• Allrona

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-11-25 10:48:30 följande:
    Tror inte sköterskan där gillar mig. Hon är alltid fruktansvärt otrevlig.
    Har bättre kontakt med läkaren, hon har alltid bara varit trevlig. Men man är ju bara där 1 gång om året typ och dagis tjatar ju om att de vill ha en diagnos på allt och även intyg så det är lite dumt att vi inte får komma innan våren. Men men, dagis får lugna sig lite. Nu har de ju diagnos på lite iaf.

Fast bra mår de ju aldrig mer än några dagar i stöten. Det jag hade velat ha hjälp med är vad det är som gör att de inte mår bra. Men nu när jag vet om tex att soja låg på snudd på stark reaktion på alex så kan det vara hans bovete välling som gör att han aldrig blir bra. Jag trodde ju egentligen bara att alex var allergisk mot vete, men jag hade fel. hemma vägrar han äta sin bovetevälling nu, men när vi var hemma hos mamma i veckan slukade han den. Såg igårkväll att skillnaden var att mamma hade kvar en gammal påse så den var inte märkt "kan innehålla spår av soja". 

Ingen som har nån gammal påse bovetemjöl som ni kan bli av med?
    Alexander vägrar all annan välling och han äter så dåligt nu så han behöver ha något han blir mätt på.
    Hur var det förresten med saltåkvarns bovete? 
    Jag mailade saltå kvarn, de skrev typ att de arbetar för att det inte ska finnas några spår, är ytterst noggranna med rengöring och så. Någon annan skrev också att de hade mailat dom och då fått svar att de arbetar på att sär-när märka vissa av produkterna. Testa! Alexander verkar ju vara rätt duktig på att avgöra om han mår dåligt av maten eller inte

Tråkigt med sköterskan som är otrevlig. Men det behöver ju inte vara så att hon inte gillar dig, hon kanske helt enkelt är en butter, otrevlig person. Obestämd
  • Allrona
    Miralicia skrev 2011-11-25 11:21:26 följande:
    Jag vet att den finns, men jag har inte sett den i någon butik och därmed inte testat det eftersom ajg inte orkat bry mig om att skicka efter direkt från Mixwell.

Det enda frågetecknet jag ser är väl om man är väldigt känslig mot mjölk, eftersom de inte anger den som mjölkfri utan bara laktosfri. Gissningsvis så hanteras den i samma lokaler och gissningsvis maskiner också som deras andra produkter och de har mjölk i en hel del av deras andra mixer, så risken är väl att det ev kan finnas risk för kontamination för damm från skummjölkspulver även om de troligtvis gör allt för att det inte ska inträffa, men att de pga av det inte vågar sätta den som mjölkfri eftersom de anger den att vara utan laktos.

Så beroende på känslighetsgrad för mjölk skulle jag nog ev höra efter hur stor risken för kontamination av mjölk är när de inte vill kalla den för mjölkfri.
    För min dotter skulle jag våga "chansa" att använda den då hon inte är superkänslig utan kan äta sånt som är spårmärkt, men är man väldigt känslig skulle jag nog jöra efter med Mixwell varför de säger att den är utan laktos, istället för utan mjölk.
    Tack! Jag har mailat dagis för att se om de kan få tag i den. Vi har ju problemet just nu att dagis inte kan få tag i några mjöler dottern tål från sin leverantör. Men på måndag kommer kostchefen dit och ska diskuttera läget, prata med vår dietist och försöka komma fram till en lösning som funkar för alla.
    Vi tror ju att dotterns mjölkallergi är på väg att växa bort, hon är i alla fall inte superkänslig och har fått i sig små mängder mjölk flera gånger utan reaktion så jag är inte orolig för kontaminering av mjölk. Men vi kan ju inte provocera med mjölk nu eftersom vi precis har tagit bort vete, men om några månader ska vi testa mjölk ordentligt
  • Allrona

Suzzy - eh, specialmat godtas inte som merkostnad!!! Vad sjutton är det för j-à påhitt?? Det är ju hur många andra som helst som fått medräknat för specialkost! Skriv ett yttrande där du skriver att kosten är medicinen för en allergiker eller något liknande. Jag tycker absolut att du ska bemöta det iaf.

• Allrona

Suzzy - hann inte skriva klart. Men det är inte ett beslut du har fått väl utan ett förslag på beslut? I så fall är det inte en överklagan du ska göra utan ett bemötande eller yttrande. Alltså ett bemötande av det du anser vara fel. Jag tycker också 1800 kr är lite, det är ju bara högkostnaden för mediciner.

Jag sitter själv och funderar på vad jag ska skriva i min ansökan. Tycker det är jättesvårt! Vilka saker har du tagit upp som extrakostnader?

• Allrona

Suzzy - vilka allergier har ni? Man får ju 1800:- för mediciner upp till högkostnadsskydd. Men om jag fattar det rätt så får du i dagsläget ingen merkostnad alls eftersom man måste komma upp i typ 7000:- för att få ut merkostnader!
    Tänk på att du kan ta med milkostnader för läkarbesök, parkeringsavgifter vid läkarbesök, extra tvätt (om det behövs) osv.

• Allrona

Suzzy - sojasläktingen guarkärnmjöl E412, finns i stort sett i alla glutenfria produkter. Om ni använder färdiga mjölmixer är det bara lailas gula som är utan både mjölk, ägg och sojasläktingar.

• Allrona
    Kavat skrev 2011-11-28 13:54:50 följande:
    Ring och prata med dem och säg att ni är angelägna att få hjälp så fort det går och att ni kan komma på återbudstider med kort varsel!

Yeajjj! Fast det är absolut inte bara jag. Det finns ju massor av jätte kunniga människor här inne. {#emotions_dlg.flower}
    Jag tror man måste ta beslut för en själv, vad man själv tror på. Det är ju vi som lever med våra barn som får stå ut med skrikiga nätter, blåsor, eksem osv. Jag var stressad med mellankillen för att man vill kunna ge, men det är så mycket lugnare att ta det i sin egen takt.

Jag känner tyvärr fortfarande att jag inte orkar svara på saker eller hinner inte när jag läser och sen glömmer svara. Skäms Men nu är jag i alla fall under utredning så hoppas att jag får någon rätsida på min hälsa också. Ni får påminna och fråga igen om jag missar.
    Om du orkar och hinner så tar jag gärna emot tips om vad jag ska begära för extratid i min vb-ansökan

Hoppas ni hittar en lösning på dina hälsoproblem. {#emotions_dlg.flower} 
    Själv har jag ju fått hyffsad rätsida med min migrän och yrsel men nu har jag varit stressad igen över dottern och hennes mat och då kommer det tillbaka direkt. Migrän två gånger på en vecka igen Skrikandes 
  • Allrona

Någon som har länk till konsumentverkets beräkning för vad en tvätt kostar? Har letat på deras hemsida hur länge som helst men hittar det inte Drömmer Till vb alltså

• Allrona

Satt igår och kollade lite på livsmedelsverkets beräkningar för mjölkfri kost och glutenfri kost. Klickade på länken för matsedel - komjölksproteinfri kost. Några exempel:

Spagetti, köttfärsröra, riven parmesanost, tomat..
    Omelette med potatis, ost och broccoli, tomat, sllad, vinägrett.
    Rösti med ost, grönsallad
    Smörgåsar med tomat och ost
    Pasta, spenat- och ostsås, kassler

Detta var bara några få exempel. Hur många mjölkallergiker tål ost? Eller menar de att man ska ha sojaost i allt detta? Finns det soja-parmesan? Eller har Livsmedelsverket blandat ihop mjölkprotein med laktos? Aja, jag kollade både gluten- och mjölkproteinmatsedeln och kan säga att det är inte många av dagarna som min dotter skulle kunna äta maten. Så deras beräkningar bör vara ganska lätta att avvisa i ansökan om vb?

• Allrona
    Miralicia skrev 2011-12-01 15:46:37 följande:
    Jag har för mig att det där som står under mjölkfri kost är "normalkostmatsedeln" till stor del och att de skriver i texten om man kollar i hela häftet från konsumentverket med de olika specialkosterna att de saker som anges i kursiv stil är sådant som behöver bytas ut mot alternativa produkter, dvs att de i uppräkningen skriver "matlagningsgrädde" så att man sen har valfritt alternativ istället för att de specar till havre-/sojagrädde.
    www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket...

Det är betydligt lättare att få igenom merkostnader om man har något att luta sig mot, tex i form av KoV beräkningar. Utgå från det som anges som merkostnader för mjölkfri kost, med nuvarande siffror 850:-/år. Till det lägger du till den faktiska kostnaden för mjölkersättningsprodukter - för de är inte medräknade i den siffran. De anger som ett exempel på 72 l "mjölk" och 27,6 l yoghurtersättning, men det är som sagt ett exempel (och innebär i praktiken knappt 2 dl mjölk & 0,75 dl yoghurt per dag). Så räkna efter hur mkt mjölk, yoghurt, kokosmjölk/havregrädde etc etc som går åt per dag i verkligheten för er. Och sen räknar du ut hur många liter av allt som går åt enligt det och tar det gånger priset som ni betalar i eran affär. och lägger ihop det med schablonkostnaden för mjölkfri kost så har du merkostnaden för den mjölkfria kosten och då gärna poängterar att det som nämns som mängdexempel är just exempel och att de i praktiken innebär 2 dl mjölk per dag, samtidigt som normalrekommendationerna säger 5 dl mjölk per dag och att det också är den mängd som krävs för att se till att kalciumbehovet är täckt.

Det som du betalar för ev livsmedelsanvisning (tex ersättning) kan du rimligtvis inte ta upp som merkostnad eftersom det redan är starkt subventionerat, men övrigt för mjölkfritt.

Med glutenfritt så kan man ju få en hel del, men inte allt, på livsmedelsanvisning när det är barn, men det varierar lite mellan olika håll i landet om man kan få anvisning även om det handlar om veteallergi. Celiaki står i "lagen" att man har rätt till anvisning för, men på en del håll är de stelbenta och vägrar anvisning om diagnosen istället är veteallergi. Så beroende på vad man får på anvisning eller inte så blir det lite olika mycket att ta upp som merkostnader där. Men oavsett anvisning eller inte så allt det som man köper tex för att baka bröd i form av mjöler, men som man inte går att få på anvisning.

Nu är det ju jag själv som inte tål spannmål här hemma så jag har inte tagit upp just merkostnader för gluten/vetefritt, men det kan ändå vara idé att snegla på vad normen säger om merkostnader. Man kanske får mjöl och lite pasta på anvisning, men sen kanske man äter mera av ris, quinoa etc istället för pasta eftersom det inte är så mkt pasta och det blir ju också en lite dyrare kostnad för de sakerna än vad det annars hade varit.

Så de normberäkningarna är rätt bra att ha att luta sig emot, eftersom det är betydligt svårare för FK att ifrågasätta om man är i krokarna av KoV-beräkningar och motiverar sina kostnader utifrån dessa än om man bara lockar siffror "ur luften".

Sen har jag gjort så att när man räknat utifrån de olika normer som man kan hitta för olika saker så har jag rundat av summan lite lagom uppåt (några hundralappar eller så brukar det bli) till jämna 1000-lappar med motiveringen att den avrundningen "äts upp" av alla den andra specialkostkraven som behöver uppfyllas men som det inte finns normer/schabloner för där man behöver byta ut produkter mot andra som kanske är aningens dyrare när det handlar om grönsaker, frukt, dyrare halvfabrikat, alternativa ingredienser istället för ägg, helt alternativa rätter (som i exemplet med omelett) etc

Jag gjorde faktiskt så att jag skrev ut den där matsedeln för mjölkfri kost och sen gick jag till attack på den med överstrykningspennor i olika färger. En färg för sådant som inte kan vara med alls, en färg för att man behöver välja specialvarianter eller att det kanske bara finns någon enstaka (och då ibland dyrare) hel/halvfabrikat som fungerar i de fall det avser halvfabrikat, en tredje färg för där det krävs anpassning av recept med användning av alternativa ingredienser och en fjärde för de sakerna som faktiskt funkar att anvvända rakt av som potatis, gurka, broccoli etc. Väldigt färgglatt och inte mkt av färg 4.
    Tack för ditt långa och bra svar! Det var lite så jag hade tänkt, skriva ut deras listor och visa på hur lite min dotter eg. kan äta ur deras matsedel och därför ansöka om högre merkostnad än vad livsmedelsverket säger att det är. Så om jag förstår dig rätt kan jag använda livsmedelsverkets beräkning som grund, plussa på mjölk och yougurt och sen lägga till lite extra kostnader för "övrig specialmat"? Sen räknar jag utöver det mjöler osv. för vetefritt.

Vi har inte fått reda på om vi får livsmedelshänvisning eller ej. Dietisten sa att det bara var för celiaki men när jag protesterade sa hon att det finns ingen regel utan undantag. Vi ska träffa henne och läkaren på måndag så då lär vi väl få besked. Men om jag förstår det rätt finns det väl inte några mjöler att få som är "utan allt"? De mjöler vi använder är Lailas gula, bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl och teffmjöl. Och att bara få ut pasta och fiberhusk känns som att vi inte kommer tjäna på?

Ang. mjölk har jag tagit upp 2 dl per dag, mer dricker inte dottern, men då har jag även tagit med kalciumtabletter som dietisten rekommenderar att hon ska äta.

Det är så himla skönt att ha er alla här i tråden att fråga om allt. Jag har fått så himla mycket hjälp nu inför ansökan om vårdbidrag.  Stort Tack till alla som har tagit sig tid! Hjärta
Svar på tråden Allergitråden