• t0va

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-06-16 21:44:21 följande:
    Du kan väl inte mena allvar att han ska ha kortison på kinden?
    Det första man får lära sig är väl ändå att inte ha kortison på områden som utsätts för sol?
    Eller hon menar kanske kortison till natten? För det funkar ju bra.
    Ingen aning om vad hon menar, jag sa att vi smörjer med locobase och det har fungerat bra, nu hade han kliat också på eksemet också men hon sa att man kan behöva kortison på för att få det att läka så vi skulle köpa. Var inget om villken eller när. 

Visst kan det vara så men jag anser att det faktiskt läker fint nu när vi ser till att hålla en strikt kost och smörjer med locobase repair. Så fint som det varit nu har det nog aldrig varit. 

Sist när de sa att jag skulle smörja så kunde de inte ge något bra förslag heller.  
  • t0va

Är lite deppigt här, igår fick theo prova lite havregrynsgröt på ren havre, han har mått bra några dagar dvs. ingen förkylning eller tandstrul, idag fick han lite till på morgonen. Men han bajsade rätt löst vid frukosten, luktade död utter och sen bajsade han 2 gånger till. Nu ikväll var det slemmigt också. Nog för att han fick en kycklingbit för några dagar sedan men jag tror tyvärr mer på havren, det kom så direkt på igen. 

Jag som hade hoppats på att det skulle funka. Kan det vara allergi eller gluten?

Hade tänkt prova igen när han är ok, nu när jag skriver ner vad han äter så kanske läkarna tar det på allvar. De vill ju att vi har provat nyligen vad som funkar och inte. Nu har vi ju kört med saker som vi vet fungerar så det känns så tydligt nu när bajset blev knas.

Igår somnade han som vanligt och sov jättebra, det dröjde länge innan han blev hungrig på natten, idag har det varit full fart, vi lekte ute i regnet och han sov 2 timmar på dagen, brukar vara så nu när han bara sover 1 gång på dagen. Sen försökte han krypa ifrån oss på ica och har krypit runt i lägenheten som en tok, förut har han bara krypit efter oss och letat men nu var det egna äventyr. Så han verkar ju må bra om än lite hyperaktiv kanske, men bajset visar på något annat. :(

• t0va
    mithrandil skrev 2011-06-20 10:18:35 följande:
    Ren havre ska inte innehålla gluten, så då tänker jag mig att det mer är sädelsslagsallergi.
    Amanda blir aldrig direkt slö och medtagen när hon får i sig något, snarare blir hon hyperaktiv som du skriver.
    Klarar inte av att vara still och är både högt och lågt och stämman är aldrig så hög som när hon fått i sig något tokigt. Fast sen sover hon ju iofs ruttet och är allmänt skrikig i mellan hennes äventyr.

Men jag tror absolut att han reagerar på havre om han blev rutten i magen. Han klarar ju inte vete så då är det ju inte långt borta att tro att han inte klarar havre heller. För visst hade ni provat ren vete?
    jo vi gav vetemjöl men då hände inget alls men han fick inte så mycket heller. Fast sen kom förkylning och ställde till det. Idag bajsar han normalt på dagen fast det luktar lite sött fortfarande när han pruttar. Blir att prova igen, nu har jag i alla fall hittat några färdigbarnmatsburkar som han inte reagerar på. Är skönt att kunna variera med det hemlagade. Ibland orkar jag inte fixa burkar på helgen, fast han får enhel del av det vi äter, fungerar riktigt bra ändå att plocka ur och göra i egen kastrull åt honom. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-06-21 19:56:35 följande:
    Hur går det?

Håller med Mithrandil i hennes resonemang ovan. Alltså att tål han inte vete så är det inte så konstigt om inte havre funkar och vice versa.
    Blev inget mer, var äckligt bajs på morgonen och sen en på kvällen men inga mer "söta" pruttar och han verkar vara ok. Lite äckelvarning men nu när han går på potta så blir det lite lättare att ha koll på hur mycket och konsistens när han inte hinner sitta på det ;) 

Så jag avvaktar så provar vi en gång till, då han inte får äta något annat än det vi är superövertygade om funkar innan så blir det samma resultat så har vi ju provat nyligen och flera gånger. Med tanke på att dietisten är så knasigt på sjukhuset så vill jag ha provat havre så vi kan säga hur det gått.

Jag tycker i alla fall att det går riktigt bra att köra på utan allt-maten, lättare än jag befarade ändå, även om det säkert blir värre när han blir större, men nu känns det ok att hålla den nivån och lägga till saker. Idag fick han äta lite mer korv som han verkar älska. Det har han ätit förut så vi vet att den funkar men att kunna ha en sak till känns underbart. :)  
  • t0va
    Allrona skrev 2011-06-22 20:25:26 följande:
    Det är alltså jag själv som ska testa vara utan vete för att se om jag blir bättre av det
    tefflimpan på utan allt bloggen testade jag till sonen, han gillade den och både jag och sambon tyckte den var helt ok, vi hoppade över solrosfröna eftersom det var till sonen så med det tror jag brödet blir ännu bättre. http://utanallt.blogspot.com/search/label/Bröd

Sen går det säkert att ersätta för andra varianter av bröd också men så långt har vi inte kommit än. 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-06-22 22:36:25 följande:
    Suzzy - tack, då testar jag.

En fråga till visst kan jag äta bovete? Köpte boveteflingor, står att de är glutenfria men om jag ska ta bort vete, funkar de då?
    japp det kan du testa http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovete
  • t0va

Jag är det och mina blir jättestora, men jag fick tips om att äta allergimedicin och specifikt kestine då blir det inte lika stor reaktion. Hurvida jag fått feber eller inte är svårt att säga eftersom jag fått de flesta när jag varit ute på läger och då sovit dåligt, ätiti dåligt och druckit dåligt... så vad som är vad med feber/feberkänsla vet jag itne. 

• t0va

är hotdogs ok att äta även om man är känslig mot vete, tänkte på druvsockret i. Theo ska på sitt första barnkalas nästa vecka och det ska serveras hotdogs så mamman undrar ifall han kan äta det. Vi har bara provat falukorv eftersom vi inte äter hotdogs hemma själva. 

• t0va
    LokesMammi skrev 2011-06-23 22:01:37 följande:
    Känner man av druvsocker om man är allergisk mot vete? Det har inte läkaren sagt.........
    tror det, har läst här om folk som reagerat på druvsocker som är från vete. Eftersom vi kör på baskost nu för att sen lägga till saker så tar vi det säkra före det osäkra. 
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-06-23 22:22:00 följande:

googlar man så står det att de allra flesta klarar druvsocker, maltodextrin och liknande gjord på vete, sen är väl frågan om man tycker det är värt att testa eller inte.
    Här har vi tagit bort allt för att barnen ska bli bra, så får vi hellre tillföra det senare.

t0va: eftersom ni äter baskost skulle jag i ditt fall struntat i korven.
    Ni kan inte ta med er något eget? Eller om de kan steka nån falukorvsskiva istället?
    Vad äter han förresten för falukorv? De flesta innehåller nämnligen också druvsocker.

jodå vi kan ta med eget, tar med allt annat så det är ju inget problem. Var mest nyfiken på hur det ligger till, kan om inte vara bra att veta för andra grilltillfällen senare. Tror det är scans falukorv som inte innehåller druvsocker, har det uppskrivet vad det var förnågot. 
Svar på tråden Allergitråden