Avena skrev 2012-08-10 10:03:34 följande:
Hm, låter ju som en reaktion på något, hans exem. Kan iofs vara vanligt atopiskt exem (som förvisso försvinner till stor del när man utesluter mat man inte tål...). Vad gäller det här med burning mouth symdrom så verkar det väl extremt osannolikt att han skulle ha både det och en massa allergier? Testerna visar ju att han är allergisk. Eller så finns det ett samband...? Att det i huvudsak drabbar kvinnor över klimakteriet behöver inte betyda så mycket - min dotter fick en ögonsjukdom som de på ögonkliniken aldrig verkar ha sett på ett barn tidigare, så det kan ju bli sådär ibland. Även om det är ovanligt.
Men tål han sin välling? Kan man ge bara det en eller två dagar för att se? Känns inte bra iofs till ett så stort barn... Ville vi göra med vår 1,5-åring men dietisten sa nä. Vad äter han på förskolan förresten?
Vällingen innehåller både mjölk och sädesslag så den går helt bort nu när vi ska utesluta det, och någon alternativ välling vill han inte veta av. Annars hade jag inte tvekat på att ge bara välling ett par dagar (även om han iofs nu är så stor att han väl bör sluta i alla fall....).
Att testerna visar på allergi vet jag inte riktigt hur vi ska tolka. Tänker mycket på att läkarna ofta säger att det är vanligt med falska, positiva resultat och det kan vara så i detta fall. Tror dock med säkerhet att han inte tål fisk, fågel och kiwi som han reagerat tydligt på med blåsor och/eller kräkningar. Med övrigt är jag så osäker.
Vi har semester nu så han är inte på förskolan. Börjar skolan (förskoleklass) om en vecka och jag har ingen aning om hur vi ska göra med maten då. Känns väldigt stressande. Börjar ställa in mig på att skicka med honom mat i början om vi inte rett ut detta färdigt tills dess.
Idag har vi kämpat vidare (hade hoppats läkaren skulle ringa och meddela hur länge vi ska hålla på, men han har inte ringt) och fortsatt utan rapsolja. Vi har varit iväg över dagen, vilket ju distraherat honom en del, därav svårt att veta. Men han har inte klagat så mycket på tungan idag.
Har nu haft "ren" kost i en vecka. Borde det inte ha blivit klart bättre vid det här laget om vi är rätt på det??