pippilirum skrev 2012-06-18 21:32:38 följande:
Hej tjejer!
Jag har fått så bra svar av er tidigare angående min son, så jag hoppas återigen på era kloka ord och er kunskap. Min dotter är 7 veckor gammal och har sedan 3 veckors ålder fått mjölkfri ersättning och jag som delammar äter strikt mjölkfri kost. Hon har en misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig som ont i magen.
Vi har en helt annan tös sedan vi uteslöt mjölk. Innan vi slutade med mjölk så skrek hon varje vaken stund.
Vi har fått remiss till Barnmottagningen för pricktest men fick nu veta att det kommer ta upp till 1månad innan vi får komma dit. Vi har redan väntat 1 månad på att BVC skulle bemöda sig om att skicka en remiss så det känns tungt. Inte bara för att ersättningen kostar oss mycket pengar då vi ej får det på recept, men också för att jag faktiskt vill ha en kontakt med tex dietist och läkare. Enligt sköterskan på Barnmottagningen så måste vi, oavsett vad pricktestet visar, provocera för att de ska kunna fastställa någon allergi. Vi funderar nu på att själva provocera med NaN HA 1 här hemma då det kommer ta lång tid innan vi får komma på allergisköterska. Men hur lång tid tar det innan barnen uppvisar symtom om det är mjölkproteinet de reagerar på? Och om hon reagerar, tar det i så fall 2 veckor igen för att få henne symtomfri (som det tog när vi slutade med mjölk)? Jag känner mig så frustrerad över att vi inte får nån hjälp! Ska jag tex inte börja med någon form av kalktablett? Måste min dotter få något sånt? Många frågor och jag hoppas någon av er har tid att hjälpa mig lite.
Vad dåligt att de inte ger er recept direkt när ni får vänta så länge på tiden :S Det är ju inte så billigt att köpa själv... Jag hade ringt och pratat med dem om att provocera hemma under tiden, allt för att inte dra ut på processen ytterligare. Ni kanska kan ha telefonkontakt med tiden och prata om hur provoceringen går?
Dessutom är testen väldigt opålitliga på så här små. Mjölken visar varken på pricktest eller blodprov för Edvin. Han är även allergisk mot soja, märkte det när jag ammade, och minst en luftburen grej som inte heller visar på blodprov. Det enda som visade för honom var ägg.
Häromdagen stoppade hans syster hennes napp i hans mun efter att hon ätit mat med ägg och mjölk, han hann inte ens ha den inne ordentligt så han fick ytterst lite i sig, och fick symptom efter ett halvt dygn.
Han reagerade i tre dagar efter. Och då var det bara det pyttelilla så ger ni ersättning kan det vara kvar upp till två veckor :/