Inlägg från: annahoj87 |Visa alla inlägg
  • annahoj87

Allergitråden

mithrandil skrev 2012-04-21 22:08:40 följande:
    Ja precis. :) Lecitin brukar vara gjord på soja eller ägg. Numera använder man mest soja och tidigare har det stått tydligt i innehållsförteckningen att det är just sojalecitin det gäller.

Angående välling. Har ni ingen mjölkfri ersättning? Då kan du göra din egen välling. 

Onsdag till fredag låter ändå som en ganska rimlig tid för att det skulle kunna vara reaktion på soja också, det är det som är så svårt att avgöra. vad som är vad. Då tycker jag det är enklare att plocka bort allt man misstänker att det kan vara på en gång. så får man hellre prova tex havre om nån mån ifall han mår bra då. 
    Nu har vi bytt ut smörgåsmargarinet också. Men jag tänkte på en annan sak.. Om man reagerar på sojasläktingar, reagerar man ofta på baljväxter då? För när jag försökte läsa om det på nätet kändes det som att dem lite hörde ihop. 

Nej, det har jag inte, men jag ska förhoppningsvis få träffa en dietist om ett par veckor, då kanske ja ska fråga om det. Hur gör man vällingen då? Glad 
  • annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-22 09:55:28 följande:
    Soja i sig är ju en baljväxt och reagerar man på en så finns ju risken att reagera på flera.
    Men det är inget som säger att det behöver vara så heller. Man måste tyvärr prova sig fram.

Hoppas du får träffa en dietist, det kommer väl till pass. allra helst om man börjar ta bort mer än "bara" mjölk och ägg. Då kan du behöva livsmedelshänvisningar på mjöler och annat smått och gott.

K Kavat har en massa recept på mjölkfria vällingar i sin blogg som jag skrev av från en brochyr för evigheter sen.  www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b126538.html

Vällingarna är baserade på neocate, men man kan använda vilken mjölkfri ersättning som helst. Man ska bara kolla så mängden vatten stämmer till mängden ersättning. Men jag tror vi kom fram till att måtten är ganska lika för de olika ersättningarna.

Hur gammalt var ditt barn nu igen? det har jag redan lyckats glömma. 
    Åh, jag uppskattar verkligen hur du/ni tar er tid och svarar så ordentligt på allt! Den enda informationen vi har fått av läkaren är ta bort ägg och mjölk, ersätt absolut inte med soja. Men inte mycket mer än det. Ska man kunna göra detta ordentligt så behöver man ju få mer information från början känns det som. 

Okej, jag ska in och spana där. Min kille har precis fyllt ett. Han har alltid haft väldigt mycket magkramper och skrikattacker, ofta flera timmar i strec, sover frukutansvärt dåligt. Direkt när jag slutade amma för drygt fyra månader sedan fick han massor med utslag och eksem på hela kroppen. 
  • annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-22 11:21:41 följande:
    Det är det minsta jag kan göra. :) För ett år sen var det jag själv som hittade hit med miljoner frågor och de bästa svaren jag fått, har jag fått av tjejerna i denna tråden. Sjukvården ger oerhört lite och dålig information så man famlar mycket i blindo första tiden innan man börjar komma in i det mer och mer.

Det är bara att fråga hur mycket du vill. Jag är väl egentligen inte av de bästa att svara, men jag har lärt mig en hel del, och där jag inte förstår något så finns det säkert många andra som kan. :)

Är han bara ett så behöver han nog ersättning om man ska göra välling.
    Det är verkligen super, och så otroligt skönt att inte behöva känna sig ensam i denna djungel. 
  • annahoj87
    Kavat skrev 2012-04-22 16:16:55 följande:
    Solig

Det är så härligt att se att alla hjälps åt. Hjärta

Annahoj87, har du sett Miralicias blogg? Den är en guldgruva.
    utanallt.blogspot.se/2010/08/istallet-for-mjo...

Jag tror också du ska se till att du får ersättning så du kan berika och göra egen gröt och välling, eftersom det mesta på marknaden numera innehåller mycket sädesslag eller soja/sojasläktingar. Blir barnet sjuk och matvägrar t.ex så är det inte nyttigt för något barn att bara äta t.ex havrevälling 7 gånger per dygn. Då ökar garanterat risken att få problem med magen, om inte alleriger, så är det mycket fibrer.... (Har inte läst ikapp med min misstänker väl inte havreallergi än?)
    Jag hittade den bloggen när jag sökte på massa allergier, verkligen super!

Jag ska ta kontakt med läkaren nu i veckan och begära att få komma till en dietist nu. Vi vet att han inte tål ägg och mjölk, misstänker även stark soja. Havreallergi har jag inte misstänkt ännu. Men vi får se nu, det är ju prövotid på allt. Hur länge borde det ta innan man kan börja märka skillnaden när man plockat bort ett födoämne, är det fyra veckor eller kan det gå snabbare? Hur har det varit för er?
  • annahoj87

Hur har ni föräldrar gjort med era barn som är multiallergiska när det handlar om förskola? Är era förskolor duktiga på att ha koll?

• annahoj87

Jag behöver hjälp.. igen.. Min son är ju somsagt allergisk mot ägg och komjölk. Men han fortsätter att få såna här utslag efter nästan varje måltid. Jag lider så otroligt mycket med honom, han kliar och sliter i sig själv. Han kan inte sova och är så fruktansvärt ledsen i stort sett hela tiden. Utslagen är som värst på mage, rygg, armar och nacke. Jag pratade med läkaren i måndags och hon sa att vi skulle få en tid till en dietist nu för att få veta vilka mer födoämnen vi bör testa att plocka bort eftersom att han fortfarande är liten. Tiden dit skulle vi få om ungefär en månad. De här kommentarerna låter för mig väldigt dumma. Om man har flera matallergier kan det väl inte spela någon roll hur liten eller stor man är, man måste ju ta reda på vad de kan bero på i alla fall.

Är det någon här inne som har några tips eller tankar att dela med sig av till mig?

• annahoj87
    Kavat skrev 2012-05-02 22:59:17 följande:
    Annahoj.
    Äter han soja? Vad äter han? Reagerar han exakt vare måltid så är det troligtvis något han får i sig varje måltid. Vete, havre? Majs?
    Ingen soja. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden mellan sojasläktingar och baljväxter, är det typ samma sak? Han äter oftast samma mat som oss, fast jag ersätter med havreprodukter, ICAs solhavre och Imat. Använder Carlshamns mjölkfria margariner. Sen dricker han EnaGo välling och äter den gröten ibland.. 
  • annahoj87

Igår hade vi äntligen våran tid hos dietisten. Nu har vi satt våran lilla kille på baskost i minst fyra veckorför att han ska bli helt symtomfri, för att sen införa varje födoämne för sig och se vad han reagerar på. Men hon trodde precis som många andra här att han reagerar på vete och så är det mycket möjligt att det är någonting mer.

Jag hoppas verkligen att detta kommer ge någonting nu, så att vi kan få en gladare kille som inte bara är så ledsen och har ont.  

• annahoj87

Om man reagerar på ägg luftburet.. Hur känslig kan man vara? Kan det räcka med att gå förbi ägghyllan på affären och de reagerar?

Svar på tråden Allergitråden