Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

IdaVi skrev 2011-08-16 11:36:50 följande:
    Sousafon: Ja, det känns lite jobbigt med nötallergin. Äggallergin hoppas jag växer bort, men jag vet inte hur vanligt det är att nötallergi gör det?

Var lite läskigt när vi upptäckte allergin. Hon fick nämligen en 88:an är vi var i parken och lekte och svullnade upp på läpparna osv. Vi ringde ambulans som kom på några minuter. Men andningen var aldrig påverkad som tur var.   
    Usch, läskigt. Nej, nötallergi är inte att leka med. VAd jag har läst är det ovanligt att nötallergi växer bort.Gråter Och att man har  mindre chans att bli allergifri om man har flera allergier. Verkligen ledsamt. Men jag hoppas ändå. Hoppas för er också!

Vi har tagit blodprov (RAST), men jag är också fortfarande nyfiken på om det finns andra test (som något pratade om) som kan indikera hur allvarliga reaktionerna kan förväntas bli. 
  • Sousafon
    LokesMammi skrev 2011-08-16 13:58:30 följande:
    Jag har varit allergisk mot "nötter". Det enda nu är jordnötter som är kvar!
    Jag vet inte vilka som är nötter, jordnöt o mandel är inte det iaf........
    Det låter ju lovande!
  • Sousafon
    SanTan skrev 2011-08-18 12:55:19 följande:

Nu vill jag bara berätta lite!

I februari var vi på allergimottagningen för att kolla om båda våra barn var allergiska mot jordnötter, vilket vi misstänkt då dom båda fått reaktion (dock olika) av just jordnöt. Fram tills i februari har dom båda ätit Ballerina och nogger utan några problem.

Men då dom pricktestade jordnöt fick båda tjejerma även testa andra nötter och båda fick då en reaktion på hasselnöt. Dom tog blodprov och på RAST låg båda två på runt värdet 2-3, alltså lågt. (Jordnöt däremot låg på upp emot närmre 6 så det var ju inget snack om saken)

Så efter februari har dom nu inte fått äta nått med hasselnötter heller (inrådan från läkere), vilket dom kunde göra fram till att vi gjorde pricktestet!

Nu har jag igen  hört av mig till allergimottagningen för att höra hur vi ska göra. Ska vi undvika hasselnöt (som dom aldrig har reagerat emot) eller ska dom få äta?!?!
    JAg har lite funderingar om dom är korsallergiska mot hasselnöt (precis som jag)  och att dom då är LITE allergiska och som jag får ex klåda i öronen av att äta rena hasselnötter, men jag kan äta både nogger och ballerina utan problem.

Lilla tjejen säger också att hon får "ont i munnen" av råa morötter och ibland tomat (inga synbara reaktioner dock.)

Det hela slutade med att dom båda nu ska få komma och göra en provoaktion på hasselnöt på allergimottagningen! Bara för att ordagrant från sköterskan: "dom nu har varit ifrån hasselnöt så länge (6 mån) så nu kan dom uppvisa en reaktion, och eftersom det var vi som sa att dom inte skulle äta detta så får vi ta på oss att göra provokationen" Obestämd

Så bra att ni ska få göra en provokation! Eftersom de alltid har klarat hasselnöt behöver ni väl inte vara alltför nervösa. Skönt att få veta om de tål det, varje sak man slipper indvika i kosten är ju värd mycket! Hoppas att det går bra!
  • Sousafon

Jag tycker också att det ser ut som någon sorts bett.

Prickar är ett elände. Min dotter har börjat få en hel del små röda prickar i ansiktet, mest när hon ätit men inte bara, mest runt munnen men inte bara. Är det allergi eller kan det vara annat?

Myggbett har hon också, ser lite ut som din pojkes, älsklingen. 

• Sousafon
    mithrandil skrev 2011-09-06 21:08:59 följande:
    Hittade detta på growingpeople. Usch och fy säger jag bara. Jag som trodde Amanda var den som hade störst besvär av mjölk.

"Allergiska nässelutslag kan ibland utvecklas till ett svårare sjukdomstillstånd med andningsbesvär och i värsta fall anafylaktisk chock."
    Ja, men det var lite väl dramatiskt av läkaren att säga så. Visst, nässelutslag kan vara ett av symptomen på kraftig allergisk reaktion som leder till anafylaktisk chock, men det behöver ju inte vara det.

Min son får nässelutslag när han får kraftiga reaktioner. Då är det första symptomet (förutom kli i halsen) och sedan följer kräkning, svullnad i ansiktet mm. (Hu, vill knappt tänka på det.) Men han har också fått nässelutslag när han ätit saker som han är mindre allergisk mot, och då bara fått nässelutslag.

Men visst ska du vara mycket försiktig med mjölk nu och dessutom få gjort tester.
  • Sousafon
    tes 75 skrev 2011-09-07 11:13:21 följande:
    gå till annan vårdcentral tycker jag!
    Ja, absolut!
  • Sousafon
    annakoh1209 skrev 2011-09-07 11:41:58 följande:
    jag funderar på det faktiskt

vårdcentralen lovade mig att ringa nu på morgonen innan lunch men ingen har ringt
    för jag ringde dit igår för jag vill veta hur ska gå vidare med mina prov svar som någon vägrar lämna ut,

när jag frågade receptionen igår hur jag ska göra när jag inte vet vad jag är allergisk emot då sa hon då får du vara utan mat tills vi ringer imorgon bitti (idag) jag sa det går inte för jag har barn hur ska dem tänka?
    det struntar vi sa dem du dör inte av att vara utan mat i ett dygn, nej sa jag men mina tarmar förstörs om jag äter något jag inte tål för jag har ont i magen dag in dag ut, men dem säger ta en alvedon o hoppa över maten det dör du inte av,

enligt mig låter det som om något börjar bli fel i kroppen för magont har jag fått mer o mer dem senaste veckorna, men ska jag fortsätta ringa o pressa dem eller vad? 
    De låter ju helt knäppa! Vad är det för bemötande! Byyyyt! Jag förstår att du vill ha dina provsvar, men om de inte ringer idag skulle jag ringa en annan vårdcentral och förklara hur det är. Kanske kan de då få dit din journal, och så får du träffa en läkare där som kan gå igenom resultaten med dig.
  • Sousafon

Min pojke har inte fått någon bedövningskräm när han har tagit blodprov. Däremot har de stuckit i fingret och sedan liksom tryckt ut blod, så det har nog tagit mellan 5 och 10 minuter att göra provet. Dessutom kan det ju vara kö till provtagningen.

Vi fick telefontid med läkaren fyra veckor efter att proverna hade tagits. Det var idag. Tyvärr hade ingen förbättring skett. Jag blir så ledsen, även om jag visste att det antagligen skulle vara så här.

Hoppas att det går bra för din lilla tjej, Lena! 

• Sousafon
    IdaVi skrev 2011-09-20 21:12:53 följande:
    t0uva: Vad jobbigt! Kan ni inte kolla honom på fisk då??

annakoh: Vilken jättefin smörgåstårta! Nu blev jag hungrig igen!

Håll tummarna imorgon när jag ska till barnkliniken med Ida. Vet ju iofs inte exakt vad som ska göras, men ändå!    
    Jag håller tummarna!

Eftersom du frågade innan: Min son är främst allergisk mot ägg och nötter. Testet visade att han fortfarande är mycket allergisk mot dessa. Sedan är han en sådan som får resultat på mycket på blodprov, men som ändå tål en del av det. T.ex. torsk. Vi ska nu få provocera på sjukhus med lax och sedan skaldjur.

Läkare verkar säga så olika om det här med hur saker kan växa bort. De vet ju inte, så klart, men när jag pratade med läkaren i måndags så sade han att det ändå fanns gott hopp om att min sons allergier skulle växa bort. Innan har jag fått höra att det inte är så troligt att de ska det eftersom han är allergisk mot så många saker.

Din dotter är också allergisk mot ägg och nötter va? Hoppas att det går bra idag! 
  • Sousafon
    Bokhylla skrev 2011-09-21 12:03:22 följande:
    Hej alla!
    Är trött, less och uppgiven. Följer tråden men inte så ofta som jag orkar skriva.
    Jag har en son på 14 månader som tål älgkött, ris, hirs, potatis, banan och några rotfrukter.
    Har varit på NUS för biopsier av mage, tarm, dom glömde!? att ta på huden som var sagt från början.
    Han fick andningsproblem som dom hävde och sen skickade dom hem oss. ?
    Fick åka in på natten pga att han inte kunde andas. Sen höll det på så i flera dagar. Han har seritide morgon och kväll samt singul-air. Nu fick han airiomir utskrivet.

Nu till min "fråga" ... Dom säger han har astma, han rosslar och hostar och blir hes. Men blir inte så lätt andfått. Han orkar lätt dricka 1½ dl risdryck i ett svep. Ibland mer.
    Problemet är att han väldigt ofta kräks slem. Både vitt skummigt men även segt gulaktigt slem, jag upplever inte han som förkyld då och när han har kräkts så är han som vanligt igen. Dock blir han väldigt ofta förkyld.

Känner ni igen det här ni som har astma barn?
    Å, så tufft det låter! Har inga tips, ville bara uttrycka min sympati. Hoppas att han kommer att kunna äta mer saker efterhand.
Svar på tråden Allergitråden