• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    Kavat skrev 2010-04-19 13:12:41 följande:
    Jag hade skickat det intyget. MEN jag hade även ringt de som gjorde lapp-testet och förklarat situationen och bett dem styrka att hon inte tål havre och soja genom ytterligare ett intyg om lapp-testet.Jag och medicinska termer, men det står inget om astman eller är det obstruktivitet?Jag har i och för sig egentligen bara styrkt ägg (RAST) och havre (lapp) från test och jag fick vb.. (Det visade på ägg och vete, eller ja, egentligen även lite på råg, men inte tillräckligt starkt enligt läkaren för att helt styrka allergi. Men som du vet är han ju jätte känslig mot alla sädesslag)Oavsett så måste du ju skriva en utförlig beskrivning om hur ni har det med allergier och astma, det brukar inte framgå av ett läkarintyg.
    Tack för svaret! Jo, astman är nog obstruktivitet, vet inte riktigt vad det betyder egentligen, men, men... Jag skulle ju kunna ringa Linköping, men enligt dom visade det ju inte på havre och soja, endast en 1:a, vilket inte är tillräckligt för att bli godkänd reaktion. Så det är ju egentligen vår barnläkare som ska intyga att vi provocerat med havre och soja och att hon reagerar på det oxå. Tyvärr så verkar han ju inte vara villig att göra det.. Till saken hör att vi har 2 olika barnläkare pga att vi haft oturen att få först en som arbetar utomlands i perioder och sen en som inte är färdig utan praktiserar då och då. Så om dom inte är noga och läser igenom hela journalen så kan dom ju missa information som jag gett till den andre.. Vi har träffat dom varannan gång med 6 månaders intervall och sen lite telefonkontakt däremellan.
  • saffe

Det kanske är bra att läkarintyget inte är så detaljerat? Då får jag ju "fritt spelrum" att skriva ner vad jag vill... Jag trodde bara att alla andra fick mer utförliga intyg. Det kanske bara är för att jag vet vad han tycker som jag "läser in" i intyget att han inte håller med om havre och soja- allergin. Men för en utomstående kanske det ser ut som om han står på min sida...

• maribel
    Kavat skrev 2010-04-19 13:12:41 följande:
    Jag hade skickat det intyget. MEN jag hade även ringt de som gjorde lapp-testet och förklarat situationen och bett dem styrka att hon inte tål havre och soja genom ytterligare ett intyg om lapp-testet. Jag och medicinska termer, men det står inget om astman eller är det obstruktivitet? Jag har i och för sig egentligen bara styrkt ägg (RAST) och havre (lapp) från test och jag fick vb.. (Det visade på ägg och vete, eller ja, egentligen även lite på råg, men inte tillräckligt starkt enligt läkaren för att helt styrka allergi. Men som du vet är han ju jätte känslig mot alla sädesslag) Oavsett så måste du ju skriva en utförlig beskrivning om hur ni har det med allergier och astma, det brukar inte framgå av ett läkarintyg.
    Med risk för att ni säkert svarat någon tidigare, hur gjorde du för att få VB. Är det en jättehög summa man ska redovisa, komma upp i. Var in och kollade ansökan för länge sedan men trodde det var omöjligt att få beviljat om man inte la till massor?
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-19 10:25:57 följande:
    Det sägs ju att det är olika bra omega3, beroende på vad det kommer ifrån. Men jag är inte så insatt. Men det finns en olja från Zeta, som heter typ raps-och linfröolja som är rik på omega3. Tror dagsbehovet var en matsked.   Bättre med något än inget hur som helst.
    Zeta har ren linfröolja också

Sen ska det tydligen finnas några algbaserade motsvarigheter till fiskoljekapslar i hälsokosten, men vad de innehåller i övrigt vet jag inte.
  • Kavat
    maribel skrev 2010-04-19 17:14:26 följande:
    Med risk för att ni säkert svarat någon tidigare, hur gjorde du för att få VB. Är det en jättehög summa man ska redovisa, komma upp i. Var in och kollade ansökan för länge sedan men trodde det var omöjligt att få beviljat om man inte la till massor?
    Det är den extra tiden jag lägger ner på sonens allergier och allt däromkring som gör att jag får 1/4 i merTID på honom. Han har kontaktallergi mot ägg, vete, havre, alltså han reagerar om han bara tar i en smörgås eller i någon som hållt i ett ägg, så det är extra jobb att hålla rent där han ska vara osv. Sen är det tid som läggs på att handla, baka special (finns få saker han kan äta i form av bröd osv eftersom han inte tål vetestärkelse eller sojasläktingarna) osv. osv.
    Sen OM man får vb så kan man även få för t.ex mjölkersättning osv (egentligen avdrag på skatt), men det är svårt att komma upp i enbart ersättning för mat/kostnade.
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-19 14:18:17 följande:
    Det kanske är bra att läkarintyget inte är så detaljerat? Då får jag ju "fritt spelrum" att skriva ner vad jag vill... Jag trodde bara att alla andra fick mer utförliga intyg. Det kanske bara är för att jag vet vad han tycker som jag "läser in" i intyget att han inte håller med om havre och soja- allergin. Men för en utomstående kanske det ser ut som om han står på min sida...
    Har hon använt rätt blankett att skriva på? Det är en särskild blankett från FK i samband med VB. Lät som aningens halvkonstigt formulerat intyg om man ser till rubrikerna på blanketten.

Vårt förra läkarintyg för VB (från Allergicentrum i Linköping) ser ut så här - en del upprepningar och ganska generellt men ändå specificerat:

I ruta 13 Barnets sjukhistoria samt tillstånd vid senaste undersökningen
    "Flicka som har eksem och som oktober 2006 fick recept på Locoid samt miniderm för sitt eksem. Januari 2007 hade flickan positivt pricktest för ägg och har också reagerat på ett flertal ämnen i kosten, såsom flera baljväxter, vanilj, cashew och pinjénötter och dessutom på jordgubbe, tomat, citrus, råa äpplen, banan och kiwi. Förutom detta även reagerat på havre och reagerat kraftigt på gräs anamnesiskt.

Vid genomgång beskrivs att flickan reagerar på flera baljväxter, ägg, nötter, vanilj. Dessutom på E-nummerprodukterna sorbinsyra och sorbat. Beskrivs också reaktion på frukter och grönsaker som jordgubbar, tomat, citrus och råa äpplen samt banan och kiwi. Dessutom på havre och är misstänkt gräsallergiker. Pricktest som visat snabballergisk reaktion har visat positivt resultat för ägg och så kallat lapptest som visar fördröjd reaktion har visat positivt resultat för soja och mölk.

Flickan behöver alltså vara utan en hel del födoämnen som finns i kosten. Hon har i hemmet reagerat på räka med rödflammighet och nässelutslag över kroppen, hasselnöt har hon reagerat på med klåda samt fått svullnad av läpp av cashew och pinjenöt samt även klåda och röda utslag."

Och i ruta 15 Uppgifter rörande behov av tillsyn, vård eller särskilld behandling:
    (Frågor i vänsterkanten om behov av mer tillsyn, kostnader etc.)
    "(1 - behov av mer tillsyn & vård) Ja, flickan behöver mycket hjälp dels med behandling av eksem och dels med kontroll över den kost hon får så att hon inte blir försämrad av maten.
    ---
    (3 - merkostnader) Se föräldrars info
    ---
    (4 - hur lång tid) minst 2 år."

Och sen har jag i min bilaga beskrivit hur mertid och merkostnader ser ut i praktiken och summor för merkostnader hänvisade till relativt stor del utifrån olika konsumentverksdokument.
  • mummy40

Hej, jag har tre burkar ultracare for kids-näringspulver för allergiska barn som jag säljer om någon är intresserad.
    Varje burk är på 700 gram,jag har blandat i sonens gröt,i"glass",milkshake och jag tycker smaken är helt ok,smakar vanilj,men då den innehåller xanthan=majsbaserat så vågar jag inte ge mer då sonen blivit kass i magen igen och fått eksem.Jättesynd tycker vi.

burkarna kostar ca 450 kr, jag säljer för 150 kr inkl frakt med schenker.

inboxa mig om du är intresserad.

• Mama Law

Så här skrevi wikings läkare hans vb intyg: 5årig pojke med multipel svår allergi. Wikings eksem fortsätter att vara uttalat. Trots dagliga smörjningar 2-3ggr/dag så är han aldrig besvärsfri. Behandlas regelbundet med stark kortisonkräm i kurer och även underhållsbehandling förutom mjukgörande krämer. Specialkräm i ansiktet 2ggr/dag. Kost: Mycket utpräglad födoämnesallergi. Tål enbart potatism nöt och viltkött, enstaka ytterligare livsmedel i liten mängd. Livnär sig till stor del på aminosyrebaserad kost i form av Neocate. Riskerar att reagera kraftigt med allergisk chock om han får i sig nånting av misstag. Försedd med akutmedicin i form av adrenalinspruta och kortisontabletter. Detta är en del av intyget sen tillkommer ALLA mediciner och hur doseringen är. Han påpekar även hur socialt handikappad både vi som familj och wiking är. Han tar även upp att vi måste köra honom till ett allergidagis i en annan kommun och att vi därför också får mertid att köra honom. Han har även tagit upp att vi inte kan ha wiking på dagis fulltid utan bara några timmar om dagen och att vi därför inte kan jobba/studera heltid. I slutet står att hans allergier kommer bestå i flera år framöver och att hans allergier/eksem är de svåraste i länet. Vi får se om det blir mer 1/4 dels Vb för honom, hans bror har 1/4del också.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-19 17:49:07 följande:
    Har hon använt rätt blankett att skriva på? Det är en särskild blankett från FK i samband med VB. Lät som aningens halvkonstigt formulerat intyg om man ser till rubrikerna på blanketten.Vårt förra läkarintyg för VB (från Allergicentrum i Linköping) ser ut så här - en del upprepningar och ganska generellt men ändå specificerat:I ruta 13 Barnets sjukhistoria samt tillstånd vid senaste undersökningen"Flicka som har eksem och som oktober 2006 fick recept på Locoid samt miniderm för sitt eksem. Januari 2007 hade flickan positivt pricktest för ägg och har också reagerat på ett flertal ämnen i kosten, såsom flera baljväxter, vanilj, cashew och pinjénötter och dessutom på jordgubbe, tomat, citrus, råa äpplen, banan och kiwi. Förutom detta även reagerat på havre och reagerat kraftigt på gräs anamnesiskt.Vid genomgång beskrivs att flickan reagerar på flera baljväxter, ägg, nötter, vanilj. Dessutom på E-nummerprodukterna sorbinsyra och sorbat. Beskrivs också reaktion på frukter och grönsaker som jordgubbar, tomat, citrus och råa äpplen samt banan och kiwi. Dessutom på havre och är misstänkt gräsallergiker. Pricktest som visat snabballergisk reaktion har visat positivt resultat för ägg och så kallat lapptest som visar fördröjd reaktion har visat positivt resultat för soja och mölk.Flickan behöver alltså vara utan en hel del födoämnen som finns i kosten. Hon har i hemmet reagerat på räka med rödflammighet och nässelutslag över kroppen, hasselnöt har hon reagerat på med klåda samt fått svullnad av läpp av cashew och pinjenöt samt även klåda och röda utslag."Och i ruta 15 Uppgifter rörande behov av tillsyn, vård eller särskilld behandling:(Frågor i vänsterkanten om behov av mer tillsyn, kostnader etc.)"(1 - behov av mer tillsyn & vård) Ja, flickan behöver mycket hjälp dels med behandling av eksem och dels med kontroll över den kost hon får så att hon inte blir försämrad av maten. ---(3 - merkostnader) Se föräldrars info---(4 - hur lång tid) minst 2 år."Och sen har jag i min bilaga beskrivit hur mertid och merkostnader ser ut i praktiken och summor för merkostnader hänvisade till relativt stor del utifrån olika konsumentverksdokument.
    Tack för att du ville dela med dig av ditt läkarintyg! Nej, han har inte använt FK;s blankett, utan skrivit ett eget intyg. Förmodligen visste han inte att det fanns en speciell blankett. Så då är det ju bara att be om ett nytt...
  • saffe
    Mama Law skrev 2010-04-19 19:24:21 följande:
    Så här skrevi wikings läkare hans vb intyg: 5årig pojke med multipel svår allergi. Wikings eksem fortsätter att vara uttalat. Trots dagliga smörjningar 2-3ggr/dag så är han aldrig besvärsfri. Behandlas regelbundet med stark kortisonkräm i kurer och även underhållsbehandling förutom mjukgörande krämer. Specialkräm i ansiktet 2ggr/dag. Kost: Mycket utpräglad födoämnesallergi. Tål enbart potatism nöt och viltkött, enstaka ytterligare livsmedel i liten mängd. Livnär sig till stor del på aminosyrebaserad kost i form av Neocate. Riskerar att reagera kraftigt med allergisk chock om han får i sig nånting av misstag. Försedd med akutmedicin i form av adrenalinspruta och kortisontabletter. Detta är en del av intyget sen tillkommer ALLA mediciner och hur doseringen är. Han påpekar även hur socialt handikappad både vi som familj och wiking är. Han tar även upp att vi måste köra honom till ett allergidagis i en annan kommun och att vi därför också får mertid att köra honom. Han har även tagit upp att vi inte kan ha wiking på dagis fulltid utan bara några timmar om dagen och att vi därför inte kan jobba/studera heltid. I slutet står att hans allergier kommer bestå i flera år framöver och att hans allergier/eksem är de svåraste i länet. Vi får se om det blir mer 1/4 dels Vb för honom, hans bror har 1/4del också.
    Tack för att du delade med dig oxå! Det låter som att ni borde få mer än 1/4 VB för Wiking...
Svar på tråden Allergitråden