• EQ85

Allergitråden

2små2stora skrev 2013-01-05 11:15:29 följande:
    Det finns de barn som inte klarar pepticate och Althera pga laktosen som är tillsatt för smaken. Nutramigen och profylac innehåller inte laktos. 

Försök att söva om henne en stund utan att hon äter så kanske hon kommer in i en bättre rytm. Det låter lite som att hon igentligen inte är hungrig när hon vaknar på natten utan mer sugen.  

Försökte. Funkade en gång. Hon vaknade åt , somnade 01, vakna o åt 02, åt 04 . Nattades m m napp kl 06.

Vakna nu ville äta.

=/
  • EQ85
    LokesMammi skrev 2013-01-05 20:25:04 följande:
    Min son ligger nästan 3 streck under normalkurvan på vikten!. Han väger 10kg och fyller 2 år på fredag.

Min tös vägde 3680 vid födsel & nu 8100.

Man blir orolig när kurvan sjunker :(
  • EQ85
    LokesMammi skrev 2013-01-06 20:59:22 följande:

Hur gammal ä hon?

Min son vägde 3700g när han föddes. Då låg han över strecket! =) hehe
    Min son har inte gått ner i vikt så väldigt mkt, men han står still ofta. Blir ett takt streck på kurvan. Vi ska utesluta potatis nu o se om han växer mera. 
    hon är 13 månader gammal.
    varför utesluta potatis?

jag tycker d e svårt att få henne att äta varierat.
    hon äter bara med händerna, så oftast går såser bort.
    hon älskar makaroner o pasta, skinka, lax, köttbullar och alpro "yoggi".
    2små2stora skrev 2013-01-06 09:31:18 följande:
    Min kille vägde 2.4kg när han föddes hade tagit igen 3 kurvor på 6månadersdagen följde sedan kurvan tills vi introducerade välling och jag slutade amma vid 10månader. Han vägde 10.5kg när han fyllde 1 och när han var 1år och 10 mån vägde han 10.6kg. Då har vi under de 10 månaderna uteslutit först mjölk och sedan säd. Tyvärr blir han sjuk väldigt ofta och tappar då genast den lilla vikt han lagt på sig. Nu är han snart 2.5 år och väger 11.8kg är på väg upp igen efter senaste raset från 12.3kg-11.3 på 5 dagar. 
    Nu har doktorn sjukskrivit honom helt i 2 månader i ett hopp om att hålla honom lite friskar och få honom att växa, Han har fortfarande stl 86 i kläder. 
    min tös har ofta infektioner, snuva och hosta
    sen är det tänder på tänder.. 

• EQ85
    2små2stora skrev 2013-01-06 21:10:18 följande:
    Jag gjorde potatisgratäng med hackad skinka i och det var väldigt gott tydligen båda mina barn som tjorvar med maten tömde tallrikarna.
    ska prova
  • EQ85

Det mjölkfria ska ju hjälpa mot svår kolik har en läkare sagt till mig.
    Men ändå sitter jag med en flicka som skriker enormt mkt oavsett tid på dygnet.
    Jag sover ca 2-4h per natt. Jag bryter sakta med säkert ihop.
    Är så utmattad.

Tror ni att en annan ersättning än Pepticate hade hjälpt henne? 

• EQ85
    shine skrev 2013-01-14 22:31:07 följande:
    Eller neocate som inte innehåller nått mjölk överhuvudtaget. Vår son klarade inte av varken Altherna eller Nutramigen som man vanligtvis ger mjölkproteinallergiska (dom är gjorda på mjölk men är processade så att proteinet ska vara sänderslaget). Det brukar fungera men är man riktigt känslig så fungerar inte dom heller. 
    funderar på neocate som du sa, för Pepticate är precis som Nutramigen & althera (pepticate är också gjorde på mjölk som är sönderslaget)
    2små2stora skrev 2013-01-14 20:31:27 följande:
    Är det bara pepticate ni prövat?

Be att få testa en annan utan laktos i.  Tex nutramigen eller profylac.
    ja. frågan är om man ska be om ngn som är helt utan mjölk och laktos.
    det är svårt med alla ersättningar och hur de är uppbyggda. 
  • EQ85
    längtan 80 skrev 2013-01-17 19:05:21 följande:
    Så. fick godkänt att ta bort citronsyra. Dr ringer och kollar läget om 2 v. Kom på att det är nog nästan ingen förlust, hon ville inte äta produkterna ändå. nekar ketchupen, sylt, smör på mackan, leverpastejen, äter mycket mindre rapsy- allt har citronsyra i sig, en slump? Hoppas att vi hittat sista felet nu. *peppar peppar*  Enda syndkänslan är finax musli som också innehåller citronsyra.
    håller tummarna för er
  • EQ85

imorgon ska jag o stora tjejen iväg till barnmottagningen.
    vet inte riktigt vad besöket ska gå ut på, förutom att vi är kallade pga av hennes låga vikt och kurvan som gick ner för mkt. så ska bli intressant imorgon.
    Lillan är nu 6 veckor gammal.
    skrikandet går i vågor. idag skrek hon massor hela förmiddagen och nu på kvällen.
    bara selen som funkar och jag ska vara ärlig, jag orkar inte stå upp hela dagar med 5 kg bebis och samtidigt ha en aktiv 1 åring. hur fasen löser man det?  

• EQ85

Besöket gick bra. Vi ska gå på en mjölkskola och få lite tips :)

Sämre va det med kvällen... lillan skrek hysteriskt i flera timmar. Inget hjälpte. Hon däckade av utmattning vid 22.30. Skrikit på samma sätt idag.

Jag ringer läkaren på måndag. Detta måste få ett slut.

• EQ85

Min lilla tjej är nu 4 mån. Hon har haft blod i bajsblöjorna i 3 omgångar innan. Slem, blodstrimmor och klumpar. Nu är vi inne på 4e omgången o nu är det samma men i alla blöjor, och även blodfärgad vätska. Vi ska till läkaren på.onsdag och dp ska jag fråga om vi kn ha neocate istället för pepticate undertiden de gör utredningen på henne. Har ngn av era haft blod i bajsblöjorna och bara blodigt slem utan bajs i vissa i samband med sin allergi?

• EQ85

Ja det är jobbigt att man iinte vet vad det beror på. Kommer odra i samband med infektion och dålig mage. Men att det ska komma så ofta gör mut orolig.

• EQ85

min syster hade ngt som kallas "apelsinhud" som liten. hon var lite knottrig och torr.
    det är bara att smörja med mjukgörande.
    jag kör miniderm till vår tös, man kan också smörja med rapsolja. det gör huden supermjuk

• EQ85
    Jkpg Deluxe skrev 2013-05-17 22:24:34 följande:
    Apelsinhud? Men när jag googlar det så visas typ bara kvinnor med celluliter?! Obestämd
    haha, jasså? nej apelsinhuden känns knottrig och torr. 
    rätt komiskt att det kommer upp bilder på celluliter
    Rosdraken skrev 2013-05-23 14:21:17 följande:
    Lisa hade rs i januari och har sen dess varit JÄTTE rosslig så varit många många turer till div ställen vc och barnmot osv

de har inhalerat henne med ganska kortvarig effekt men varit väldigt osäkra på om det varit rossel pga av rs eller astma trots att jag + en dotter till har astma så jag har frågat flera gånger om det kunde vara astma men näää då.

Men nu har hon rosslat i snart 5 månader och orkar leka och va glad om hon sitter ner men att stå upp eller orka försöka lära sig krypa = massa rossel direkt så det kommer och går hela tiden varje dag just nu

i påskas var vi in och hon fick inhalera flera gånger men det var inte astma, SAMMA läkare som rätt bryskt tillrätta visade oss i påskas sa idag att det ju var ett klart fall av astma och skrev ut inhalator + 2 olika mediciner.

blir så trött på att behöva kämpa jämt jämt för att få hjälp! dessutom gick han på om hennes vete allergi för det var ju super ovanligt, men både en läkare och dietist har ställt den diagnosen även om vi ska provocera henne igen nu så blev hon tidigare dålig av bara väldigt små mängder vete.           

min dotter hade ett förmodat RS virus och har rosslat sedan dess. hon hostar hela tiden.
    jag har hört att "det kan bero på den mjölkfria ersättningen, många upplever att deras barn hostar mkt på den". men nja...? jag har hört att astma är vanligt efter RS.

ibland blir man galen på vården hoppas hon mår bättre snart!{#emotions_dlg.flower} 
  • EQ85
    Rosdraken skrev 2013-05-30 20:19:04 följande:
    Stå på dig då, pratade med en annan mamma vars barn hade rs samtidigt som vår dotter och hennes son fick ariomir utskrivet direkt (det hjälpte så där så han skulle få nått mer utskrivet ev). 

Vi fick höra att hennes rossel antingen var astma men sen sa de även att de kunde låta så upp till ett år efter att de haft rs lät hel sjukt att de skulle behöva det i mina öron. Så trots att vi varit in och inhalerat oräkniliga gånger va det först nu hon fick hjälp stackaren  

Ja för hon hostar hårt min lilla tjej. Ska be läkare lyssna sen på hennes lungor.
  • EQ85

hon har slem i lungorna och en snabbsänka på 5. så hon fick bricanyl i flytande form att ta vid behov.
    men helt ärligt så är det astufft, hon skriker jättemkt och går inte alls efter sina vanliga rutiner.
    hon brukade somna 20-21. igår däckade hon 23.05 ..
    hon verkar ha det tufft. jag kör vidare på bricanyl ett tag och hjälper det inte så jagar jag läkarna igen. 

• EQ85
    Färgen skrev 2013-06-24 19:13:51 följande:
    Idag var Mannen med Dottern på allergimottagningen för genomgång av adrenalinpennan. Vi önskade att få ha en även på dagis om något liknande skulle inträffa där men det tyckte inte sjuksköterskan skulle behövas då dagis måste kunna garantera att det inte finns jordnötter där. Suck hur lätt är det för dem att garantera? Det räcker ju att ett barn har med sig ett choklad i väskan eller en macka med jordnötssmör hemifrån på morgonen å att Hon får i sig det, de är ju så små barnen så de vet ju inte vad det innebär och alla föräldrar tänker inte på att det finns känsliga barn eller på att läsa alla innehållsförteckningar. Mannen försökte påpeka detta men hon tyckte att om inte personalen kan garantera så måste vi prata med rektorn. Men personalen kan ju inte kolla alla barn när de kommer på morgonen.
    Suck! Sen tog de nytt blodprov för att kolla hur allergisk hon är mot jordnötter , vi ville dessutom att de skulle kolla henne för andra korsallergier samt nötter men så gjorde de tydligen inte, så nu skulle de bara kolla jordnöt:/. Ska dit om två veckor igen för möte med läkaren då hoppas jag att hon kan förklara varför de inte vill testa henne för fler födoämnen, jag vill inte upptäcka fler allergier med ambulans!
    finns det inget allergidagis/förskola i närheten där ni bor? 
    det hade ju annars varit en idé för att vara säkra på att hon slipper utsättas för risker.

{#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Allergitråden