-
Vi gjorde ju ett pricktest direkt efteråt, visade att hon inte var allergisk mot kikärtor men däremot jordnöt och sesam. Jordnöt och sesam hade hon iofs inte fått i sig vad vi vet så vi är fortfarande osäkra på vad det var som gav reaktionen.Maddisen80 skrev 2011-05-29 10:24:53 följande:hej de såg ju inte alls bra de där ,de måste ju vara nåt hon är allergisk mot, får ni inte göra allergitest prata med någon annan läkare istället.
-
Joo.. Gäller det allt? När ska man nånsin kunna slappna av då?Kavat skrev 2011-05-29 20:22:11 följande:Fast tester är aldrig helt tillförlitliga!!!
Alltså bara för att det är negativt betyder inte det att hon inte är allergisk, men det vet du va?
Hur gör ni för att testa och utesluta saker? -
Pust! ;)Kavat skrev 2011-05-29 21:41:09 följande:Aldrig. Eller jo, när de mår bra, är eksemfria, andas som de ska, sköter magen som de ska, sover som de ska och är goa och glada typ.
Men ja, tyvärr är det så. Finns barn som får stora reaktioner och även andnöd och ändå har det inte visat något på tester...
Vanligaste är väl dock att det inte visar om man har sena reaktioner som magproblem, eksem osv... Men vi hade t.ex tydliga reaktioner på våra barn på diverse mat men ändå visar det inget på RAST (blodprov) .
RAST och pricktest visar båda på snabba reaktioner. -
Jag har ingen kunskap i frågan men minns från besök på akuten då vår tjej hade falsk krupp och förkylningsastma att man skulle ta det på allvar om det blev såna där indragningar.. Låter rossligt och jobbigt också. Rosslandet känner jag igen från min kompis son, nu har det dock gått över..LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:24:32 följande:Så!!
En hel dag har jag hållt på och grejat, men nu ligger ett par klipp uppe på youtube för er som har länken.
" target="_blank">
Filmat vid kvällsskötningen idag. Han ligger p åskötbordet och flaxar lite med armar och ben, men jag tycker i alla fall att man tydligt ser indragningarna och hör hur han rosslar. Ändå är han bättre idag i rosslet och indragningarna är mindre än de har varit innan vi ökade inhalationerna.
Titta gärna och kommentera.
Hoppas ni får ordning på det. -
Behöver lite råd.
Har ju gjort ett eget lapptest med mjölk som suttit på i två dygn, tog bort det nu i eftermiddag.
Det luktade väldigt unket men det är väl inte så konstigt iofs. Ser inga utslag på ryggen men däremot har det blossat upp eksem på händerna som varit bra i över en månad.. Det kan väl inte ha nåt samband? Hon måste väl fått i sig nåt annat hon inte tål?
Lägger med bilder så ni kan se eksemen, hon var helt eksemfri där igår..
Syns tyvärr inte så bra, på den första bilden är det ett vid lillfingret och ett på tummen. På den andra är det precis där handen möter handleden. Ser rödare ut i verkligheten och verkar klia väldigt.

-
Hej!Lindizzzen skrev 2011-05-31 10:10:21 följande:Nää har inte kunnat amma pga en del komplikationer. Vet bara inte vilken läkare jag ska vända mig till. Vanliga VC eller finns det andra alternativ?
Det finns många andra alternativ men det beror lite på i vilken stad du bor. Här i Göteborg finns många privata alternativ, vi var nyligen hos en barnallergolog som man inte behövde remiss till. Jättebra!
Du kan ju alltid ringa 1177, de brukar vara bra på att rekommendera en lämplig läkare. -
Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.
Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?
Lägger med några bilder från idag.

-
Amanda blir också knottrig ibland, som sandpapprig hud. Det röda lade sig rätt snabbt efteråt, nu är hon bara knottrig. Tror det blev så rött för att det var ett väldigt saftigt päron som rann. Händerna sköljde jag av direkt men missade hakan, igår sköljde jag inte alls och då blev hon röd på händerna också.Kavat skrev 2011-05-31 21:02:36 följande:Ajaj, stackarn.Soffifi skrev 2011-05-31 20:58:44 följande:Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.
Lägger med några bilder från idag.
Min dotter tål inte päron men hon har aldrig fått sådana utslag. Hon får ont i magen och eksem med klåda (typ knottror)...
Har ni fått det bekräftat på nåt pricktest eller så? -
Tack för svaren. :)
Det har du rätt i, jag har nog lite dålig koll på vad man kallar eksem och vad som är nässelutslag. Får ta tag i det då och be om ett test, men det får nog tyvärr vänta till efter flytten i veckan..Tibell skrev 2011-05-31 21:08:58 följande:Soffifi : Aj då =( Liknar mer nässelutslag dock! Och eftersom det var en snabb reaktion är det möjligt det kan visa sig på pricktest!Vi har sökt för pollen tidigare, hennes pappa är allergisk och vi upplevde att hon fick väldigt rinnande ögon och näsa när det var som värst med björkpollen här. Stenfrukter och pollen är väl en vanlig kombo?Jag misstänker att vår son reagerar på päron, han har haft jämnmycket eksem i ansiktet sen han var ritktigt liten, vi gav honom päronpuré rätt ofta. Sen gav jag honom färskt päron och han fick typiska nässelutslag på hela ryggen och i ansiktet. Frågade allergiläkarn och hon sa att det är hyfsat vanligt vid färskt päron och en korsreaktion med björk. Men att puré brukar gå bra................... (Har faktiskt nyss lämnat ett blodprov där de kollar bl.a. päron.)LadyM skrev 2011-05-31 21:09:10 följande:Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.
Typiskt, för det är såklart hennes favvofrukt..
-
Måste bara dela med mig av en till bild på Amanda. Idag fick hon smaka på falafelrulle och blev nästan direkt knallröd runt munnen. Kom på i efterhand att det var sesamsås i, antagligen var det det hon reagerade på. Andra alternativet är kikärtorna.

-
Jo, vi missade bara att det var sesam i såsen. Men hon var bara en 1 på en 5-gradig skala vad jag förstod, borde inte bli så kraftig reaktion då tycker jag.Tibell skrev 2011-06-02 21:02:44 följande:Lilla stumpan :( men hon hade väl testat positivt för seasam ? Eller har jag blandat ihop det ? -
Hejhej!
Har försvunnit i flytten ett tag. Nu är vi på ny adress och internet är uppe. :)
Börjar undra om jag inbillade mig reaktionen med päron. I lördags åt Amanda päron, fast skuret i bitar så hon fick ingen saft runtom munnen. Hon åt inte jättemycket iofs men reakionen uteblev helt.
Återkommer sporadiskt närmsta veckan sen bär det av till Grekland! -
När vi misstänkte nån slags pollenallergi eller så på vår dotter fick vi ögondroppar utskrivna, Chloromycetin.Tibell skrev 2011-07-19 12:38:07 följande:Är lite off härifrån just nu.. Är lite mycket nu bara men snart är jag nog på banan igen ;)
Tycker så synd om min lilla snutta =( Nu när vädret varit jätte dåligt med massor av regn har hennes ögon sett bra ut och alla röda plitor i ansiktet är borta. Så jag antog att allt kanske hade med hennes förra förkylning att göra och ingen gräsallergi ( önsketänkande/förnekande ?? )
Men sen i förrgår kom det fina vädret tillbaka och vi har varit ute liten stund varje dag. Direkt kommer kli i ögonen och alla plitor tillbaka.
Hon kliar sig i ögonen hela tiden =( Vet inte om det är för att det är för att solen lyser men misstänker såklart att det kliar eftersom hon också blir irriterad i ögonen.
Kinderna är alldeles knottriga och öven runt ögonen finns dessa röda plitor.
Såhär såg ögat ut efter en liten fotbollsmatch i trädgården
Vad ska vi göra ?? Hon får redan Aerius och Avamys.. Finns det något mer att ge ?? Vi kan knappt gå en promenad med vagnen utan att hon kliar sig i ögonen heeela tiden..
Vet inte om det kan vara nåt?