• ELI 79

Allergitråden

Kavat skrev 2011-02-22 18:57:30 följande:
    De tål inte min lille... Men reagerar inte med kinderna på dem tidigare...

Frys in stark saft! Blåbärssoppa kan man också frysa in! Har du inga glassformar så frys i amal mugg och sätt i en sked som pinne?
    ja jag får göra det ist!!
    Han är ju illröd på kinderna sedan tidigare ju så jag ser inte om han reagerar på glassarna eller inte. Han har dock ont på kinderna öf rjag får inte tvätta honom eller torka honom för då säger han "aj" och tar bort min hand
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-22 19:02:21 följande:
    Stackars liten, ni får verkligen väga hans tillstånd om ni ska åka in eller inte. Hoppas han piggnar på sig typ nu!
    Ja det är så jävla svårt. Eg  är det väl alltid bättre att åka in en gång extra än en gång för lite, men jag tycker (löjligt nog) att det är så jävla pinsamt att åka in för "ingenting".
    Han fick som sagt PRECIS samma reaktion förut som han får när han får vete i sig, blir helt galen...men det kanske är hans sätt att visa att han har ont i magen?!? och därför blir reaktionen den samma?

Han har nu varit vaken en timme...får se om han lägger sig igen nu och somnar då åker jag in med honom.
  • ELI 79
    Miralicia skrev 2011-02-22 19:07:47 följande:
    Klistrar in vad jag skrev nyss:

Det är inte så att han skriker och att du inte får peta på honom för att han har ont (i magen) då? 

Håller med om att det kan vara bra att åka in och få en bedömning om inte annat för att utesluta ngt inom "akut buk"-området, (tex appendicit eller ileus) med tanke på att han inte upplevs som "så magsjuk". Kräkningar är ju inte helt ovanligt i samband med flera sådana tillstånd och även det här att bara vilja ligga still och inte vilja att ngn rör en (för att man har ont).
    jo jag tror säkert det är när han får ont i magen. han skrek som tusan när han satt på pottan tidigare i dag och skulle bajsa. då gallskrek han i 20 min men jag fick inte röra honom då heller.

Han har inget bukstatus i nuläget i alla fall men visst kan ju det ändras. Han har inte ondare i magen på höger sida eller så men barn kan ju reagera på annat sätt än vuxna också.
    Han ligger i sängen  nu men han ville ha lite frukt så han fick lite frukt. Lite piggare nu men han vill att jag ska vara där hela tiden. "låt bli min mage" sa han nu när jag klämde lite på den...
    Mela78 skrev 2011-02-22 19:13:59 följande:
    Om han somnar nu igen bör du absolut åka in! Men samtidigt förstår jag vad du menar med att "åka in i onödan". 
    Ont i magen kan ju för lillkillen vara samma känsla oavsett om det pga allergisk reaktion eller app/ileus, så du får vara snäll i din bedömning när det är dags att åka in. Hellre en gång i onödan än att åka in försent!
    Ja jag tror säkert han reagerar likadant när han har ont i magen, vad än orsaken till magontet är.
    Ja somnar han nu så ska jag helt klart åka in för då har han bara varit vaken typ 4 timmar under hela dagen...han har som sagt inte lekt något på hela dagen, bara legat i sängen och tittar på film om han inte sovit.
  • ELI 79

NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!

• ELI 79

Nu är vi hemma! Lång kö på akuten. Bo fick vänta 2 1/2 timme. E satt först blixt stilla i 45-60 min, orkade knappt ha ögonen öppna. Sedan somnade han i min famn och sov 1 1/2 timme. Ni som vet hur han brukar bara vet att han i friskt tillstånd skulle varit högt och lågt där annars..

I vilket fall som helst så hade han 40 graders feber när vi väl kom in, magsjuka (såklart) OCH öroninflammation. Blev väl gör mkt för honom. fortsätta peta i honom vätska och hoppas på det bästa!

Tack för stödet!

• ELI 79

Sonen är fortfarande deppad och jag blir arg på mig själv att jag inte sa att de skulle ta elstatus!!! GGAAHHH tänk om han trots allt är uttorkad, de tog ju inte HB heller utan bara ett crp som var förhöjt!
    Han har haft 1 lite större och en lite mindre diarre i går, inget i natt och inget i dag hittills. Han sover fortfarande. Detta känns inte helt bra Är han likadan i morgon så kommer jag ringa barn mottagningen och fråga dem om råd. Detta känns faktiskt inte helt ok. Visst att han hade 40 graders feber i går när vi var på akuten men det har han inte haft någon gång innan och det har han inte nu heller

Han har öroninflammation, magsjuka och nu har jag sett att han fått ögonfluss också. Frågade läkaren om man verkligen kan bli så däckad av en magsjuka som knappt är någon magsjuka. Då log han lite  bara och sa "ja en del viroser är jobbiga" hmm ok

• ELI 79

Han har inte fått nåt för öroninflammationen för de ger ju inte gärna antibiotika mot otiter nuförtiden och jag vill helst inte att han ska ha det heller om han inte absolut behöver. Får ge honom lite ipren mot det onda kanske. Febern är nere på 38 grader i dag. Han är piggare. Han sov till kl 10 men sedan ville han ha frukost. Han drack en mugg (ca 1½ dl) saft och ett halvt rån.
    Har haft 2 diarréer i dag.

Ska åka iväg till stan nu och handla lite vätskeersättning och lite blåbärssoppa och sånt där tänkte jag...

De kan säkert ta elstatus och Hb om jag ringer men nu v erkar han ju piggare så jag avvaktar lite till, annars ringer jag i morgon.

• ELI 79

Agnes: ja shit vad öroninflammation gör ont!!

Vätskeersättningen på vårt enda apotek var testat!!! Blä!!! Går koka eget även om man helst inte ska göra det till små barn men bättre än inget antar jag...

Köpt blåbärssoppa så får vi se. Han har gått ner 1 kg redan. Det gör ju naturligtvis inget men man ser hur snabbt de påverkas...

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-23 13:41:05 följande:
    Vi har testat nutran, men hon vägrar äta. Igår åt hon enbart välling, men så är hon ju sjuk nu också.
    Hon drack kanske någon eller några ml men sen ville hon inte ha mer. Ska testa igen när hon är frisk annars så får jag försöka hitta nån annan ersättning.

Hon har skrikit för att hon är sjuk bara. Förkylning och 40 graders feber. Tydligen så klarar min lilla tjeja inte av att vara sjuk för hon var verkligen ledsen och kunde inte sova på hela natten. men idag är hon glad igen och febern är nästan borta.

T0va: Tur ni aldrig tog 200ml då om han reagerade på så lite. Kanske inte alltid man ska lyssna på vad läkarna säger.

ELI: Hur går det för lilleman? Är han något piggare nu?
    ja han är piggare. Har varit vaken i 3 timmar. Sover nu igen. Han har dock lekt lite i dag så det är ju bra. Han har ätit några bitar frukt, ett halvt rån och druckit ett glas med saft hittills...han har fått alvedon nu också så jag hoppas han är piggare när han vaknar igen.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-23 18:59:25 följande:
    K kavat : nej jag vet ju inte om de brukar klia. Dessa gör det i allafall. Hon har kliat tills det gått hål och gråter såklart när man smörjer :(
    Men sen är det ju knappt några mängder så man känner sig lite löjlig som en spekulerar..
    stackarn! jag tycker det är mkt!!! klart ni ska reagera på det där. det måste ju bero på nåt. hade mina barn sett ut sådär så hade jag verkligen luskat i det. nu vet jag ju att ni är vana vid att hon har utslag typ hela tiden men jag tycker ändå ni ska försöka luska...
Svar på tråden Allergitråden