• Lindsey

Allergitråden

ränderpåtvären skrev 2012-08-23 22:11:49 följande:
    Lindsey, undrar om han reagerar så starkt för att det inte är bra från början. Tänkte att om ni byter ersättning kanske resten av problemen försvinner också. Funderade tidigare på om hon hade pollenallergi eftersom mjölk gav samma symtom.
    Ja kanske. Glömde ju skriva att han redan går på mjölkfritt men kanske skulle fråga om vi får byta till en annan sort. Har tid till allergidoktorn på torsdag.
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Lindsey

Fick reda på i veckan att dottern har kvalsterallergi och måste köpa kvalsterskydd till sängen. Var har ni med kvalsterallergiska barn beställt det ifrån? Finns det något som är bättre än något annat?

Och så undrar jag om där är något annat man kan tänka på för att lindra, förutom att hålla rent och byta sängkläder oftare :)

• Lindsey
    Färgen skrev 2012-09-14 14:16:19 följande:
    Lindsey: köp hos medeca, och prata med ditt försäkringsbolag om du har ett läkarintyg på allergin betalar de för madrasskydd, påslakan och två örngott ( det gjorde vårt iaf) i övrigt tänk på att inte ha massa gosedjur i sängen alt. Tvätta den ofta. Tvätta alltid sängkläder i 60 grader gärna med extra sköljning.. Ha ljust i sovrummet på dagen och vädra ofta..
    Vi brukar även lägga ett lakan över soffan när dottern sitter där längre stunder då soffan oxå är ett ställe med mycket kvalster ( har ni skinnsoffa kommer kvalstrena inte igenom)..
    För oss blev det en jätte skillnad bara vi fick skydden till sängen!
    Tack så mkt! Tyvärr har vi ett halvårs karenstid på försäkringsbolaget, fixade försäkringen väldigt sent, så jag tror inte att de kommer att ta det :(
    Tänkte faktiskt införskaffa en skinnsoffa snart, höll ändå på att kolla efter ny soffa och efter vi fick reda på detta har jag bestämt mig för att det får bli en skinnsoffa.
    Ha ljust i sovrummet har jag inte tänkt på, där är alltid igendraget annars.

Vad får din dotter för symptom? 
  • Lindsey
    Färgen skrev 2012-09-14 19:58:02 följande:
    Lindsey: hon får eksem. De trodde länge att hon enbart var matallergiker var inte förrän vi fick göra lapptest som de hittade kvalster.
    Vilket försäkringsbolag har ni? Ring och kolla med dem, dock vet jag att Länsförsäkringar bara ersätter om det är astma som är symptomet vid kvalsterallergi bråkade mycket med dem om det utan att få igenom ersättningen trots läkarintyg.

På medeca kan man gratis beställa en bok om kvalsterallergi den förklarar mycket. Kvalster gillar mörkt och fuktigt därför är det bra att få in solljuset på dagen och inte bädda sängen. Om din dotter är liten så tänk även på att undvika fårskinn i vagnen och att inte lägga henne på mattor en längre stund. Kvalster trivs i alla tjocka textilier.. Å gå inte på att köpa täcken och kuddar som är allergisäkra på tex jysk etc de tar inte bort kvalster!
    Ah vad jobbigt, här visade det på blodprov när vi också först misstänkte matallergi.
    Vi har folksam, ska ringa dem imorrn.
    Ska kolla efter den boken när jag beställer skydden :) Tack för all info!
  • Lindsey

Ni som gjort lapptest, är dessa positiva? Tog av lapparna för 5,5 timme sen. Sexan (längst upp till höger i bilden) är vattentestet och den enda där det inte syns någonting. Kan han vara röd bara för att det legat och tryckt på i två dygn eller ser det ut som reaktioner? Ska till doktorn imorrn eftermiddag och kolla.

• Lindsey
    Tibell skrev 2012-09-20 21:15:46 följande:
    Kommer du ihåg vad som suttit vart ? De tre till vänster ser absolust ut att bli positiva!
    Jag vet bara att ettan var mjölk, trean soja och sexan vatten. Sen är det ägg, råg och vete men jag minns inte på vilka platser.
  • Lindsey

Ja, han visade positivt på ägg på första blodprovet. Tog om det nu för tre veckor sen och då var allt negativt så jag vet inte om det växt bort. Blir spännande att höra vad doktorn säger imorrn.
    Hade varit så skönt att få svart på vitt vad han inte tål och att kunna sluta gissa sig fram och leta symptom. 

• Lindsey

Är det vanligt att reagera med hyperaktivitet under lapptestet? Har för mig att jag läste det någonstans. Han är helt vild och skulle ha sovit för flera timmar sen. Inte alls likt honom!

• Lindsey

Vad jobbigt att hon reagerade så starkt stackarn :(
    Ska till doktorn för bedömning kl 1430, uppdaterar sen vad hon sa.

• Lindsey

Nu har vi fått svar. Han är allergisk mot mjölk (1an på bilden), vete (2an) och soja (3an). Ägg (5an) var hon osäker på så vi ska testa ge det och se hur det går. Så svaren blev exakt som jag trodde.

Men så himla skönt att få svar till sist efter två negativa blodprov och diverse negativa pricktest! Nu slipper vi gissa och leta symptom, sån lättnad att nu veta exakt vad vi ska undvika. 

Svar på tråden Allergitråden