Prince or Princess skrev 2011-10-19 17:41:00 följande:
Hej! Skulle behöva lite hjälp av er experter :) vi håller på att utreda vad vår 11-månaders dotter egentligen är allergisk emot. Har gett henne enbart neocate i ett par dagar för att "nollställa" så vi kan se vad hon egentligen reagerar på. Dietisten tycker att vi ska ge baskost + lite till (fast vi testat detta och hon får svåra eksem) för att hon inte ska få så mycket i sig av samma ämne. Hon tycker inte att vi ska ge en sak i taget för att se vad hon egentligen tål, hon får ha "lite eksem" (=hela kroppen) och sova urdåligt. Jag håller inte med och har nu börjat provocera med naturbeteskött (nötkött) för det verkar ganska säkert. Hur ska vi gå vidare? Vad fortsätta att provocera med och hur länge ge av samma sak för att vara helt säker? Jag ammar ännu, och när jag också började med baskost blev eksemet jätteirriterat, så jag har börjat äta det mesta (utom mjölk, ägg, fisk, soja, vete, majs som hon absolut verkat reagera på) ammar var tredje-fjärde dag och håller på att trappa ner för att sluta, men hon verkar inte reagera på det jag äter nu åtminstone. Mina funderingar är ffa: gör vi fel som struntar i vad dietisten säger? Hur länge ska vi provocera med samma livsmedel? Är naturbeteskött bättre än trad uppfött? Får för mig att naturbetesdjuren inte får spannmål, är det så? Vad kan vara bra att ge nu efter köttet? Verkar reagera på potatis (fast dietisten säger att vi får anta att hon tål potatis) Tack på förhand!!
Hmm. Vi håller på med likartad akllergiutredning som ni. Min dotter är 16 mån. Vår dietist har heller inte koll. Hon har varit mycket medveten om att vi innan kört ENagovällong (vete- och havrebaserad), att dottern inte mått bra, men ändå inte sagt något om vällingen. När vi på mitt initiativ, med stöd av föräldrarexperterna här inne, gick över till Neocate plus en version av baskost blev min flcika mkt bättre. DÅ säger dietisten att "ja.. Enago är ju inte anpassad som fullnutrition och bla bla bla" Nå. Det kunde hon ju sagt tidigare.
Vår dotter tål INTE potatis. Hon fick en jätteraktion på det.
Det hon tål, som vi är hyfsat säkra på, är: Neocate, eko-nötkött, ris (och då rena risprodukter), morot, banan, Carlshamns mjölkfria margarin, palsternacka, svarta vinbär. Jag hoppas ju att hon tål fler saker, frågan är bara VAD. Vi håller på att prova med lax nu och det verkar funka, peppar, peppar.
Hon äter Neocate som bas och sen äter vi ett mål gemensam mat om dagen. Det är ju inte så lätt att variera just denna period när man kör så strikt kost. Jag gör ofta (st....:)) långkok på typ högrev som jag låter koka i vatten/rismjölk, lite salt, peppar, timjan, oregano (dessa kryddor funkar för oss) och svartvinbärssaft, (sådan som endast innehåller svarta vinbär, citronsyra, vatten och socker, dvs inga konstiga tillsatser) i ett par timmar. Sedan lägger jag i grönsaker (morot/palsternacka i vårt fall) och låter de koka klart ihop. Reder ev. med lite rismjöl. Till detta kokt ris. Detta tycker min dotter om. Hon är knepig för hon accepterar inte vad som helst, det skall smaka GOTT. Det funkar även att göra nötfärsbiffar på dessa ingredienser.
För övrigt har min dotter även refluxsjukdom (GERD).
Lycka till...