• Lindsey

Allergitråden

Hur gammal måste man vara för patchtest? Vi kommer inte få någon tid för nya tester förrän efter sommaren och då är han runt halvåret. Nu visade ju endast ägg sig på blodprov även om jag vet att han reagerar på soja, mjölk och något luftburet med.

• Lindsey
    Sujasu skrev 2012-06-14 12:38:44 följande:
    Lindsey
    Mitt barn är 9 månader och vi har precis gjort patchtestet. Så det borde ju gå att göra på en 6 månaders 
    Okej :) Då ska jag nog be om det nästa gång. Edvin råkade ju få i sig mjölk och ägg via storasysters napp som hon tryckte in i munnen på honom precis efter att hon hade ätit häromkvällen och reagerade på förmiddagen efter. Räknas det som en långsam reaktion?
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Lindsey
    Kavat skrev 2012-06-15 21:36:03 följande:
    Lindsey, hur har det gått? Låter absolut som
    En allergisk reaktion.
    Har ni inga antihistaminer som kan ta ner nässelutslagen och klådan?
    Reaktionen varade tre dagar efter. Är typ helt säker på att han fick i sig något via nappen nu för han blev även förstoppad och bajsade inte på fyra dagar trots att han får maxdos med lactulose dagligen. Han har inte varit förstoppad sen han fick mjölk.
    Har tavegyl men jag tyckte inte att den hjälpte så nu. Han hade fortfarande utslag, svullna ögon och fläckar i ansiktet större delen av de två första dagarna efter. Tavegylen brukar funka jättebra när han får en luftburen reaktion, men inte nu. Idag är han iaf tillbaks till det normala! :) Men är jätterädd att han ska åka få i sig något och vi tvättar händerna noga efter att vi har hållt på med födoämnen han inte tål. Hoppas inte att han fortfarande är så här känslig när det är dags för mat sen heller :/
  • Lindsey
    maria1972 skrev 2012-06-16 20:03:27 följande:
    I Onsdags hände det som inte fick hända. Vi var på besök hos Dietist för dotterns glutenintolerans när dagis ringde. Hon hade skrikit varit ledsen och börjat svullna så de hade gett anapen, betapred och ringt ambulans. Jag gick till akutmottagningen och väntade de längsta 40 minutrarna i mitt liv på att ambulansen skulle dyka upp. När den kom var hon knallröd och svullen hela hon men annars vid gott mod. De hade gett antihistamin i ambulansen och satt kanyl i armvecket. Sedan fick vi sitta och vänta, och vänta. 2-3 timmar efter hon fått medecinen började svullanden lägga sig och strax efter 16 blev vi utskrivna. Då är dottern precis som innan, det är bara sprutsticken som syns, känns helt overkligt. Jag har varit så ledsen sedan dess. Det visade sig vara mjölk i det glutenfria mjölet hon fick. Hon har varit mjölk och äggallergisk i stort sett hela hennes liv.

Har en större kille med samma allergier som är 8. Flickan är ju ganska välbevakad, men killen springer ju mer fritt. Denna gången gick det bra, men det blir missar med större reaktioner med 2-3 års mellanrum, vad händer nästa gång? Har inga direkta frågor, men måste skriva av mig.. 
    Usch vad hemskt :( Tur att det gick bra ändå!
  • Lindsey
    pippilirum skrev 2012-06-18 21:32:38 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har fått så bra svar av er tidigare angående min son, så jag hoppas återigen på era kloka ord och er kunskap. Min dotter är 7 veckor gammal och har sedan 3 veckors ålder fått mjölkfri ersättning och jag som delammar äter strikt mjölkfri kost. Hon har en misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig som ont i magen.
    Vi har en helt annan tös sedan vi uteslöt mjölk. Innan vi slutade med mjölk så skrek hon varje vaken stund.
     Vi har fått remiss till Barnmottagningen för pricktest men fick nu veta att det kommer ta upp till 1månad innan vi får komma dit. Vi har redan väntat 1 månad på att BVC skulle bemöda sig om att skicka en remiss så det känns tungt. Inte bara för att ersättningen kostar oss mycket pengar då vi ej får det på recept, men också för att jag faktiskt vill ha en kontakt med tex dietist och läkare. Enligt sköterskan på Barnmottagningen så måste vi, oavsett vad pricktestet visar, provocera för att de ska kunna fastställa någon allergi. Vi funderar nu på att själva provocera med NaN HA 1 här hemma då det kommer ta lång tid innan vi får komma på allergisköterska. Men hur lång tid tar det innan barnen uppvisar symtom om det är mjölkproteinet de reagerar på? Och om hon reagerar, tar det i så fall 2 veckor igen för att få henne symtomfri (som det tog när vi slutade med mjölk)? Jag känner mig så frustrerad över att vi inte får nån hjälp! Ska jag tex inte börja med någon form av kalktablett? Måste min dotter få något sånt? Många frågor och jag hoppas någon av er har tid att hjälpa mig lite.
    Vad dåligt att de inte ger er recept direkt när ni får vänta så länge på tiden :S Det är ju inte så billigt att köpa själv... Jag hade ringt och pratat med dem om att provocera hemma under tiden, allt för att inte dra ut på processen ytterligare. Ni kanska kan ha telefonkontakt med tiden och prata om hur provoceringen går?
    Dessutom är testen väldigt opålitliga på så här små. Mjölken visar varken på pricktest eller blodprov för Edvin. Han är även allergisk mot soja, märkte det när jag ammade, och minst en luftburen grej som inte heller visar på blodprov. Det enda som visade för honom var ägg.
    Häromdagen stoppade hans syster hennes napp i hans mun efter att hon ätit mat med ägg och mjölk, han hann inte ens ha den inne ordentligt så han fick ytterst lite i sig, och fick symptom efter ett halvt dygn.
    Han reagerade i tre dagar efter. Och då var det bara det pyttelilla så ger ni ersättning kan det vara kvar upp till två veckor :/
  • Lindsey

På tal om att få i sig från leksaker - Hur länge kan proteinerna sitta kvar på leksaker? Min 20-månaders som inte är allergisk stoppar fortfarande ALLT i munnen och lillebror som är 3 månader håller ju på att komma in i det där stadiet nu när allt ska in i munnen. Hur noga bör man vara med det?

• Lindsey
    Trasan0606 skrev 2012-06-25 18:47:42 följande:
    Måste fråga en sak om nappflaskor. Jag har sparat ett gäng nappflaskor (ska köpa nya nappar) från äldste sonen som jag skulle vilja använda till minstingen, de användes väldigt lite och är fina än. Tror ni de är ok att använda om jag diskar noga och kokar dom?

Flera år sen de användes och lillen är mjölk, soja och äggallergisk (inte stora killen så vanlig välling har varit i flaskorna). Verkar dock inte vara superallergisk.
    Jag använde min dotters gamla flaskor till sonen. Köpte nya nappar och kokade upp flaskorna bara. Min son har samma allergikombination som din och han hade även vanlig ersättning i dessa flaskorna innan vi fick reda på det men det var bara att diska av och koka så var det inga problem och han verkar ändå rätt känslig.
  • Lindsey
    Äntligen dax skrev 2012-06-26 20:09:52 följande:
    Här slår visst allt till samtidigt. 5-mån vaccination samma dag som två tänder bryter fram. Lägg till massor med torsk i munnen och blöjeksem. Dessutom täppt näsa . Inte undra på att lillan matvägrar. Hon äter så otroligt lite. Får inte i henne mer än 100 ml neocate per måltid. Tidigare har hon iaf ätit 120-150 ml. Hur mycket hon får i sig via amningen är ju svårt att veta men urinen var väldigt koncentrerad. Alldeles mörkt i blöjan. Får försöka amma mycket i natt. Någon med erfarenhet av matvägran som har lite tips att dela med sig av?
    Edvin var jätteförskyld för några veckor sen och åt mindre än hälften vad han brukar vid varje måltid, åt inte oftare heller, under nästan en hel vecka. Till sist började fontanellen vara väldigt insjunken som kan tyda på uttorkning så då åkte vi in till barnakuten. Men läkaren där sa att så länge de ändå verkar hyfsat pigga så ska det inte vara någon fara. De kan äta mindre sådär i perioder tydligen.
  • Lindsey
    st elmos fire skrev 2012-07-02 09:04:20 följande:
    Hej! Undrar om någon använt vanligt bullrecept men bytt ut vetemjöl mot glutenfri mjölmix den fina? Hörde att der lätt blir stenhårt av det mjölet så jag har inte vågat testa. Men dietisten sa att degen blir mkt "kladdigare"..
    Jag har bakat scones på det enligt vanligt recept och det blev mycket kladdigare.
  • Lindsey

Min dotter reagerar på solkräm. Har testat både elws och acos spf 30 för barn men hon blir alldeles prickig och fläckig av båda. Någon som har erfarenheter kring detta och kanske tips på ngn mildare variant?

Svar på tråden Allergitråden