• Allrona

Allergitråden

Miralicia - hann inte göra paj bakade däremot bröd på lailas och jag håller med om att det var ngn konstig bismak. Konsistensen blev helt ok men smaken var sådär.. Blandade bovetemjöl och lailas.

• Allrona

Suck, har ju trott att dottern äntligen började tåla lite guar- och fruktkärnmjöl och sojalecitin men det verkar tyvärr inte vara så. Eksemen har ökat och hennes hud är snustorr, dessutom har hon kräkts mycket senaste tiden, har tänkt att det nog är av astman men det går inte att blunda längre för att kräkorna kommer i samband med att hon äter glass med guar- och fruktkärnmjöl. Suck, nu backar vi med det och sojalecitin igen eftersom de kliande prickarna runt munnen verkar komma från lecitinet.

Dessutom var singulairen slut på alla 5 apotek jag han testa förra veckan och vi drog därför ner singulairen till varannan dag, nu har hon jobbig hosta och djupa indragningar och bukandning. Suck! antagligen eg inte av att medicinen drogs ner, det hade nog kommit ändå, men det känns jobbigt att inte ha mediciner hemma när man behöver det! Någon mer som har haft problem att få tag på singulair?

• Allrona
    ViFrånLandet skrev 2011-06-27 10:20:38 följande:

Vad jobbigt alla verkar ha det, både vuxna som barn =( Här hemma flyter allt på ganska bra faktiskt, ingen som helst påverkan av pollen så troligtvis är det bara björk han reagerar på =) tror även vi kommit fram till att han klarar druvsocker, han kan iaf äta några olika korvsorter utan problem!

Dock fick han smaka lite zwipperglass i förrgår och den kvällen och natten var inte rolig, han vred och vände sig, grät och gnydde, precis så som han blir när han ätit något han inte tål... Ser dock inget i innehållet han borde reagera på, förslag någon? Det var hallonsmak, aldrig testat hallon innan, står inte med i ingredienslistan heller, ska jag tro att det är arom från hallon de använt sig av och kan det vara det som var boven?

Ingredienser: vatten, socker, syra (citronsyra, askorbinsyra), färgämnen (betakaroten, karamellfärg, karmin), stabiliseringsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

rött färgämne? Brukar han klara det?
  • Allrona
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 11:44:51 följande:
    ja vi ska ta prick test på onsdag o sen utreda hans astma
    men jag börjar bli lite orolig att 5åringen inte tål soja, för han reagerar på O´boy som är mjölkfri men innehåller något med soja,

sen kan det vara smaken av hallon som ert barn reagerar på även om det inte finns, mina söner reagerar på piggelin glass som har päron smak men det innehåller ingen päron
    Piggelin innehåller gummi arabicum som är en sojasläkting!
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-06-27 12:22:36 följande:
    Kavat : tack :) ja det känns helt underbart, och overkligt. Hon har ju ätit lactulos dagligen sedan 3 månades ålder och ändå varit hård och bajsat riktigt mossgrönt!
    Jag hoppas verkligen det håller i sig.. Vore fantastiskt!

Vi börjar känna oss mer och mer säkra på att Tilde inte tål sädesslag. Hon har varit utan i bara några dagar men magen såg bättre ut och hon klättrade inte runt som en tok dagarna i ända..
    Men sen fick hon pasta till middag igår, hon åt inte så mycket men magen blev stor direkt. Och hon har knappt ätit sen dess :( och bara klättrat runt. Sitta stilla vid matbordet är ingen ide att ens drömma om utan hon far mest runt som en propeller...
    Hoppas verkligen läkaren ringer idag.. Har en hel del att ta upp med henne!
    Vad skönt! Men jobbigt att inte Tilde tål sädesslag, fast å andra sidan bra att hitta felet. Hur går det med din man, är han också säker på detta nu?
  • Allrona

Nej, oatleys glass innehåller inte guar eller ngn annan sojasläkting. Men jag undrar om de inte har bytt recept för ngt år sedan för jag har för mig att dottern inte kunde äta colasmaken förut men när jag kollade för ngn månad sedan hittade jag ingen sojasläkting i den!

• Allrona
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 14:31:39 följande:
    ja jag undrar också det  angående piggelin
    men det kan ju inte vara det för min 2åring kan dricka oboy utan problem så är nog inget med soja på han. mn 5åringen reagerar helt klart på något mer än mjölk, päron o parfym
    Fast om jag förstod det rätt var det sojalecitin i oboy? Sojalecitin klarar de flesta sojaallergiker att äta. Däremot är det vanligt att man inte klarar stabiliseringsmedel som är gjorda av sojasläktingar, tex gummi arabicum som finns i piggelin.
  • Allrona
    Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
    Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 
    Egentligen inte. Min dotter hade bara mjölkallergi konstaterad när vi var i thailand. Vi beställde oftast ris med stekt ren kyckling till henne och det funkade bra överallt.
  • Allrona

Mela - hon var ju bara 1 år när vi åkte. Dessutom hade hon reaktion hela tiden eftersom vi inte hade fått bort allt hon var allergisk mot. Så vi har eg ingen aning om hon fick i sig lite mjölk. Men just mjölk är ju inget thailändarna använder i sin mat så det är ju en enkel allergi att resa dit med.

Däremot är ju thailändare väldigt hjälpsamma. De har troligen inte så stor kunskap om allergier men jag är övertygad om att de kommer göra allt för att hjälpa er. Försök få tag i en lapp på thailänska med allergierna då engelskan ofta är dålig. Vi hyrde hus och hade restaurang på området där vi ofta åt. Tanten som lagade mat där lärde sig ju vad S inte åt så där var det inga problem. Vi lagade även en del mat hemma som S åt innan vi gick ut och sen fick hon typ pommes eller nått att tugga på när bi andra åt. Men hon var ju som sagt bara 1 år.

Jag tror det kan funka bra. Vi tvekar inte att boka en ny resa, vi har ju inte lika mycket allergier som er att ta hänsyn till men vi kommer absolut åka igen

Svar på tråden Allergitråden