• Agnes72

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-02-13 21:11:12 följande:
    Hon äter mycket frukt. Och oftast så äter hon faktiskt på dagis. Om inte annat potatis. Jag hämtar henne 13:45 på dagarna så det är hem och äta mellis, vilket oftast blir glass med frukt. Just nu kör vi på principen att alla kalorier är bra. 

Vi tjatar inte på henne leka i henne mat kan vi göra. Det är inte helt ovanligt att vi har en "hund" som ska sitta/ligga etc.
    Vi har försökt med ett lejon

Vår son har längre dagar, han äter inte mycket till mellis heller. Ett/två bett på en macka eller knäcke utan smör.
    Det blir långa dagar, vi är hemma ca kl 16
  • Agnes72
    tes 75 skrev 2011-02-14 07:53:37 följande:
    men, finns det något han äter med ok aptit? oavsett om det är varm eller kall mat, flytande eller fast. de skulle ju isf kunna ge bara det på dagis ett tag, så han får energi iaf. blåbärssoppa är något vår son alltid får i sig, ICAs eller Sagolikas.
    Vår förskola vägrar att ge honom något annat. Frånsett då att de tar hänsyn till mjölkprotein och sädesslag restriktioner.
    De säger bara att inga barn svälter frivilligt.

Han har säkert svårt att ta sig tid att äta, idag åt han 1 tsk päron till mellanmål. Hemma tycker han om päron och kan äta 1/2.
  • Agnes72
    Blå Flygare skrev 2011-02-14 20:53:44 följande:
    Er dietist kan säkert få dagis på andra tankar om ni bara får intyg av dem. Vår dietisk lämnar gärna ut sitt nummer till dagis i sånna situationer, och så har hon skrivit intyg på vad S ska ha samt tips och råd. Dagis ville först inte ge t.ex. sylt i fil eftersom barn idag får i sig för mycket socker. Ett samtal och intyg senare blandar de i maxijul (maltodextrin=snabbare kolhydrater än socker, fast inte söt i smaken)  den röda mjölken, ger nyponsoppa (med extra energi och näringsämnen) till frukost och mellis, erbjuder sig blanda sylt och socker i gröt och yoghurt (men S gillar inte det ändå) ... Och nu ska jag ge dem näringsdrycker att portionera ut med. En dietist råd slår bra mycket högre än en mammas ord. Kanske t.o.m. dietisten kan komma ut och informera om det visar sig vara riktigt svårt att få dem på banan.
    Jag hoppas på mycket nu med dietisten, men hon har inte varit så stark tidigare utan vår läkare styr. Vi skriver än en gång matlista för fyra dagar, förstår att detta är bra underlag för henne att jobba på.
    Lite förvånad bara när jag läser vad förskolan skrivit idag. Verkligen en toppendag mot vad de återger i vanliga fall.

Tycker det samtidigt är fel att bara titta på totala intaget under ett dygn, känns som att det finns en gräns hur många timmar barnet ska gå utan att få energi/näring.

Usch, känner att jag skriver alldeles för långa inlägg. Men det är så mycket som är påverkat. Förskolan tar upp saker om vår pojke, utan att jag tycker de tar hänsyn till att han mår dåligt av problem med mage och kanske rentav utslag av blodsockerfall.

Vill tacka för att råd och ert stöd.
  • Agnes72
    trållmor skrev 2011-02-14 22:09:15 följande:
    Agnes72: våran förskola sa hela tiden nej, nej, nej till våra förslag om mat till minstingen. Det var typ "så här är det här, och så ska det vara" Tills vi fick brev från dietisten om hur Neelah ska äta, och vi tog med det till förskolan, två dagar senare hade vi informationsträff för alla inblandade kring våra barn och visst ser du De gör som dietisten skriver!!! De sa innan att de ALDRIG ger ersättning på förskolan tex, och de ger inte mellanmål på förmiddagen, men numer gör de det till Neelah Trägen vinner...
    Vilken tur att jag vågade fråga här!
    Vågar kräva mer nu

Känner att jag varit lite väl naiv och snäll, hemskt men sant.
    Frågade idag varför sonen inte kan få gröt när de andra äter fil. De kunde inte motivera det utan nu ska han få det. (han gillar inte alternativen till vanlig yoghurt eller fil)
  • Agnes72
    Blå Flygare skrev 2011-02-14 22:40:04 följande:
    Dietisten kollar inte bara det totala intaget/dygn, utan även på hur de kalorierna är fördelade över dygnet och hur portionsstorlekarna är, näringsämnen de får i sig (inte bara kalcium och kalorier) mm. Och så råd för att öka portionsstorlekar, öka matglädje, väcka aptit.
    När du talar med dagis om maten så ta just upp att han ska orka en hel dag på dagis, att tillgodose sig den pedagogiska verksamheten {#emotions_dlg.djavulsk}
    Vad bra, jag var lite orolig. Hon pratade först om att det är bra att han äter EnaGo, det verkade som hon tyckte det är frid och fröjd då.
    Men jag hänger upp mig på antal timmar mellan intagen.
    Förskolan tar upp ibland att han har svårt att koncentrera sig, blir arg, ledsen... Jag frågade dem om de inte ser ett samband?!

TACK
  • Agnes72
    Blå Flygare skrev 2011-02-15 09:45:40 följande:
    Hur har det gått hos dietisten.
    Jag har haft mycket runt omkring mig, så jag har först idag hunnit riktigt läsa igenom vad du skrivit.
    Jag är lite snabb och läser inte igenom allt här.
    Tyvärr vart dietisten sjuk, så vi väntar på ny tid. Under tiden fyller vi och förskolan i listan och sonen äter som aldrig förr?! Han har provat Alpro Yoghurt idag. Måste ju tro på dem, men blir överraskad.

Han är lika misstänksam hemma, så det gör ingen skillnad.
    Är oftast omöjlig att få till att smaka. Ibland kan han inte äta sådant han brukar, då vänder det sig och han klöks av blotta åsynen.

Läkaren ser ingen anledning att misstro proverna som tagits, då vår son enkom har problem med förstoppning. Det har blivit bättre sen han är strikt mjölkfri. Men han får movicol, den går inte att minska.
  • Agnes72

Mama law, minns er från när jag läste och skrev här förra året.
    Blir ledsen för er skull, samtidigt vansinnig över folks uppförande. 

Styrkekramar till er (även om jag inte är så känd här)

• Agnes72
    Kavat skrev 2011-02-15 20:17:30 följande:
    Fast här blir jag VÄLDIGT tveksam till läkaren. Vad beror förstoppningen och matvägran på anser läkaren då? Och sen när är RAST och pricktest= FACIT?

Ser du på de som håller till här i trådarna så är det nog vanligare att det inte visar på tester än att allergierna visar sig på tester.
    Min son är enligt RAST och pricktestet som togs när han var 7 månader inte ens allergisk mot vete. Han reagerar på ytterst små mängder som inte ens är mätbara.... Och det vet vi endast pga att vi har uteslutit det ur kosten och sedan sett hur han reagerar när han fått i sig saker av t.ex misstag... Sen visade det senare på patch på honom, men det är inte alla det gör det heller. Man måste gå på symptom och inte på ett blodprov!!!
    Usch nu vet jag varken ut eller in

Läkaren menar på att han har genomgått alla möjliga undersökningar av tarmen. Senast var det en väldigt eftertraktad kirurg...
    Hon anser mjölkallergi, att vi nu inte behöver ge lavemang ser hon som ett framsteg.
    I höstas hade han nätter, när han vaknade och skrek av smärta. Var kraftigt förstoppad vid några tillfällen.
    Nästa möte med läkaren är i april.
    Sen pratar hon om oförklarlig förstoppning.
    Sonen går upp i vikt och växer, hon menar på att han borde inte göra det om han utsätts för något han inte tåler.

Mat, han äter få livsmedel, men ok av dessa. Läkaren säger att det är inte konstigt att han uteslutit och nu inte vill prova, han har insett sambandet mellan mat och ont. Äter bara det han är säker på.
    Men jag tycker att det i sig är inte bra, leder till fobi för mat.
    Vi har hela tiden fått instruktion att ge det han gillar, räcker att han utmanas på förskolan, och han måste äta ett lagat mål om dagen.

Men sen tycker jag och min man att det är märkligt att han inte kan minska dosen av Movicol.

Vi är inte i närheten av era bekymmer, ändå känner jag mig helt slut i huvudet.
  • Agnes72

Hej tittar in igen och frågar råd.

Vår pojke var hos kompis igår och fick i sig mjölkprotein, igår kväll mådde han illa, magen står ut på honom idag (som en boll) , haft ont i magen hela dagen. Blir hård i magen direkt.
    Någon som har barn som reagerar på samma sätt?

Funderar, ska vi ge klyx för att rensa ut kroppen, men detta är trauma för honom (har lång förstoppningshistoria) eller bara vänta ut?

• Agnes72
    Tibell skrev 2011-02-19 20:47:04 följande:
    Agnes : våran dotter reagerar precis likadant. Jag hade gett klyx. Så slipper det bli ännu värre.
    Stackars liten :(
    Lika bra att vi gör det imorgon då.
    Jag trodde inte att han skulle reagera så, det var inte mängder han fick i sig. Han har inte visat allergi i blodprover, men vi såg skillnad när vi uteslöt.
Svar på tråden Allergitråden