• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-09 20:18:29 följande:
    Hirs vet jag inte ens om vad det är för något =) Men ska jag testa Sinlacen igen för att få det bekräftat ( så det inte var en slump eller värmeutslag) eller ska jag strunta i det. Hon var HELT eksemfri innan hon fick smaka lite så det känns inte som något direkt sammanträffande. Men de säger ju att man ska provocera 3 ggr..stämmer det ?!
    Jag hade nog testat en gång till för att vara säker MEN jag hade väntat kanske en månad eler nåt sånt så hon är HELT symtomfri. För mig räcker det med 2 ggr för att jag ska vara säker. Mjölk provocerade jag "massor" med ggr, soja bara 2 ggr. Vete har vi ju provocerat en gång omedvetet denna vecka och jag tänker inte provocera med vete igen förrän tidigast om några månader. Känner mig så säker på vetet så det känns bara som att plåga honom.

Jag hade som sagt provocerat en gång till för att få det säkerställt...men 3 ggr känns onödligt.

Visste inte heller vad hirs var innan men fick massor av tips om det när jag läste om mjölkfria alternativ till de grötar som finns i affären. Det är små "kulor" som man blötlägger så de sväller lite sen häller man bara i dem. De brukar stå bland "hälsokosten" i affärerna, typ där majs och rismjöl också står.
  • Mamsie

Tips!
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/
    Aftonbladets nya sajt för allergiker

OBS! Som allt annat ska man ta det med mycket sunt förnuft och en nypa salt - kolla källan och fundera på hur artiklarna/nyheterna är vinklade för att fånga läsare

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-09 20:23:58 följande:
    Jag hade nog testat en gång till för att vara säker MEN jag hade väntat kanske en månad eler nåt sånt så hon är HELT symtomfri. För mig räcker det med 2 ggr för att jag ska vara säker. Mjölk provocerade jag "massor" med ggr, soja bara 2 ggr. Vete har vi ju provocerat en gång omedvetet denna vecka och jag tänker inte provocera med vete igen förrän tidigast om några månader. Känner mig så säker på vetet så det känns bara som att plåga honom.Jag hade som sagt provocerat en gång till för att få det säkerställt...men 3 ggr känns onödligt.Visste inte heller vad hirs var innan men fick massor av tips om det när jag läste om mjölkfria alternativ till de grötar som finns i affären. Det är små "kulor" som man blötlägger så de sväller lite sen häller man bara i dem. De brukar stå bland "hälsokosten" i affärerna, typ där majs och rismjöl också står.
    Då ska jag följa ditt råd och bara testa en gång till!
    Men som sagt..känns lite väl konstigt att det bara skulle vara slumpen ;) Så fin som hon varit i hyn idag har hon inte varit på länge och sen fick hon en sked med sinlac och efter 20 min såg hon ut som hon gör på bilden !
    Sen syntes det ju även lite på soja när vi gjorde patchtestet !

Ahh..då ska jag kika efter det när vi är och handlar nästa gång!
    Känns lika bra att vänja henne vid flera olika sorters gröter.
    för vad jag förstått det som så är det dåligt utbud på det mjölkfria sortimentet och ibland kan en produkt man använder bara försvinna! Lite kiligt då om barnen endast gillar just den sorten =(
  • Mela78
    Mela78 skrev 2010-04-09 19:36:51 följande:
    Är lite kluven. Har provocerat med sojayoghurt i två dagar. Igår ca ett kryddmått, idag ett par teskedar. Igår fick dottern två lite större röda prickar, och var lite mer gnällig än vanligt. Idag har hon varit lite mera gnällig och det kliar lite överrallt på henne. Några röda fläckar här och var som kommer och går. Lite slem i lös avföring, ingen diarrée. Ingen urtikaria, inget eksem eller liknande. Ska jag fortsätta provocera lite till imorgon? Beroende på hur natten blir så klart.
    Dottern sov gott hela natten, vaknade upp utan prickar eller röda utslag och har haft normal avföring. Så vi fortsatte med mer sojayoghurt, gav ungefär dubbelt så mycket som igår. Är så nervöst nu.
  • JPL

är holle-grötarna enkla att tillreda? blandas de med vatten eller ersättning?

• Snutten

Vi har börjat med ögondroppar till Siri pga pollen. Första gången gick det bra men nu kniper hon ihop med ögat och det är stört omöjligt att få in en endaste liten droppe. Det är inte så att hon slåss och inte vill utan hon drar själv ner den nedre ögonlocken men kniper ändå ihop ögat på nåt sätt. Är det någon som har något bra tips eller är det bara att fortsätta försöka tills det funkar?

• Hundkompis

Hoppar in här. Har en snart 11 månaders son som har allergi mot mjölk, ägg och vete.
    Angående det här med sempers gröt från 4 månader (skrev detta även i mjölkallergitråden). Det är den ända gröt som min son kan äta i grötpulver. Jag har haft en del kontakt med sempers. Den här gröten kommer fortsättningsvis säljas i vanliga butiker och inte på apoteket. Den kommer heller inte vara smaksatt med banan utan vara helt neutral. Enligt sempers kan man beställa den här gröten från sin butik från och med nu. När jag försökte det häromdagen visste butiken inte om detta. Jag var i kontakt med flera butiker och fick samma svar. Har varit i kontakt med sempers och de skulle undersöka detta. Väntar på besked. Men det är i allafall på g att man kan köpa gröten den närmaste tiden.

• JPL
    Hundkompis skrev 2010-04-10 13:11:11 följande:
    Hoppar in här. Har en snart 11 månaders son som har allergi mot mjölk, ägg och vete. Angående det här med sempers gröt från 4 månader (skrev detta även i mjölkallergitråden). Det är den ända gröt som min son kan äta i grötpulver. Jag har haft en del kontakt med sempers. Den här gröten kommer fortsättningsvis säljas i vanliga butiker och inte på apoteket. Den kommer heller inte vara smaksatt med banan utan vara helt neutral. Enligt sempers kan man beställa den här gröten från sin butik från och med nu. När jag försökte det häromdagen visste butiken inte om detta. Jag var i kontakt med flera butiker och fick samma svar. Har varit i kontakt med sempers och de skulle undersöka detta. Väntar på besked. Men det är i allafall på g att man kan köpa gröten den närmaste tiden.
    tack för info!
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-04-10 12:42:29 följande:
    Vi har börjat med ögondroppar till Siri pga pollen. Första gången gick det bra men nu kniper hon ihop med ögat och det är stört omöjligt att få in en endaste liten droppe. Det är inte så att hon slåss och inte vill utan hon drar själv ner den nedre ögonlocken men kniper ändå ihop ögat på nåt sätt. Är det någon som har något bra tips eller är det bara att fortsätta försöka tills det funkar?
    Ett finger ungefär på mitten strax under nedre ögonlocket och sen ett annat finger ungefär vid globlinjen som drar lite uppåt (tänk fingrarna lite på insidan av "benkanterna" runt ögat och sen glid över "runt kanten" till utsidan där det bara är ben så huden stramas upp - var visst skitsvårt att försöka beskriva i text, men hoppas du förstår hur jag menar).
    Så måste i varje fall jag göra för att kunna få in/ut mina linser ur ögonen, jag får som ngt slags reflex som kniper ihop ögat ofrivilligt om jag inte manuellt håller dem öppna.
  • saffe

Hejsan! Nu kommer jag med en vårdbidragsfråga igen, är mitt uppe i att försöka sätta mig in i hur jag ska ansöka... Läste någonstans om VAB om man får beviljat vårdbidrag. Hur var det nu? Får man inte ta vård av barn för det man fått vårdbidrag för, t.ex allergi eller astma? Men man får VABBA för magsjuka, förkylning osv? Blir det så automatiskt eller är det något jag ska säga till om?

Svar på tråden Allergitråden