Allergitråden
Bjuder alla på kokosbollar ehm kokosrutor som naturligtvis är utan allt
(recept finns i bloggen)
Bjuder alla på kokosbollar ehm kokosrutor som naturligtvis är utan allt
(recept finns i bloggen)
Ig4??? mig veteligen finns det IgA, IgE och IgG. Men jag kan ha fel
Immunologiska reaktioner
Immunologiska reaktioner delas in i olika typer:
Typ 1-reaktion – snabballergisk reaktion. IgE-antikroppar, mastceller och/eller basofila granulocyter är involverade.
På mastcellens yta finns allergenspecifika IgE och om små mängder alelrgener passerar slemhinnor och fastnar på de allergenspecifika IgE. När allergener fäst på två intilliggande IgE så sker en signal in i mastcellen som gör att mastcellen spricker och släpper ut sitt granulae med innehåll av bla histamin. Det gör att histaminet fastnar på histaminreceptorer på endotelceller som gör att endotelcellerna drar ihop sig så att det bildas mellanrum mellan cellerna. Det i sin tur möjliggör för blodplasma att strömma ut i vävnaden. Kapillärer och venoler dilateras och histaminet retar nervändar vilket ger smärtsignaler och ger en axonreflex som leder till frisättning av substans P.
Ger upphov till en kraftig och snabb inflammation som orsakar allergiska symtom, tex anafylaktisk chock (blodet), hösnuva (slemhinnor), diarré/kräkningar (mag-tarmkanalen), urticaria (hud) eller som astma (lungor) beroende på i vilka organ som mastcelelrna påverkas.
Typ II-reaktion – antikroppsmedieras cytotoxisk reaktion. Reagerar på antigen bundna till kroppsegna celler. Reakterar på fixerade antigen (IgM först, senare IgG. ADCC, komplementsystemet, T-mördarceller.
Typ III-reaktion – immunkomplex fälls ut i vävnaderna
Typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion. Ger en reaktion efter timmar eller dagar. Det cellmedierade immunförsvaret är inblandat med T-mördarceller och makrofager (neutrofila granulocyter).
Jag maila imorgon till infokällan och se om jag kan få ett svar därifrån. Om det är som du tror så låter det ju som ett test som jag skulle vlja göra på dottern. Men eftersom vår läkare inte ens vill göra ett vanligt blodprov på henne får jag nog leta hjälp någon annanstans i så fall