Kavat skrev 2011-05-24 21:26:17 följande:
Trist att hon inte vuxit.

Håller med dig om att ni inte ska provocera på lääääänge nu så hennes mage får en chans att repa sig. Lilla stumpan.
Tur att de inte heller har en aning om vad de snackar om då!
Det heter veteproteinallergisk. Eller glutenintolerans (celiaki)
(Allergisk mot gluten ska man tydligen kunna vara men det är tydligt otroligt ovanligt har jag för mig jag har läst och det är inte det sjukvården testar.
Det är inget gluten i vetestärkelse, glutenet är borttaget ur vetestärkelse och därför brukar glutenintoleranta tåla vetestärkelse. Så med andra ord är det veteallergi hon pratar om.
Vad äter han för välling nu på kvällen? Du kan i princip koka på vilket mjöl som helst som han tål och vilken dryck som helst som han tål och sen Neocate i?
Vet inte om Semper har risvälling?? Någon med koll, men det kan finnas färdiga i t.ex ekologiska
barnmatsbutiken.se ??? Det går att ringa och kolla med dem.
Men annars så är det nog så att ni kanske behöver berika med något (neocate) även till honom om den ska bli näringsriktig. Beror ju också på hur mycket han äter i övrigt så klart.
Det var Winnergård som sa glutenallergisk och att hon sa att de skulle göra något nytt test för att se om det var vetestärkelse i vetemjölet han inte tål? Jag förstår ingenting om det där, bara lyssnade på vad hon sa. Han hade ju bara 0.10 på vete?
Nu äter han nestles fullkornsvälling.
Kommer ta bort gluten även från honom så man får väl göra något liknande det amanda har fast kanske blanda det med rismjölk eller något. Kanske blir godare då?
Han äter jättebra om han inte mår dåligt. Nu när han varit kass i magen länge äter han bara ris och grönsaker.
Han vägrar ju äta mycket. skulle gissa på att han väljer bort mat han inte klarar av. behöver man berika till en 2åring?
vet inte om jag vågar testa ge honom havreprodukter, han åt alltid havregrynsgröt när han var mindre men nu vägrar han äta det. vet inte om man tolkar det som om han inte tål det eller testar ge honom det.
Själv tycker jag ju bättre om havreprodukterna än ris. Amanda verkar klara havre hur bra som helst. om det inte är därför hon inte går upp i vikt igen.
fan.. hoppas vi får tiden till dietisten snart så vi kan få nån ordning på allting. går ju inte ha ett barn som mår dåligt och ett barn som inte går upp i vikt. Annars tänker jag mig att gå ner på baskost för alla.
jag själv verkar också bli dålig varje gång jag äter något som innehåller gluten numera. Så konstigt! Jag som aldrig mått dåligt av det förr men nu klarar jag varken pizza, smörgås eller pasta. får världens magknip.
Eller kan det vara så att jag reagerar nu bara för vi äter det så sällan?