Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

Allergitråden

Avena skrev 2012-08-09 17:31:07 följande:
    Jobbigt för er! Svårt med ett sånt symtom oxå ju. Vår son får exem så det är rätt tydligt för oss.

Vet inte vad er läkare sa om proven till er, men vår son visar klass 3 på vete, mjölk och ägg, men han äter vete dagligen utan att reagera. Vår läkare sa att så länge det funkar är det bara att ge och att vete inte är ett starkt allergen (!?) så många barn klarar det ändå. Mjölk och ägg går dock inte för vår son, men när vi gör plättar byter vi mot havredryck och no-egg. Annars funkar bakpulver, men det blir tjocka plättar då iofs som smakar annorlunda...

Usch, ja inte lätt. Lycka till hur ni än gör!

Tack!

Jo, troligen kommer han kunna äta en hel del av det som vi utesluter, även om det gett utslag på prov. Men vi utesluter allt i hopp om att hitta ett symptomfritt nolläge att utgå ifrån.

Förresten, sonen har alltid haft väldigt tålig hud. Har till exempel sedan han varit spädbarn badat massor och aldrig behövt smörjas. Men nu, för någon vecka sedan, har han fått torr hud på insidan av låren, som svider då han badar i havet. Kanske har med något att göra...
  • Trottoarbonden
    Avena skrev 2012-08-10 10:03:34 följande:

Hm, låter ju som en reaktion på något, hans exem. Kan iofs vara vanligt atopiskt exem (som förvisso försvinner till stor del när man utesluter mat man inte tål...). Vad gäller det här med burning mouth symdrom så verkar det väl extremt osannolikt att han skulle ha både det och en massa allergier? Testerna visar ju att han är allergisk. Eller så finns det ett samband...? Att det i huvudsak drabbar kvinnor över klimakteriet behöver inte betyda så mycket - min dotter fick en ögonsjukdom som de på ögonkliniken aldrig verkar ha sett på ett barn tidigare, så det kan ju bli sådär ibland. Även om det är ovanligt.

Men tål han sin välling? Kan man ge bara det en eller två dagar för att se? Känns inte bra iofs till ett så stort barn... Ville vi göra med vår 1,5-åring men dietisten sa nä. Vad äter han på förskolan förresten?
    Vällingen innehåller både mjölk och sädesslag så den går helt bort nu när vi ska utesluta det, och någon alternativ välling vill han inte veta av. Annars hade jag inte tvekat på att ge bara välling ett par dagar (även om han iofs nu är så stor att han väl bör sluta i alla fall....).

Att testerna visar på allergi vet jag inte riktigt hur vi ska tolka. Tänker mycket på att läkarna ofta säger att det är vanligt med falska, positiva resultat och det kan vara så i detta fall. Tror dock med säkerhet att han inte tål fisk, fågel och kiwi som han reagerat tydligt på med blåsor och/eller kräkningar. Med övrigt är jag så osäker.

Vi har semester nu så han är inte på förskolan. Börjar skolan (förskoleklass) om en vecka och jag har ingen aning om hur vi ska göra med maten då. Känns väldigt stressande. Börjar ställa in mig på att skicka med honom mat i början om vi inte rett ut detta färdigt tills dess.

Idag har vi kämpat vidare (hade hoppats läkaren skulle ringa och meddela hur länge vi ska hålla på, men han har inte ringt) och fortsatt utan rapsolja. Vi har varit iväg över dagen, vilket ju distraherat honom en del, därav svårt att veta. Men han har inte klagat så mycket på tungan idag.

Har nu haft "ren" kost i en vecka. Borde det inte ha blivit klart bättre vid det här laget om vi är rätt på det??
  • Trottoarbonden
    LadyM skrev 2012-08-12 20:54:00 följande:
    Hopplösa allergier! Efter vi infört liite soja har han fått mer eksem (kan vara en tillfällighet), har haft diarré i en vecka (kan vara en tillfällighet), kräkts två ggr och har absolut ingen aptit (kan vara en tillfällighet) - jag skulle vilja ha en röd och grön knapp som gav tydliga besked. Allt är så ovisst med allergier. Han är så smal och ser så glåmig ut att jag inte heller vill utesluta en massa saker pga reaktioner som KAN berott på nåt annat. Det är redan så mycket han inte kan äta, vill absolut inte plocka bort i onödan. Lite eksem och prickar kan man ju faktiskt leva med för att få i sig lite mer varierad mat, men var går gränsen? När är han för besvärad? Beror hans ganska plötsliga skithumör på att han inte ätit på en vecka, att han är precis två fyllda, att han besväras av nåt allergirelaterat? Allergierna gör mig galen stundtals, men man får väl som vanligt bryta ihop lite och komma igen..

Håller SÅ med dig, den röda/gröna lampan hade varit fantastisk. Eller om man helt enkelt hade kunnat överföra reaktionen på sig själv så man kunde känna skillnad....
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-08-12 08:49:03 följande:

Trottoarbonden:
    Ta kontakt och prata med förskolan redan nu så att de är förberedda och så att ni kan bolla tankar och ideer.
    Och vad  gäller specialkost så måste i varje fall vi ha läkarintyg. Att göra egen mat och ge- vet jag i nte om det är möjligt, du måste nog prata med rektorn och kolla.

Här inför förskolestarten hade vi läkarintyg klara, pratade mycket med rektorn och de fick intyg. Det blev stormöte med ca 40 inblandade- förskpersonal, kökspersonal, städ, chefer- kommundietist mm. Jag gjorde även en brochyr med info om just mitt barn som innehåll info om celiaki, att tänka på, foton på flickan före och efter samt ett utdrag ur min dagbok jag förde under provokation. Det sistnämnda just för att få de berörda att förstå.

Sedan gjorde jag 2 listor, en till kök, en till förskolans personal. Det översta vad inringat med rött- Absolut inte ge- förklaring. mellersta med gult- var försiktiga med att ge- därför att. (tex lök mm när tarmen är skadad) Sedan en grön ram för ge gärna, och extra bra.

Tack för alla råd. Problemet är just nu det att vi knappt själva vet. Vi utesluter en massa ur kosten, pga att tungan kliar och att dessa födoämnen antingen visat positivt på tester eller att sonen sagt att de kliar. Men vi är mycket osäkra på hur det ligger till. Skolan är förvarnad, har möte där på onsdag. Vet bara inte alls vad jag ska säga. Vi provar lite olika strategier några dagar i taget och det är därför omöjligt att ha läkarintyg och hålla skolan uppdaterad. Men detta är som läget är nu. Väntar samtal från läkaren (lovade att han skulle ringa idag...), därefter får vi se hur vi gör.
  • Trottoarbonden

Idag är vi inne på tionde dygnet utan mjölk, ägg och sädesslag (undviker även sedan tidigare fisk, fågel, nötter, mandel, kokos, potatis, gurka, tomat, banan och kiwi samt numera även peppar, paprika, solrosolja och rapsolja (kan man vara allergisk mot det??), fläskkött och jordgubb). Idag var första gången som sonen inte bett om medicin. Jag har frågat två gånger och då har det kliat på tungan, men han har inte bett om medicin. Kan det vara ett framsteg? Eller är det bara en slump?

• Trottoarbonden

Andra dagen i följd utan att sonen bett om medicin eller klagat på kli på tungan (har dock inte somnat än så helt färdig är inte denna dag...). Börjar faktiskt tro att vi är något på spåren! Eller nej, nu ropade han just och sa att det kliar på tungan där han ligger i sängen!!! Åh, vad ska jag tro?

Han fyller sex år på lördag och jag är smått förtvivlad över hur jag ska få ihop ett kalas. Han förstår ju inte att han inte kan bjuda på hamburgare, tacos och princesstårta samt godis. Fy, jag gråter på kvällarna över detta, att inte kunna ge honom ett ordentligt kalas.
    har i alla fall tänkt så långt att jag vägrar ställa fram något som inte han själv kan äta på hans kalas (förutom till lillebror som inte kan äta ris, han får special, övriga får vackert knapra i sig det han lever på).

Till min stora glädje hittade jag detta recept på sorbet! http://www.glassrecept.se/recept/sorbetrecept/86-chokladsorbet

Annars tänkte jag röra ihop smält blockchoklad med rispuffar, lägga i formar och strö pärlsocker över.

Sen funderar jag även på att baka dessa muffins (http://utanallt.blogspot.se/2011/02/fusksemlor-och-gradde.html), som en tårtbotten (dvs hälla smet ganska tunt i en tårtform). Tycker dock det blev väldigt torrt och inte så sött så jag tänkte dränka det hela i sockerlag sedan (tänk kladdkaka) och så kanske försöka koka vaniljkräm att ha över (vatten, rismjöl och vaniljstång). Dekorera med clementinklyftor. Blir i alla fall något att sätta ljus i...

Idéer för kalas som innehåller enbart följande mottaget tacksamt: Ris, majs, mjölkfri blockchoklad, socker, sirap, salt, vanilj, majsolja, kakao, citrusfrukter, äpple, mango, persika, päron, morot, nötkött, älg, citronsyra, pektin, palsternacka, lök, vitkål, ingefära. (listade allt som han äter).

Grr... läkaren har inte ringt! Lovade ringa igår, mottagningen stängd så jag kan inte ringa dit men han lovade ringa mig trots att de hade stängt. Fy, man är så utelämnad. Möte på skolan imorgon om sonens mat och jag har inte en susning om vad jag ska säga, har inga intyg att lämna och på måndag ska han äta där!!!!

• Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-08-14 20:07:17 följande:
    Har en liten undran som nån kanske kan svara på.
    Vi har Aerius o ge sonen v.b. Han kliar sig mkt i näsan, ögonen o nyser mkt så han reagerar säkert på pollen (eller damm) så vi ger honom aerius varje morgon nu o astma medicin (har förkylningsastma). Det står på ordinationen 1½-2 ml v.b. Max 2ml/dag. Nåt sånt står det. Vi ger honom 1½ml varje morgon. Om han får i sig ngt han inte tål o reagerar på det, hur mkt ml kan man ge då? Tänker mest på vad man kan säga till dagmamman. Kan hon ge 1ml då? Vad händer om man ger för mkt medicin? Funderar på om man ska säga att hon ska ge 1ml o sen ringa 1177.
    Är det även bäst o ge aerius på morgonen?

Hur gammal är sonen och hur mycket väger han? Utifrån vikt beräkas dosen att ge på morgonen.

Enligt de läkare jag pratat med så är det ingen fara att vid behov ge upp till dubbla dosen på ett dygn, förutsatt att detta enbart är tillfälligt.

Jag hade gett full dos på morgonen.
  • Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-08-14 20:24:13 följande:
    Han är 19mån o vägde senast 9.9kg. Så säkert 10kg nu.
    Aha, ok! Det låter bra. Då ger jag 2ml på morgonen o säger åt dagmamman att ge 2ml om han behöver det.

Ja, så hade jag gjort. Lycka till!
  • Trottoarbonden

Idag ringde äntligen läkaren, men hade givetvis inte mycket att komma med... Han sa dock att minst två veckor skulle vi hålla på med eliminationsdiet. Så vi kämpar på några dagar till, siktar på tisdag så blir det drygt två veckor.
    Har märkt en svag förbättring så vi har inte gett upp än.

Har idag fått en misstanke på majs, som vi gav honom massor av i början av eliminationsdieten. På sistonde har han vägrat äta polentagröten på morgonen, och vi fick slut på konserverad majs så det blev ett par majsfria dagar, hans bästa dagar hittills. Köpte igår majsolja, och vipps så kliade det en stund efter han ätit den. Samma ikväll. Kan han vara så känslig så oljan spelar roll?
    Går nu igenom dagboken, han har sagt att maten kliar vid måltider då vi serverat majs, men han har sagt det innan han har ätit av själva majsen. Kan det vara så känsligt?
    Fortsätter helt utan majs nu så får vi se... ska byta till solrosolja som jag hoppas fungerar. Funderar även på att be om blodprov på majs, eller det kanske inte behövs... Inte mycket kvar på listan över det han får att äta nu... lite "tio små negerpojkar" över det hela!

Har idag haft möte med skolan. Vi kommer att skicka med mat under första veckan samt ta dit en talrik av porslin (deras är av plast).

Nu känns det ändå ok, vi vet vad vi ska göra de närmaste dagarna i alla fall.

(Och nu ligger den lille rackaren, som varit i luven på sin bror hela dagen, i sängen och vrålar på mig att han inte kan sova... fast han är hur trött som helst. Mitt tålamod har tagit slut. Men som min man säger "När det är slut i säcken med tålamod får man ösa ur säcken med kärlek!")

• Trottoarbonden

Vi fortsätter att köra på med väldigt begränsad eliminationsdiet. Under några dagar, då vi även tagit bort majs, har jag tyckt att det blivit bättre. Men bakslag idag, klagade på klåda två gånger... Undrar vad det betyder.

Aerius tablett innehåller majsstärkelse så nu har vi bytt medicin till Clarityn sirap som tycks vara utan allt... Vilkenn djungel det är med vete och majs och allt som kommer därifrån. Jag vet att vi troligen inte kommer behöva vara så supernoga men just nu vill jag verkligen utesluta allt.

Sonens mage har pajjat ihop helt. Han har diarré. Kan det bero på dieten tror ni (äter i huvudsak ris, älg, nöt, äpple, morot)? Eller kanske det är för han varit så oerhört nervös för skolstart och födelsedag...

Är så fundersam. Vore enklare om han hade mått tydligt bättre eller varit helt oförändrad. Nu är det inte tydligt alls, kanske aningens bättre, eller också inte...

Födelsedag här imorgon, har just gjort puffat ris med choklad och pärlsocker på toppen i härliga formar med pirater och prinsessor. Ska göra en tunn tårtbotten med utgångspunkt i receptet på semlor från Utan allt (fast jag inte alls tycker den är god, men har inget alternativ). Ska koka "vaniljkräm" med vatten, socker, vaniljstång och rismjöl. Ska försöka mig på någon slags chokladkräm också och sen lägga på massor av konserverade persikor. Om inte annat så satsar jag på att få den snygg!
    Ska även överraska sonen med chokladglass!
    Hoppas hoppas hoppas han blir nöjd med sin födelsedag, trots att mitt mamma-hjärta gråter då jag inte kan göra tårta och ge godis osv som han egentligen vill.

Svar på tråden Allergitråden