Miralicia skrev 2011-02-22 19:07:47 följande:
Klistrar in vad jag skrev nyss:
Det är inte så att han skriker och att du inte får peta på honom för att han har ont (i magen) då?
Håller med om att det kan vara bra att åka in och få en bedömning om inte annat för att utesluta ngt inom "akut buk"-området, (tex appendicit eller ileus) med tanke på att han inte upplevs som "så magsjuk". Kräkningar är ju inte helt ovanligt i samband med flera sådana tillstånd och även det här att bara vilja ligga still och inte vilja att ngn rör en (för att man har ont).
jo jag tror säkert det är när han får ont i magen. han skrek som tusan när han satt på pottan tidigare i dag och skulle bajsa. då gallskrek han i 20 min men jag fick inte röra honom då heller.
Han har inget bukstatus i nuläget i alla fall men visst kan ju det ändras. Han har inte ondare i magen på höger sida eller så men barn kan ju reagera på annat sätt än vuxna också.
Han ligger i sängen nu men han ville ha lite frukt så han fick lite frukt. Lite piggare nu men han vill att jag ska vara där hela tiden. "låt bli min mage" sa han nu när jag klämde lite på den...
Mela78 skrev 2011-02-22 19:13:59 följande:
Om han somnar nu igen bör du absolut åka in! Men samtidigt förstår jag vad du menar med att "åka in i onödan".
Ont i magen kan ju för lillkillen vara samma känsla oavsett om det pga allergisk reaktion eller app/ileus, så du får vara snäll i din bedömning när det är dags att åka in. Hellre en gång i onödan än att åka in försent!
Ja jag tror säkert han reagerar likadant när han har ont i magen, vad än orsaken till magontet är.
Ja somnar han nu så ska jag helt klart åka in för då har han bara varit vaken typ 4 timmar under hela dagen...han har som sagt inte lekt något på hela dagen, bara legat i sängen och tittar på film om han inte sovit.