Allergitråden
Miralicia skrev 2011-02-16 22:04:12 följande:
Det är inga problem att utesluta mjölk utan dietistkontakt. Det enda att tänka på är att se till att de får i sig tillräckligt med kalcium, men det finns olika sätt att fixa. Antingen genom mjölkfri ersättning. Sen är mjölkfri välling berikad med kalcium och för att få lite extra kalcium så kan man blanda mjölkfritt välling-/grötpulver med kalciumberikad havre-/risdryck istället för vatten t.ex.
Sen behöver du även veta var det kan finnas mjök i och vilka beteckningar som mjölk kan dölja sig bakom och vad du kan använda istället, och det kan du hitta på annat håll (tex i min blogg och länkar i TS etc)
Anafylaktisk reaktion = "allergichock"
Orkar inte skriva ngt utförligare så jag snor beskrivning från Wiki:
"En anafylaktisk reaktion, ofta kallad allergisk chock eller allergichock, är en överkänslighetsreaktion som kan vara livshotande. En anafylaktisk chock orsakas av ett plötsligt frisläppande av substanser från cellerna ut i blodet och vävnaderna. De frisläppta substanserna, främst histamin, utvidgar blodkärlen och orsakar svullnad i mun och svalg. Blodtrycket faller på grund av att blodkärlen utvidgas och buksmärtor kan uppstå. Yrsel, svimning och chock kan följa och patienten förlorar medvetandet. Då talar man om en anafylaktisk chock eller allergichock."
Har lite humm om beteckningar och sådär sen sonen, men kan vara bra att läsa på lite igen för om jag minns rätt så var det nästan en hel vetenskap.
Vi kommer nog inte köra med någon mjölkfri ersättning, tror hon är för gammal för att börja ge det? Den smakar ju verkligen vedervärdigt? enago gröt och välling var ju heller ingen höjdare men hoppas på att sempers produkter kan vara något.
Men det stora problemet återstår. Vad tusan ska hon äta till mellanmål som kommer kompensera för ersättningen + ge mättnadskänsla?
tidigare har hon ätit:
Nattmål ersättning
7 Välling
10 ersättning
11.30 - lunch + frukt
14 - ersättnin¨g
17 - gröt
19 - Välling