allergitråden