Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

Kavat skrev 2011-10-08 14:33:52 följande:
    Nej, barnet måste inte vara sjukskrivet. Det är för att man ska få möjlighet att vara hemma mer med dem/pengar för merkostnader. Men det är i princip att man söker för merarbetet man gör, merarbete jämfört med vad ett friskt barn har.
    www.forsakringskassan.se/nav/790501eeed9893d6...
    Aha ....... tack föt länk. Då förstår jag. Ja.. det är väl tveksamt om vi skulle få nåt, men kanske ska jag ändå försöka. Det kostar ju det här...
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-10-08 19:33:41 följande:
    Förtydligar att man alltså inte måste vara hemma med dem men eftersom de t.ex är sjukare än andra barn t.ex så brukar man få vara hemma mer vare sig man vill eller inte om man har dem på dagis.

Jag tycker absolut att du ska söka.

t0va, har ni ingen hjälp på fk? Jag tycker absolut du ska söka också och fråga med tanke på er situation om ni kan få lämna ansökan muntligt i princip. Jag misstänker att ni på något sätt måste fylla i ansökan och det kan vara bra att skriva något litet eget, men det måste ni väl ha någon kontakt som kan hjälpa er med och sen lämna resten muntligt och framföra tydligt varför ni behöver lämna det muntligt och då de får förbereda frågor till er i princip? Jag vet inte...  Men så att ni inte missar något menar jag. Risken är väl att de missar saker... Obestämd
    Jo jag ska testa iaf. Tack för all info. Grejen är att jag är inte sugen på att sätta min tjej på förskola ännu... vi håller på med den här allergiutredningen ju och det känns som det kan ta tid. Svårt att stressa oxå ju... Och det känns som om det vore väldigt skönt om vi visste vad hon tålde och inte, samt att hon mår bra, innan man börjar med barnomsorg. Om det går såklart, fattar ju att det inte går i många fall.  Sen känns hon inte heller redo utvecklingsmässigt heller.. Och att ha henne hemma kommer bli mkt tajt ekonomiskt och då vore det välkommet att få lite komp för alla merkostnader...
  • Bobbosmamma
    t0va skrev 2011-10-10 11:39:31 följande:
    Jag skrev också en tråd nu, fast lite argare ;) 
    Jag med!! Fy sjutton en sån okunnighet. Tycker så synd om alla bebisar och föräldrar som får såna här svar och loutar på dom....
  • Bobbosmamma

Joo.. jag tänkte på en grej. Jag är ju värsta rookien på det här med allergier och har amssa att lära mig... Är det någon som har nåt bra boktips på böcker om barn och allergier?  Jag kan ju googla och så,, men ni kanske vet nån som är extra bra....?

• Bobbosmamma
    Miralicia skrev 2011-10-10 15:50:10 följande:
    Bobbosmamma: kan lägga in lite tips och länkar när jag sitter vid datorn hemma och inte surfar från mobilen
    Jättesnällt{#emotions_dlg.flower}
  • Bobbosmamma
    Miralicia skrev 2011-10-10 22:39:57 följande:

Förrädisk föda är riktigt bra, anges väldigt ofta som referens i väldigt mkt annat som är skrivet på svenska - finns tyvärr inte att få tag på om man inte skulle råka komma över ett begagnat ex (vilket är bra mkt lättare sagt än gjort).

En del av det jag lägger in kan kanske bitvis vara lite medicinskt avancerat om man inte har medicinsk utbildning eftersom det kanske i första hand vänder sig till läkare och annan sjukvårdspersonal som jobbar med allergi i olika former, men jag lägger in dem ändå.

Via barnallergisektionen kan man ladda ner deras "egna bok" på nästan 500 sidor "Astma och allergi hos barn" som pdf: www.barnallergisektionen.se/Boken/BOK_AAB.pdf

Relativt nyutgiven bok "Astma och allergi" på Studentlitteratur (kommer inte ihåg vem som står som redaktör, men en mörkblå bok med vit text på omslaget)

Lite bra material att kunna informera tex dagis med (om man bortser från att de kallar celiaiki för glutenallergi   ) www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do... juli 2010_web.pdf

En hyfsat bra som mer ser till sociala aspekter av det här med allergi är "Leva med allergi" har jag för mig att den heter. Finns en liknande liten tunn pocketbok som heter "Ovän med maten" som är rätt bra - lite enkla basfakta men mkt mer socialt.

Barnallergisektionen har en del stenciler och sen finns det lite länkar till pdfer och liknande från div föreläsningar: www.barnallergisektionen.se/

Forum för födoämnesallergi: www.fffa.se 
    mkt bra länkar till sidor på både svenska och utländska på engelska
    Kolla under PM och "Matboken" - där finns en länk till den skrift som Astma och allergiförbundet gav ut som heter "Mat och överkänslighet" (länken har funnits på AoAs hemsida tidigare men är nog tillfälligt borttappad till pdf:en där) - via FFFA kan man hitta den i worddokumentsform (vilket är lite svårt att länka)

Välskriven "brochyr om födoämnesallergi" www.barn.halland.net/foodallergy/fa_frameset....

Nils E Erikssons egna hemsida biphost.spray.se/nils.e.eriksson/  (en av författarna/redaktörerna till Förrädisk föda)

Astmaa- och allergiförbundets mediabibliotek med filmade föreläsningar och div power pointpresentationsabilder och PDFer etc från alla de olika föredrag etc som hölls under allergistämman som hälls i Linköping förra hösten www.astmaoallergiforbundet.se/mediabibliotek....

Lite blandat på olika nivåer, men åtminstone lite halvavancerat en hel del. Men lite förslag på läsordning så är "Mat och överkänslighet"/"Matboken" samt "dagisbrochyren" lättillgängliga att börja med. Leva med allergi är i princip helt omedicinsk utan främst socialt inriktad på det sociala, liksom "ovän med maten". Även Astma och allergiförbundet har en del allergiinfo på sin hemsida (under medlemsförmåner - "Allt om allergi" åtkomligt för alla) är det mest lättillgängliga.

Brochyren, nils E Eriksssons hemsida, Barnallergisektionens bok blir väl nästa steg innan man ger sig på FFFA och Barnallergisektionens andra material + allergistämmans föreläsningar.

Lite på ett ungefär
    Oj oj tusen tusen tack. En sån guide :) Har sparat ner hela ditt inlägg... tack!! Känns bara som att eftersom vården inte har den bästa kollen så måste jag försöka ha lite koll.. Samma story som med refluxsjukdom, fast detta är ju mycket mer komplicerat.. och verkar hänga ihop en del med Loas reflux...
  • Bobbosmamma
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 13:50:46 följande:
    Amningstrådarna bortplockade Det lönar sig att protestera.
    Gött :)
  • Bobbosmamma
    Allrona skrev 2011-10-11 19:22:34 följande:
    Lilltjejen gillade i alla fall bullarna
    Va kul:) jag ska oxå testa det här bullarna.. måste bara skaffa mig alal ingredienser..
  • Bobbosmamma
    Miralicia skrev 2011-10-13 20:00:27 följande:
    Appropå IgG och diskussionen om det härom veckan:
    Här finns ett "position paper" från EAACI (European Association of Allergy and Clinical Immunology) om varför IgG-tester inte är att rekommendera för allergidiagnostik:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Forc...
    En sån koll du har du :)
  • Bobbosmamma
    t0va skrev 2011-10-14 19:25:34 följande:
    mmm... håller helt med. Stora problemet idag var nog att de hade en vikarie i köket som inte hade koll. Kokerskan har stenkoll och hon verkar kunna trolla med knäna för att fixa något vettigt. Nu är det ju tur att han går korta dagar, jag hämtar direkt efter lunch förutom idag då han skulle försöka att sova. Men tanken är att han ska sova där varje dag och då fungerar det ju inte att han inte får mat. Men jag hoppas att det hela handlade om att det var vikarie. 

För glad blev jag inte. 
    Det förstår jag att du inte blev - fy sjuttsingens. Hade jag jobbat på den förskloan idag hade jag skämts!
Svar på tråden Allergitråden