• ELI 79

Allergitråden

Första gången jag gav nutra till sonen blev han också jättedålig han skrek och blev helt galen, sov ännu mindre än innan osv. Blev helt nojig och gick tillbaka till mjölkalterativet men gav det en ny chans 2 dagar senare och då blev han bättre för varje gång, så det måste varit en slump i vårt fall.
    Hur många ggr har du get nutra till henne?

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-22 09:04:57 följande:
    Tack för ditt svar! Lillan har blivit sjuk och matvägrar som vanligt. Jag får nog vara brutal och ge 1/2dl direkt om hon inte ska rasa ännu mer i vikt, eller sempers välling som var mjölkfri var utan gluten så den kan man ge hur många gånger per dag man vill va? Har jag tur får jag iaf i henne välling/ersättning men allt annat är nog kört för idag.
    Nu äter inte min lilla välling, tyvärr, för han har inte fått i sig nåt. Han  har kissat en gång sedan i går kväll...jag vet inte vad jag ska ge honom riktigt. Så fort han äter något så kräks han upp det vatten går bra men det räcker ju tydligen inte till eftersom han kissar...han dricker ju inte direkt en liter vatten!
    men ge välling! när de är sjuka är det viktiga att de får i sig vätska! strunta i gluten just då!!
  • ELI 79
    2små2stora skrev 2011-02-22 09:27:09 följande:
    Kan du få honom att ta isglass? då får de i sig vätskan ganska långsamt. Gör egen med fryst saft.
    jo han åt en i går men mer ville han inte ha men får försöka i dag. han sover fortfarande.
    Han har legat som en halsduk på mig i natt, med 39 graders feber och diarré i natt...
  • ELI 79
    Agnes72 skrev 2011-02-22 09:40:12 följande:
    Kan ni ge vätskeersättning?
    Försök att få i honom 5-10 ml i kvarten till början

Vår pojke är svår när han får magsjuka, senast tog det 4 dagar innan han började äta. Första två dygnen fick vi i honom i princip bara vätskeersättning och saft.
    Men vätskeersättning gör att de blir piggare och få mer sug efter annat.
    Som sagt han sover än så vi får väl se. Han är typ ALDRIG sjuk så jag har inte varit med om detta med honom förut. Han brukar alltid äta bra annars så vi får väl se hur dagen blir.
  • ELI 79
    miracle maker skrev 2011-02-22 10:12:17 följande:
    Stackars liten! Har du provat med blåbärssoppa? Det var det enda jag fick i min dotter när hon var magsjuk. Förutom att det ger lite extra energi så är det ju bra för magen också när de har diarré.
    Det började ju i går em att de ringde från dagis. Fram till läggdags så hade han 3 kräkningar och 3 diarréer så det var ju inte så farligt, men nu i natt har han fått feber och är otroligt slö! Han sover som sagt fortfarande. I natt har han varit "vaken" men ändå inte direkt "kontaktbar" vet inte om jag ska väcka honom?!
  • ELI 79

Jag är så ovan vid att han är sjuk så det är nog därför...nu verkar han vakna så vi får se hur han är

• ELI 79
    Miralicia skrev 2011-02-22 10:37:22 följande:
    Försök att tänka lite objektivt hur du skulle agera/resonera om det var en patient på jobbet och med avseende på vätskebalans etc. Du har ju förutsättningarna även om det blir en helt annan sak när det är de egna barnen. Man behöver ju inte backa helt till jobbrollen, men ett halvt steg tillbaka föör att reflektera lite utifrån det kan vara användbart. När man ändå har kunskapen menar jag.
    jo jag vet. jag blir ju aldrig så orolig att jag inte kan tänka rationellt men det är ju som du säger en annan sak när det är ens barn
    Han har dock vaknat nu och drack en halv mugg vatten och en hel med saft! så det var ju superbra. Hoppas han får behålla det bara och att han börjar kissa. Han har inte kissat än men inväntar vätskan och se vad den har för effekt

Tack för stödet alla!
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-22 10:28:24 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning, kan hända att det var en början.
    Hon har varit klängig, skrikig och sovit dåligt enda sen då.

Eli: Hon har fått nutran 3 gånger, första gången i lördags fm, då åt hon lugnt och stilla, sen fick hon på em och blev jättedålig. på fm dagen efter så började hon vrida sig, sparka och gråta när hon åt och sen vägrade hon äta mer än ½ flaska och efter det har jag inte gett henne mer.

Har ni testat ge nyponsoppa/blåbärssoppa? Det brukade funka på sonen när han var mindre. Ananrs kanske det är bäst med vätskeersättning, det är allt vi får i alexander nu när han blir dålig.
    på vilket sätt blev hon dålig?
    Gällande sparka, vrida sig och gråta så gjorde min kille det när vi hade för litet hål i flaskan och han blev arg för att det kom för lite, men blev hon dålig också så kan det ju inte ha med det att göra...
  • ELI 79

Han har fortfarande inte kissat ligger i sängen bara, håller på att somna igen. Fick i honom några ml vatten med ett medicinmått nyss, nåt annat vill  han inte ha.
    Avvaktar och ser...

• ELI 79
    2små2stora skrev 2011-02-22 12:42:26 följande:
    Hur är han i huden på handryggen?
    nä han verkar inte uttorkad...
    det konstiga är ju att han trots allt inte varit så "sjuk". han har ju i o f haft 39 graders feber hela natten men det är ju inte så mkt för ett barn ändå. Har kräkts 3 ggr sen i går em men rätt rejalt när han väl kräkts i o för sig o haft 4 diarréer men det är ju inte alls mkt men han är JÄTTESLÖ! Ligger bara i sängen och tittar lite slött påfilm och slumrar lite emellan.
    Och det konstiga är att han inte kissat nåt för han BORDE inte vara uttorkad eller vara så pass torr att han inte kissar eftersom han inte varit så dålig eller pågått speciellt länge och han ändå satte i sig ca 3 dl vid 10:30. Det borde ju komma ut snart Han drack rätt bra i går också...

ja ja, avvaktar lite och ser. Gillar inte när de inte kissar lite nojig för det...i övrigt oroar jag mig inte men kisseriet känns inte bra
Svar på tråden Allergitråden