Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

sojalecitin har inget med soja o göra! =)

Min son blev 2 i jan o väger 10.1kg. Han både går ner o upp i vikt. Vi vet hans allergier, men funderar på om han har mer som vi inte vetom! :/ 

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    Rosdraken skrev 2013-04-12 21:07:08 följande:

hmm konstigt för enligt de papper vi fått hem från dietisten om soja så står det att vi ska undvika det om man har soja allergi :/

även icas Laathund för soja allergi säger samma (att man ska undvika) ( www.ica.se/Global/allergi/allergi-soja-notter...)  

Har en dotter till  som med blir 2 (i juni) och hon väger med 10, 3 med men det tror jag är rätt normalt för åldern?

Va konstigt! Både sonens läkare o dietist säger att soja lecitin inte har med soja o göra.

Det beror helt på längden. Frågade bvc sköterskan hur mkt han "ska" väga eg, Enl längden ska han ligga på över 11kg. Så han ligger bra.  
  • LokesMammi

"Sojalecitin (E322) är ett emulgeringsmedel som används för att blanda fett och vatten, till exempel när man tillverkar margarin och viss choklad. Sojalecitinet utvinns ur sojabönan, men mängden sojaprotein i den färdiga produkten är så liten att den knappt går att mäta. Därför klarar de flesta soja-allergiker lecitinet."
    http://www.mjolkfri.com/allergier/9/soja-allergi/

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-04-12 22:15:32 följande:
    Har fått samma råd och papper från vårat sjukhus som rosdraken verkar ha fått.

konstigt att dom säger olika på olika ställen!

min sons dietist säger att vetestärkelse kan man äta vid vete allergi.........   
  • LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-04-13 09:41:02 följande:
    Vi får sjukhusets och dietistens stöd för att utesluta detta. Mäeks jätteväl på tösen som får jättemycket gaser av en halv macka med vetestärkelse i (hon har celiaki) blir sjuk i fleea veckor

Min son har inte celiaki. Då kanske vetestärkelse fungerar på honom! Svårt detta är när man hör olika. Vi har ju uteslutit vetestärkelse, men ger druvsocker när vi inte vet ursprung! Dumt det!
  • LokesMammi

Jag har gett min son mjukt bröd med vete i, det enda han fick var en "kajko" mage.

• LokesMammi

Min son är 2år och vägde  januari 10.1g. I november förra året vägde han 10.7kg!

Du behöver inte oroa dig. Så länge hon är glad och pigg så är det ingen fara! =) 

• LokesMammi

När min son var 10mån vägde han 7620g o ar 70,4cm kort. =)

• LokesMammi
    Mamma till H o F skrev 2013-04-25 21:12:29 följande:
    Har nån av er adrenalinsprutor till era barn? Min dotter som är 8 år har JEXT hon har alltid två st. med sig. Hon har bl.a jordnötsallergi. Vi har aldrig behövt använda sprutorna, men nu vill hennes läkare att vi ska komma till barnmottagningen och att hon ska sätta en riktig spruta i benet på sig själv Förvånad känns ju skitläskigt!
    Har nån av er varit med om att man tränar på riktigt så här? 

Bra om man vet hur det känns o hur det går till. Jg har en adrenalin spruta till mig själv och jag har aldrig använt den o vet inte hur det känns o vet knappt hur jag ska använda den. hehe. Men läskigt? Ja det är det! =)
Svar på tråden Allergitråden