Allergitråden
Sousafon, K Kavat och Tootoolah:
tack för era svar!
Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem...
Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.
Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?
Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?
Tänker mig att man kan vara väldigt känslig mot mjölk trots låga resultat på RAST och då känns det ju extremt onödigt att provocera. svårt att avgöra eftersom man inte vet hennes reaktioner hon haft på mjölk innan?
När jag var på allergimott sista gången med min dotter sa de att vi inte fick provocera henne med mjölk förrens hon är 2 år. Vår läkare sa att han var väldigt känslig mot mjölk för att hon får blåsbildningar av mm stor ostbit på huden, klarar varken nutramigen eller althera men samtidigt så visar hon inget på provet ändå.