Allergitråden
hon är 71 så hon följer ju längd kurvan ok men inte vikten.Så hon har ju fått en lite lustig kroppsform nu.
skönt med fler i samma båt
hon är 71 så hon följer ju längd kurvan ok men inte vikten.Så hon har ju fått en lite lustig kroppsform nu.
skönt med fler i samma båt
Nu är det mellan systerns tur att bli utredd ghhaaaa!!
Tydligen har ungen bara ökat 100 g sen november men växt 3 cm.... får väl vara glad åt det!! Så min 3 åring är den enda som följer kurvan kan vi ju konstatera. 2 åringen väger 10 kg och är 82,5 cm och min 10 mån är 70 cm och 7700.
Men frusterande är det och äldsta tösen har börjat klaga efter nästan varje måltid nu på att hon har magont och så har hon gjort nu i snart 3 veckor (inga tecken på magsjuka eller likande och komentaren om magont blir mer o mer i början var det inte varje dag som nu.....) Läser säkert in för mycket i det hela men det ligger i bakhuvedt hela tiden spec som jag själv är mitt inne i en allergiutrednig själv med.
(än är gräs, björk, katt, jordnötter och jordgubbar konstaterat via blodprov). I morgon möte med läkaren och sen 6/5 pricktest på mig väntar även på gastro (även om gluten var negativt så ville de vara helt säkra).
urs prata presic med fk om vårdbidrag (intervjun) och vet i tusan hur det kommer gå ja
innan de ringde tänkte jag mest att klart vi får det hon har ju så svåra allergier med men nu vet jag inte alls vad jag ska tror längre.......hon trodde vi skulle få svar innan maj är över så nu väntar det spännda veckor.....
hälp fort!
ska med förskolan på familjekväll i morgon
tänkte göra wraps eller nått likande bröd som man kan göra typ tunnbrödsrullar med
dottern tål inte mjölkprotein, vete, soja + alla soja släktingar
så behöver recept hjälp nu !! :)
Lisa hade rs i januari och har sen dess varit JÄTTE rosslig så varit många många turer till div ställen vc och barnmot osv
de har inhalerat henne med ganska kortvarig effekt men varit väldigt osäkra på om det varit rossel pga av rs eller astma trots att jag + en dotter till har astma så jag har frågat flera gånger om det kunde vara astma men näää då.
Men nu har hon rosslat i snart 5 månader och orkar leka och va glad om hon sitter ner men att stå upp eller orka försöka lära sig krypa = massa rossel direkt så det kommer och går hela tiden varje dag just nu
i påskas var vi in och hon fick inhalera flera gånger men det var inte astma, SAMMA läkare som rätt bryskt tillrätta visade oss i påskas sa idag att det ju var ett klart fall av astma och skrev ut inhalator + 2 olika mediciner.
blir så trött på att behöva kämpa jämt jämt för att få hjälp! dessutom gick han på om hennes vete allergi för det var ju super ovanligt, men både en läkare och dietist har ställt den diagnosen även om vi ska provocera henne igen nu så blev hon tidigare dålig av bara väldigt små mängder vete.
Fick besked om att vi fått 1/4 vårdbidrag idag (2300 nått före skatt) men inget för de övriga merkostnader jag/vi har tyvärr.
ringde försäkringsbolaget ( IF ) där blev det nobben pga av att Lisa hade sin mjölkproteinallergi när vi tecknade försäkringen hon var 6-7 veckor då bara med en bebis som skriker dygnet runt av smärta i magen är inte direkt försäkring det man ringer om på väg hem från BB.......Hade hon inte haft sin mjölkproteinallergi vid så ung ålder så hade vi fått ut lika mycket på försäkringen vilket känns så trist. Hade vi fått från båda hade det möjliggjort att jag hade kunnat gå ner än jag kan nu.
Nu går jag ner till 80 % men hade ju varit underbart att kunnat gå ner till 50 % utan att förlora allt för mycket ekonomiskt och eftersom hon har så många allergier så känns inte det så kul med förskolan mer än va som behövs (även om jag själv arbetar på en).
Sen undrar jag hur ni gjort när ni provocerat med vete? Hur har ni ökat i mängden? Vilka reaktioner fick ni?
Gav dottern 1/2 tsk i gröten vid 2 tillfällen idag och vid båda blev hon inom en timme lite ledsen och bajsade. vilket inte är helt normalt för henne (brukar vara en gång och då inte så ledsen innan/under bara efter) men inte de skrik av smärta som varit innan så är nu osäker på hur jag går vidare, kommer väl öka till 1 tsk i gröten i morgon, 1 ½ i över morgon osv tills vi når 1-2 msk då kanske hon kan pröva något tex en bit macka eller likande för att sen ta pasta (OM vi nu når så långt är det ett bra sätt)
hon blir 1 år i midsommar
har en fråga till er som är kunniga
Vet någon om korsreaktioner på tex gräs och björk visas på ett blodprov?
Funderar lite på det då jag ju har en dotter med kraftig vete allergi (får blåsor på munnen bara hon nuddat nått med vete i + STEN hård mage, eller diaree i en vecka efter)
Jag själv har haft problem med magen ett bra tag och nu blir även jag utredd de har kunnat konstatera
extremt kraftig allergi mot både gräs och björk , sen var det måttlig allergi mot hasselnöt, valnöt, katt och jordgubbe.
Vete och gluten var dock negativt (ska göra gaskoskopi på mån). Men har förstått att man kan korsreagera på vete som gräsallergiker (för mig räcker det att tex åka förbi någon när jag kör som klipper gräset för att få andnings problem/påverkan). Men eftersom vete/gluten testet var negativt blir jag fundersam på hur det är med korsreaktioner
någon här med mjölkprotein allergiska barn där reaktionen dels kommit vääldigt långsamt och flera dagar (nästan 2 veckor efter provocerins start) ?
Vår flicka provocerades först för vete som vi uteslutit i ca 1 år och efter 3 veckor utan någon form av reaktion alls antog vi att det går bra igen!
Underbart, verkligen så kul MEN nu till frågan
Vi återinförde mjölken långsamt började på ett kryddmått i mjölken för att öka lite var dag så kom vi under en vecka upp i 1 ½ msk i maten + att vi testade ost på mackan. Efter någon dag med denna version så började vi märka en reaktion hemma där hon bara skrek och skrek (precis ett sånt skrik som hon skrek innan vid reaktion det låter på ett speciellt vis panikartat). Hon fick även feber (läkaren vi var till sa att det inte kunde vara en reaktion, men nästa jag fråga sa att det kunde vist vara en reaktion på mjölken,,,,,,)
så vi plockade då bort allt igen utom osten, då det kändes som att den gick ok. Men efter nästan 14 dagar med enbart ost på mackan en gång om dagen (2 om hon åt mellis på fsk) så började vi märka hemma att febern kom tillbaka och ytterliger en kväll/natt av skrik och gråt.
Funderar bara på om det är så att hon reagerar så långsamt eller om vi övertolkar även om jag inte tror det!!
vi har helt slutat med allt vad mjölkprotein heter gjorde vi direkt när vi började se tecken på reaktion. så nu är det helt ren kost igen minst ett halvår igen innan jag misstänker de vill ha oss att provocera igen även om jag själv nog vill vänta ett år. Hon är ju så liten än.
Har en tös här hemma som haft mjölkprotein allergi, Soja + alla soja släktingar och vete överkänslighet
nu är hon dock "bara" laktosintolerant
Nu till saken, ni som har ett äldre barn med allergi och ska ha eller funderar på syskon i framtiden.
Så var jag hos min egen dietist idag (har ibs) och eftersom jag är gravid så kom vi in på min dotter och diskuterade det kommande barnet då det klart är en stor oro att behöva gå igenom allt med allergier igen.
Då berättade hon något som förvånade mig i alla fall och jag kände jag ville sprida vidare! Hon berättade nämligen att det får några år sen gjordes en studie i Lund på mammor som var gravida med syskon till svårt allergiska barn och genom att ge de gravida mammorna Sempers magdroppar hade man kunnat minste risken betydligt för att syskonet utveckade en allergi.
Nu är det ju klart omöjligt att säga om något barn hade utvecklat allergin utan dessa droppar, men det gör ju i alla fall ingen skada kan ju bara göra gott för magen om de nu inte hjälper bebis i magen om det skulle va så. Men känns ju helt klart som något att göra kommer inköpas i veckan!
min dotter är snart 2 år och har varit allergisk mot Soja + alla soja släktingar det har gått bra sen vi testade att lägga på det igen i oktober.
Men hon reagerade även med häftiga magsmärtor tidigare på både mjölkprotein och vete.
Nu när vi provocerade med mjölk och vete (inte samtidigt!) så gick vete bra då trodde vi men mjölken gick i alla fall så pass att hon verkade klara laktosfritt men inte vanlig mjölk (jag är laktosintolerant så inte så konstigt kanske, även om laktos intoleranta barn är ovanliga så har jag 2 st)
Men vi la på vete i december lite innan jul och det verkade gå bra MEN hon fick hemska eksem på kinderna och händerna även om kinder helt klart är värst !
Då tänkte jag mest att det är kylan som är boven i dramat men nu när det inte direkt är kallt ute och eksemen är kvar. VI började med att ta bort mjölken och köra mp fritt igen vilket gjorde det hela lite bättre eksemen är fortfarande inte borta. Så ringde barn mot idag och de sa att man mycket väl kan reagera på vete enbart med huden så då va vi tillbaka på ruta ett med det med.
Nu blir det att utesluta mjölkprotein och vete så får vi se om vi kan lägga på mjölken igen när hon ser finare ut i huden eller om vi ska avvakta med det.
Låter ju misstänkt som fisken men jag tror dock jag hade väntat till magen var ok och testat igen bara för att vara säker.
Har en fråga ang gluten/vete
har en tjej på 2 år som är veteallergisk detta kom vi fram till via ta bort massor och sen lägga på och se vad hon reagerade på.
Nu är det så att hennes storasyster på 3 år har stått stilla sen januari -13 i viktuppgång (så snart ett år) hon vägde i januari 12 kg och var 88 cm igår på bvc vägde hon 12,2 kg och var 92 cm lång. så det är ju inte direkt nått att skryta över :( hon har även det senaste året klagat återkommande på magont (mer och mer nu vaknar hon även vissa nätter med värk) och hon pekar ALLTID (och gjort ett år nu) på samma ställe på magen.
Gluten och mjölkprotein är hon testad på vc för men det de testerna var negativa men det känns ju inte helt normalt att ett barn står stilla så länge utan att det är något?!!
Fick tid hos bvc läkare om sex veckor så ringde själv barn mot men de vill ju ha remiss så då ringde jag vc men dit tar det 13 dagar innan vi får komma (nytt vc då vi flyttat så allt börjar ju om lite.........)