mithrandil skrev 2012-04-22 09:55:28 följande:
Soja i sig är ju en baljväxt och reagerar man på en så finns ju risken att reagera på flera.
Men det är inget som säger att det behöver vara så heller. Man måste tyvärr prova sig fram.
Hoppas du får träffa en dietist, det kommer väl till pass. allra helst om man börjar ta bort mer än "bara" mjölk och ägg. Då kan du behöva livsmedelshänvisningar på mjöler och annat smått och gott.
K Kavat har en massa recept på mjölkfria vällingar i sin blogg som jag skrev av från en brochyr för evigheter sen.
www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b126538.html
Vällingarna är baserade på neocate, men man kan använda vilken mjölkfri ersättning som helst. Man ska bara kolla så mängden vatten stämmer till mängden ersättning. Men jag tror vi kom fram till att måtten är ganska lika för de olika ersättningarna.
Hur gammalt var ditt barn nu igen? det har jag redan lyckats glömma.
Åh, jag uppskattar verkligen hur du/ni tar er tid och svarar så ordentligt på allt! Den enda informationen vi har fått av läkaren är ta bort ägg och mjölk, ersätt absolut inte med soja. Men inte mycket mer än det. Ska man kunna göra detta ordentligt så behöver man ju få mer information från början känns det som.
Okej, jag ska in och spana där. Min kille har precis fyllt ett. Han har alltid haft väldigt mycket magkramper och skrikattacker, ofta flera timmar i strec, sover frukutansvärt dåligt. Direkt när jag slutade amma för drygt fyra månader sedan fick han massor med utslag och eksem på hela kroppen.