Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

SOL123 skrev 2011-10-14 08:38:59 följande:
    Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?
    Vi har samma problem här... nu i veckan har hon blivit helt illröd. Det verkligen lyser rött. Ser inte skönt ut. Har en tid på barnläkarmott den 27e, skall fråga då. Förra säsongen provade vi lite olika salvor hit o dit. Weledas wind and weather funkade ett tag, men sen gjorde den det hela värre så vi fick sluta. Just nu har jag inget alls bra att smörja med. Det enda jag gör är att smörja med lite vanlig rapsolja innan hon lägger sig... I brist på annat... 

• Bobbosmamma
    saffe skrev 2011-10-15 08:40:38 följande:
    Ceridal finns på apoteket (kan beställas på nätet, finns sällan hemma här i alla fall), det är en fet salva utan vatten i. Men är det köld-allergi kanske det inte hjälper med salva, jag kan inget om det...
    Tack för tipset!! Har läst lite om den nu och det låter helt klart värt att testa.
  • Bobbosmamma
    saffe skrev 2011-10-15 19:23:11 följande:
    Ja, för oss var det den enda som hjälpte förra vintern när yngsta dottern hade konstant röda och torra kinder. Utan den hade vi fått stanna inne hela vintern pga kylan (jag hittade ingen annan bra salva utan vatten i). I år har jag redan laddat upp för vintern och beställt hem direkt ifrån apotekets hemsida. Dom hade lite problem med leveranser till apoteken förra vintern så det var restnoterat ganska länge.
    Det låter super. Stort tack :)
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-10-18 23:26:09 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498083.html Nu gråter jag på riktigt. Skönt att hon erkänner att ts har rätt men vilket svammel!
    Men jisses. Den där människan är ju bara inte på riktigt. Något så enormt enormt snurrig. Hur hon har skrivit en C-uppsats och fått den godkänd förstår jag bara inte. Hon reder ju FORTFARANDE inte ut ihopblandningen av laktos och mjölkprotein. Har hon själv fattat? Jag tror inte det. Makalöst.
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-10-19 17:41:00 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp av er experter :) vi håller på att utreda vad vår 11-månaders dotter egentligen är allergisk emot. Har gett henne enbart neocate i ett par dagar för att "nollställa" så vi kan se vad hon egentligen reagerar på. Dietisten tycker att vi ska ge baskost + lite till (fast vi testat detta och hon får svåra eksem) för att hon inte ska få så mycket i sig av samma ämne. Hon tycker inte att vi ska ge en sak i taget för att se vad hon egentligen tål, hon får ha "lite eksem" (=hela kroppen) och sova urdåligt. Jag håller inte med och har nu börjat provocera med naturbeteskött (nötkött) för det verkar ganska säkert. Hur ska vi gå vidare? Vad fortsätta att provocera med och hur länge ge av samma sak för att vara helt säker? Jag ammar ännu, och när jag också började med baskost blev eksemet jätteirriterat, så jag har börjat äta det mesta (utom mjölk, ägg, fisk, soja, vete, majs som hon absolut verkat reagera på) ammar var tredje-fjärde dag och håller på att trappa ner för att sluta, men hon verkar inte reagera på det jag äter nu åtminstone. Mina funderingar är ffa: gör vi fel som struntar i vad dietisten säger? Hur länge ska vi provocera med samma livsmedel? Är naturbeteskött bättre än trad uppfött? Får för mig att naturbetesdjuren inte får spannmål, är det så? Vad kan vara bra att ge nu efter köttet? Verkar reagera på potatis (fast dietisten säger att vi får anta att hon tål potatis) Tack på förhand!!
    Hmm. Vi håller på med likartad akllergiutredning som ni. Min dotter är 16 mån. Vår dietist har heller inte koll. Hon har varit mycket medveten om att vi innan kört ENagovällong (vete- och havrebaserad), att dottern inte mått bra, men ändå inte sagt något om vällingen. När vi på mitt initiativ, med stöd av föräldrarexperterna här inne, gick över till Neocate plus en version av baskost blev min flcika mkt bättre. DÅ säger dietisten att "ja.. Enago är ju inte anpassad som fullnutrition och bla bla bla" Nå. Det kunde hon ju sagt tidigare.

Vår dotter tål INTE potatis. Hon fick en jätteraktion på det.

Det hon tål, som vi är hyfsat säkra på, är: Neocate, eko-nötkött, ris (och då rena risprodukter), morot, banan, Carlshamns mjölkfria margarin, palsternacka,  svarta vinbär. Jag hoppas ju att hon tål fler saker, frågan är bara VAD. Vi håller på att prova med lax nu och det verkar funka, peppar, peppar.

Hon äter Neocate som bas och sen äter vi ett mål gemensam mat om dagen. Det är ju inte så lätt att variera just denna period när man kör så strikt kost. Jag gör ofta (st....:)) långkok på typ högrev som jag låter koka i vatten/rismjölk, lite salt, peppar, timjan, oregano (dessa kryddor funkar för oss) och svartvinbärssaft, (sådan som endast innehåller svarta vinbär, citronsyra, vatten och socker, dvs inga konstiga tillsatser) i ett par timmar. Sedan lägger jag i grönsaker (morot/palsternacka i vårt fall) och låter de koka klart ihop. Reder ev. med lite rismjöl. Till detta kokt ris. Detta tycker min dotter om. Hon är knepig för hon accepterar inte vad som helst, det skall smaka GOTT. Det funkar även att göra nötfärsbiffar på dessa ingredienser.

För övrigt har min dotter även refluxsjukdom (GERD). 

Lycka till... 
  • Bobbosmamma
    tes 75 skrev 2011-10-21 13:08:22 följande:
    vad för reaktion på potatis får din dotter?
    Hon fick illröda, hettande kinder, som är hennes enda "hudtecken" på allergi. Hon har aldrig fått andra utslag och länge trodde jag kinderna inte berodde på allergi, men nu ser jag sambandet tydligt utifrån vad hon äter. Sen skrek och grät hon två nätter i rad...ont i magen alltså tror jag...

Jag misstänker att hon haar samma kombo som du beskriver. Hon tål varken vete eller havre men verkar tolererna råg. Inte testat det ordentligt ännu men hon har aldrig reagerat när hon ätit Leksandsknäcke (godaste knäckebrödet tycker jag som tur ärTungan ute ), innan vi började utreda hennes allergier ordentligt. Vi tror inte heller hon tål majs men inte helt säkra ännu...
  • Bobbosmamma
    Blå Flygare skrev 2011-10-21 18:09:48 följande:
    Gör en liten segerdans för nu har sädesslagsallergin vuxit bort Solig Och som grädde på moset: om bara ett par veckor kan S börja sin vaccination mot gräsallergi Skål En tablett om dagen i TRE ÅR, hoppas nu det är god smak på dem. Förhoppningen är att redan nästa säsong vara symtomfri med samma medicinering som tidigare. Och säsongen efter kunna minska på medicineringen. Läk tror på bot efter det, men det vågar jag inte tro på. Hon var jättepositiv eftersom S var precis rätt person för tablettbehandling. Hade hon reagerat på björk hade det ist fått bli sprutor så pricktester var nervöst!! Det är från annan ålder, och S är regält spruträdd.
    Oj va roligt!! Hur gammalt är ditt barn som blivit av med sädesslagsallergin?
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 22:39:45 följande:
    Bobbosmamma: det låter ungefär som här innan vi bestämde oss för att sluta med allt o bara ge neocate, för jag misstänker ffa ris/potatis. Men nu reagerar hon på nåt, antingen amning el köttet. Så det måste jag reda ut först. Men jag är inne mest på potatis, hon blev alldeles röd på kinderna när hon fick kokt? Fast dan innan gjorde vi rårakor (bara riven potatis + rapsolja) och hon åt MASSOR utan att reagera? Känner mig helt matt. Så jobbigt när man inte har fullt stöd från dietist/läkare heller, även om de är hyfsat bra. Är jätteorolig att de ska vägra ge oss så mycket neocate som går åt nu när hon nästan bara äter det. Tänk om de säger att det ska räcka med tolv skopor om dagen och så får vi inte mer, för hon ska äta mat resten. :S
    Mm, jag slutade amma redan vid 4 månader (tyvärr...) för jag blev helt nipprig på att jag inte kunde äta typ nåt kändes det som då. Dessutom började min flicka vägra bröstet men det berodde nog på att hon hade ont från refluxen, vilket vi då ännu inte fattat. Det gjorde vi först vid dryga 6 mån...

Skumt det där med potatisen. det är sannerligen inte lätt att veta. Jag gjorde stekt potatis i rapsolja, som jag kokt innan. Det reagerade Loa på jättestarkt.. Visst är det otroligt jobbigt att inte hade stöd/kunskap hos läkare/dietist. Det känner jag väl igen. Det innnebär att man måste vara dubbelt så påläst och påstridig!! själv. Jag förstår oxå vad du menar med Neocaten.. vi har det utskrivet nu så att jag tror det räcker i ca 1,5 månad till.. och sen vet jag ju inite. Men jag känner bara att nekar dom oss det så kommer jag gå i taket och riva upp hus i h-vete... eller vad det heter! Blir vi´nekade så tänker jag leta tills jag hittar en vettig läkare.  Jag tycker det vore helt absurt. Och jag kommer aldrig acceptera det. Min dotter har mått kasst så länge för att ingen gjorde något, nu när vi äntligen har hittat ett sätt att ge henne "giftfri" mat, så finns det inte på kartan att jag låter dem mixtra med det. Upp till kamp vännen:) Men förhoppningsvis behövs inga strider..
  • Bobbosmamma
    Blå Flygare skrev 2011-10-21 23:40:54 följande:
    5 år För ett år sen tålde hon inte mjölk, ägg, sädesslag och vi misstänkte nötallergi. För säkerhets skull uteslöt vi även soja och mandlar. Nu äter hon allt, helt otroligt. 
    Oj oj va roligt! Det måste kännas helt underbartGlad 
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-10-22 10:21:36 följande:
    Jag har anmält inlägg igen. Man undrar om hon är sjuksköterska och amningsexpert. Att inte tar hänsyn till forskning och beprövade erfarenheter.. Vara ödmjuk och hitta på egna teorier?!?!? Hjälp!!! Vill ni hjälpa till så anmäl inte bobbos mammas inlägg, utan amninsrådgivaren www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498665.html
    Oh my. Hon verkar ju helt konstig? Hon lyssnar ju inte på vanlig logik. Skitmärklig människa. Varför tror hon dom plockade bort hennes inlägg liksom??? Hon verkar inte ha alla hästar hemma måste jag säga. Läskigt.
Svar på tråden Allergitråden