Allergitråden

Har en liten fundering..
Vi provocerade med ägg häromveckan och fick diffusa reaktioner på relativt små mängder, och dietisten tyckte att vi skulle testa igen då symptomen försvunnit. Problemet är att han just nu är inne i en riktig gnällperiod och sover som en kratta var och varannan natt (som inatt då han vaknade och var ledsen minst en gång i kvarten från midnatt till 7). Plus att han är knölig i magen till och från. Det känns med andra ord inte helt lägligt att prova ägg igen så vi har valt att avvakta...
Men så idag blev jag uppringd av vårt bvc, de ville inte ge Gabriel hans 1,5årsvaccin där eftersom det innehåller äggprotein utan non skulle skicka remiss till barnmottagningen att få ta sprutan där. Så min fråga; har något av era barn reagerat på vaccinet? Behöver jag oroa mig..?
Tack för alla snabba svar om vaccin! Tror inte vi behöver vara oroliga då, han överlevde ju trots allt svininfluensavaccinet Visserligen vet vi inte om han reagerade på det, han var ju allmänt kass i både luftvägar och mage, hade utslag till och från etc. vid tillfället eftersom det var långt innan vi fattade att han hade några allergier överhuvudtaget.
Känns dock lite skönt att vara på barnmottagningen om han mot förmodan skulle reagera, borde ju vara väldigt små mängder ägg i den lilla dos de ger, om det nu överhuvudtaget innehåller något alls.
En annan fråga: Hur vanligt är det att man reagerar på broccoli? Vi har precis introducerat det här hemma och lilleman är som sagt inne i en hemsk period just nu. Tror inte det är det som gör det men skulle vara intressant att veta om det finns några här inne som är/har barn som är allergiska mot det. Likaså blomkål, det är nämligen nästa grej att utöka menyn med...
Någon som har tips på hur man får bort böväckseksem i knä- och armväck? Har smort med kortison men de tycks inte bli bättre =( Har även provat med locobase och vanlig miniderm utan vidare resultat...