Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-05-22 11:45:15 följande:
    Du får ett intyg och stressa inte i "onödan" är mitt råd med de allergena sakerna.
    Det enda färdiga bröd vi tål är Garbos quinoabröd som vi rostar och Moillas flatbröd (till tacos pizza används det här). Och kexen Millys friends. De jag kommer på nu i alla fall... Resten får vi baka eget.
    Ja, du har såklart rätt. Onödigt att stressa. Innerst inne förstår jag väl det, men det här med tålamod är inte min grej. Men jag har blivit övertygad nu. dels vad ni skrivit här och efter amandas reaktioner av alex välling igår. vet inte hur mycket hon hann att få i sig men hon har inte klarat att sova idag om hon inte fått ligga på en, hela rumpan, eller längre framåt är helt sönder frätt och hon har haft både diarre och kräkningar idag. Det räcker för mig. Kommer göra som winnergård säger och vänta in 2årsdagen istället så får vi se.

Får väl be om ett intyg om att hon inte ska äta allt som vi pratat om tidigare. Hon kommer kanske inte vara speciellt svår. Det var ju hon själv som tyckte att amanda skulle ha livsmedelshänvisning på glutenfritt utan diagnos och det brukar väl vara svårt att få i vanliga fall efter vad jag har förstått. Nej, jag får nog mitt intyg.

Tack för pepp!!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Var på bvc med amanda idag. Inte vuxit en mm och inte gått upp ett gram sen sist vi var där för lite över en mån sen. Suck!

alexanders prover var negativa för celiaki, men läkaren sa att de ska testa om han är glutenallergisk (?) man kan visst vara det också sa hon och då är det vetestärkelsen i vetet man inte tål? Förstod inte riktigt men det lät bra. Annars tyckte hon att även alexander ska äta samma mat som amanda och att jag ska provocera båda barnen samtidigt så förhoppningsvis får vi väl livsmedelshänvisning till honom också då.

Men vad ger jag honom som välling på kvällen nu? Han är ju 2år och är van vid sin välling. Försökte koka välling på mjölk och majzena en gång men den tyckte han inte om. Kan hända jag hade för mycket socker i men jag vet inte.

LIllskruttet: Skönt att det känns som om ni kommer någon vart nu iaf! Tråkigt att ständigt stampa på samma ställe hela tiden. Håller tummarna för att de hittar något nu så han får bli bättre!

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-24 21:26:17 följande:
    Trist att hon inte vuxit. Håller med dig om att ni inte ska provocera på lääääänge nu så hennes mage får en chans att repa sig. Lilla stumpan.

Tur att de inte heller har en aning om vad de snackar om då!

Det heter veteproteinallergisk.  Eller glutenintolerans (celiaki)
    (Allergisk mot gluten ska man tydligen kunna vara men det är tydligt otroligt ovanligt har jag för mig jag har läst och det är inte det sjukvården testar.
    Det är inget gluten i vetestärkelse, glutenet är borttaget ur vetestärkelse och därför brukar glutenintoleranta tåla vetestärkelse. Så med andra ord är det veteallergi hon pratar om.

Vad äter han för välling nu på kvällen?  Du kan i princip koka på vilket mjöl som helst som han tål och vilken dryck som helst som han tål och sen Neocate i?
    Vet inte om Semper har risvälling?? Någon med koll, men det kan finnas färdiga i t.ex ekologiska barnmatsbutiken.se ??? Det går att ringa och kolla med dem.
    Men annars så är det nog så att ni kanske behöver berika med något (neocate) även till honom om den ska bli näringsriktig. Beror ju också på hur mycket han äter i övrigt så klart.
    Det var Winnergård som sa glutenallergisk och att hon sa att de skulle göra något nytt test för att se om det var vetestärkelse i vetemjölet han inte tål? Jag förstår ingenting om det där, bara lyssnade på vad hon sa. Han hade ju bara 0.10 på vete?

Nu äter han nestles fullkornsvälling.
    Kommer ta bort gluten även från honom så man får väl göra något liknande det amanda har fast kanske blanda det med rismjölk eller något. Kanske blir godare då?

Han äter jättebra om han inte mår dåligt. Nu när han varit kass i magen länge äter han bara ris och grönsaker.
    Han vägrar ju äta mycket. skulle gissa på att han väljer bort mat han inte klarar av. behöver man berika till en 2åring?

vet inte om jag vågar testa ge honom havreprodukter, han åt alltid havregrynsgröt när han var mindre men nu vägrar han äta det. vet inte om man tolkar det som om han inte tål det eller testar ge honom det.
    Själv tycker jag ju bättre om havreprodukterna än ris. Amanda verkar klara havre hur bra som helst. om det inte är därför hon inte går upp i vikt igen.

fan.. hoppas vi får tiden till dietisten snart så vi kan få nån ordning på allting. går ju inte ha ett barn som mår dåligt och ett barn som inte går upp i vikt. Annars tänker jag mig att gå ner på baskost för alla.

jag själv verkar också bli dålig varje gång jag äter något som innehåller gluten numera. Så konstigt! Jag som aldrig mått dåligt av det förr men nu klarar jag varken pizza, smörgås eller pasta. får världens magknip.
    Eller kan det vara så att jag reagerar nu bara för vi äter det så sällan?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-24 21:43:07 följande:
    Mithrandil : vad trist att hon inte växer riktigt :(
    Vi är ju vana vid det här hemma med. Har försökt släppa oron över det och se hur barnet mår.. Och mår Bella bra brukar jag försöka strunta i vad vågen visar. Men det är svårt ! Ska hålla alla tummar att vikten och längden vänder igen.

Hur går det med hennes andningsbesvär ??
    Och hur mår hon efter mjölkmissen ?

Idag var Tilde iväg och tog prov för hasselnöt ( jag hade velat ta för fler nötter ) och Björk.
    Nu kommer den jobbiga väntan på svaren..
    Nä, hon rosslar på som en tok och har mycket hosta, men är inte förkyld. verkar inte ha några indragningar eller likande heller så jag har inte medicinerat henne ännu. vet inte om man ska göra det.
    Nu har nog magen repat sig igen. sov som en klocka inatt och vaknade först vid 9!! imorse, Aldrig hänt förut så det verkligen underbart att försova sig så länge. hehe.

hoppas det visar något nu. behöver ju inte ta så lång tid. vi testa alex i torsdags och de ringde idag om provsvaren.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-24 21:46:07 följande:
    Mithrandil : hon har inte börjar röra sig mer kanske ? Krypa, gå, springa eller kanske klättra?
    Sådant kan nu spela in på vikt och längdkurvan!
    Det hon gör nu har hon gjort i flera mån.
    Klättrar, kryper och går längst med saker. Kan gå själv (några steg) också men gör det inte gärna.
    Har ätit hur bra som helst och inte varit sjuk så nu finns ingen bra anledning till att hon står still igen.
    vår läkare sa att det mest troligt rör sig om att hon fortfarnade äter något hon inte tål och bvc blev lite oroliga, men de kan ju vara i överkant nojiga ändå.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-24 21:49:04 följande:
    Hm, hon brukar ju veta vad hon pratar om?! Glutenallergisk har hon aldrig ens nämt till mig och det är ju konstigt i så fall eftersom båda mina stora är på sädesslagsfri kost nu..!?!
    Menar hon inte att de skulle kolla om han inte tål veteproteiner? Alltså är man allergisk mot vete så tål man sällan vetestärkelse heller. Eller skulle hon göra patchtest/lapptest med vetemjöl?

Vanliga havregryn innehåller vete, eller ja, andra sädesslag upp till 2%. Så ge för allt i världen inte vanliga havregryn om du tar bort enbart vete. Jag tror du ska lita på vad han vill äta och inte äta. De brukar vara rätt smarta de där små! Min dotter valde ju själv bort allt med ägg i t.ex... Hon grät när det var saker med ägg i och vägrade äta, senare fick vi reda på att hon var allergisk....

Ja, det var ju det jag sa när du var här att du skulle kolla dig och din mage!

Låter inte alls konstigt med tanke på min DH och mina allergiska barn... Det brukar också vara så att man märker större skillnad om du äter utan det du inte tål och sedan äter då och då, för då märker ju du att du mår bra emellan. Tar du aldrig bort det så mår typ jämt dåligt fast får inte så stora variationer. Så var det för mig i alla fall.
    nej, inget lapptest till att börja med. Hon skulle se om de hade blod över från förra testet och hon sa att de skulle testa honom för glutenallergi.
    Kanske kan vara vetet i havregrynen då, men borde väl kunna ge sempers rena för visst är väl de helt utan vete?

alexander har alltid vägrat att äta ägg också. Hatar pannkakor och vanliga mjuka kakor. Han verkar till och med kunna lukta sig till att de penslat bullarna med ägg för de vill han inte heller ha om de är penslade.

Ja, kan kanske vara som du skriver. att jag märker det nu för att jag mått bra imellan.
    Ja du såg ju min mage sist, att jag såg ut som jag fortfarnade var gravid i minst mån 6, men nu är den nästan borta och jag har gått ner 7kg på typ 3 veckor 1mån. Helt otroligt bra.

Men nu låter det ju ganska logiskt att det är gluten på alla. Mamma verkar ju ha DH och glutenintrolerans. Amanda blev dålig av enago och vetemjölsvällingen, alex blir dålig såfort han äter minsta lilla som innehåller gluten och nu blir visst jag själv dålig med. Haha.. trevlig familj. Hade aldrig förväntat mig att få äta utan allt. men man blir visst nyttig på köpet.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-24 21:54:55 följande:
    Mithrandil: hoppas inte det är något mer hon inte tål. Har hon inga andra symtom på att må dåligt får vi hoppas det har rättat sig till tills nästa gång hon vägs !!
    Jag är så glad att de inte nojjar över Bellas vikt...
    Känna som om vi har tillräckligt med problem att oroa oss för med denna lilla damen..
    Dessvärre verkar inte neocaten göra nytta så denna förstoppade mage kommer vi få dras med för alltid känns det som nu :(
    Men då har det ju inte gått 2 veckor ännu. Det är väl ändå så att det tar minst 2veckor för alla spår att försvinna?
    det ordnar sig nog. Men kan hon inte vara allergisk mot något annat tro?

Amanda har väl egentligen inga problem förutom humöret och sömnen. Sen är avföringen alltid grön och luktar pyton. Men hon har varken diarreer eller förstoppnignar längre om hon inte får mjölk eller vete så det är ju skönt.

Men jag tror nog vi går på baskost ändå och sen tar det den vägen. svårt att veta vad som är vad och nu när även alexanders problem blivit så tydliga behöver jag göra något för båda barnen. retar ihjäl mig att det itne visar någonting nånstans.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-24 22:05:38 följande:
    Mithrandil: nej jag hoppas INTE det är fler allergier på denna lilla damen. Hon har så det räcker ;) mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, baljväxter, lakrits, nötter, vete, glukossirap, råg , korn och havre..
    Hon har väldigt ofta sina "veteprickar" trots att vi tycker vi är nogranna.
    Och hon blir totalt tokförstoppad av vete, även av glukossirap.
    Så visst kan det vara så att hon får i sig spår av vete tex men vet inte hur vi ska göra för att undvika det.
    Får hon bara sin dos lactulos så funkar ju magen en gång varje/varannan dag..

Hoppas ni snart kan få lite rätsida på allt.
    Är som du säger väldigt jobbigt när inga tester visar..
    Just gluten är väl det enda där det med negativt blodprov kan avskrivas helt ?
    Men barnen kan likväl vara veteallergiska för det!
    Nej, inte helt avskrivas väl?
    amanda kommer aldrig kunna få någon celiakidiagnos enligt vår läkare. Hon har ätit det alldeles för få gånger för att det någonsin kan ge utslag. Och sen kan väl gluten visa negativit på blodprov men att de ändå kan se på ett gastroskopi?

stackars höna!
    astma och så många allergier.
    Kan hända hon är superkänslig få och får i sig spår någonstans ifrån?
    Tycker inte hon borde vara förstoppad av ingen orsak.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-24 22:15:14 följande:
    Är lite dålig på det där med celiaki faktiskt :/
    Men som du säger har Amanda ätit det för få gånger för att få en diagnos.
    Förhoppningsvis är hon bara känslig för vete och att det växer bort..
    Det hoppas jag det gör för Bella!
    Annars har jag alltid fått för mig att ett negativt blodprov betyder ingen celiaki.. Men jag vet inte :)
    Kavat kommer nog snart in och klargör hur det funkar..

Jag tycker ju inte heller att hon ska vara såhär förstoppad utan anledning.
    Hon dricker väldigt bra till varje måltid och en del däremellan...
    Får väl ge det ett tag till och se vad som händer.
    Hennes läkare är inte det minsta bekymrad över hennes förstoppningsproblematik ..
    Förstoppning och sen astma som aldrig vill bli bra + dålig (om ingen) tillväxt i samband känner ju iaf jag är något att oroa sig över. hade jag varit du hade jag nog bytt läkare och se om någon annan förstår bättre.
    Så ska hon inte behöva ha det. Men nu är ju jag en oroare så jag oroar mig för allt.
    fast tänker man på hur bella brukar se ut (på dina videosar alltså) så ser hon ändå välmående och glad ut och verkar hon inte lida nämndvärt kanske inget är någon större fara ändå?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-24 22:22:36 följande:
    Mithrandil - vad jobbigt att hon inte växt! Min lilla har också stått still ett bra tag igen drar mig för att boka en ny tid för viktkoll eftersom jag vet att hon inte har gått upp nu heller. Men tyvärr hjälper det ju inte att dra ut på det....

Min dotter får varm risdryck istället för välling och det funkar bra för oss. Hon får ju iof fettillskott i men jag tror inte de ska göra ngt med konsistensen.
    Nej men åh! det som precis börjat vända förut.
    Men, hur ser det nu ut med teorin om undermedicinerad astma? Nu borde det väl gått såpass långt att hon borde börjat växa igen? Stackars er! vi har ju haft det lugnt ett tag nu, amanda hade hittat en kurva och följde den i ett par mån men nu har hon planat nästan 1kurva på 1mån.

tack för förslaget! Ska definitivt testa ge honom uppvärmd risdryck och se om han dricker. Kanske vi kan få bort det sista av hans eksem. Sen måste jag lämna lapp till dagis att de får ta bort mjölk, ägg, gluten och soja från hans kost. Pust, de lär bli överlyckliga.

Men räcker det att ta bort enbart det eller borde man gå på baskost ändå? Om han inte blir helt bra så får man väl leta annat då antar jag? Kanske enklast med baskost?
Svar på tråden Allergitråden