• Allrona

Allergitråden

Mithrandil - men vad f-n håller de på med???? Så kan de ju inte göra! Kan du hålla barnen hemma i värsta fall? Hur tänker de egentligen? Borde inte förskolan se till barnens bästa? Har du pratat med rektorn? Eller kostchefen i kommunen? De kan verkligen inte göra så! Shit vad arg man blir?

• Allrona

Mithrandil - har du pratat med rektorn? Kanske kan hon/han hjälpa till och stötta i detta? Rektorn är ju ändå ytterst ansvarig för barnens mående på dagis! Kanske kan du i alla fall få dispens till ert planerade läkarbesök? Kostchefen måste ju ändå förstå att en sån här utredning tar tid!

• Allrona

Mithrandil - hur har det gått med dagis? Har du haft barnen hemma idag?

Vi var hos läkaren idag. Fick fastslaget att det troligen är veteallergi och ska snarast få ett läkarintyg för vb hemskickat Även fast jag inte trodde att det skulle vara några problem att få läkarintyget så var det ändå en stor lättnad! Jag tror att jag nästan är klar med ansökan, kommer dock på nya saker att skriva hela tiden! Vi kommer även få lailas gula och ren havre på anvisning Finns det något mer att få på anvisning som är utan vete, mjölk, ägg och soja inkl alla släktingar?

• Allrona

Nu har jag gått igenom listan för livsmedelsanvisning. Ska ringa dietisten för att få det utskrivet men är lite osäker på vad jag ska ha och hopps därför att ni kan hjälpa mig

Fiberhusk, Fibrex, Pofiber - behöver man alla?
    Semper havregryn - vet jag att jag ska ha
    Pasta, Glutis och Lobrofin verkar vara utan "allt"? Vilken är i så fall godast? Lobrofin finns ju lasagneplattor, är de bra?
    Oldana har frasbröd och spröda majsmjöd. Vilka ska man välja?
    Oldana ströbröd - är det ngt att ha?
    Oldana rismjöl?
    Loprofin kex/crackers - goda?

Något jag har missat?

• Allrona
    Miralicia skrev 2011-12-06 09:49:27 följande:
    Fiberhusk, Fibrex och Pofiber har olika användningsområden så jag har i varje fall användning för alla tre sorterna även om jag inte får ngt via anvisning. PO-fiber kan användas som tex ströbröd, Fibrex i bröd för att förlänga hållbarhet och göra saftigare, Fiberhusk som ersättning för ägg och som bindmedel i andra degar för att göra de mer hanterbara.

Loprofins pasta har jag inte smakat, men Glutis är god. Att tänka på med Loprofin är att det är egentligen inget "glutenfri/allergianpassad-märke" utan deras produkter är i första hand (i varje fall ursprungligen) riktade till personer som har PKU, dvs att de i princip näst intill inte tål protein över huvud taget. Så de är väldigt proteinsnåla, så även av den anledningen skulle jag gå på Glutispastan. Loprofins lasagneplattor är väl snudd på de enda som finns som är utan allt, men de är som sagt väldigt proteinsnåla. Så rent näringsmässigt kommer de väl inte speciellt långt efter som om man skulle använda sig av rispapper istället för lasagneplattor. Rispapper är ju dessutom bara att lägga i som de är medan plattorna ev måste förkokas (Sempers måste det, vet ej hur det är med Loprofins). Så ev Lasagneplattorna om man absolut vill ha lasagneplattor, annars Glutis pasta.

Funkar det med glutenfri vetestärkelse för er? För ströbrödet innehåller vetestärkelse, likaså både frasbröd & spröda majsbröd. Frasbröden har jag för mig var goda från den tiden då jag fortfarande åt gluten men brukade köpa frasbröden ändå

Vill man ha liknande men utan vetestärkelse så finns Fette Crocanti från Schär (?) - är utan vetestärkelse men märkta med att de kan innehålla spår av soja, men vet många sojaallergiker bland de här i trådarna som ätit dem utan problem.

Oldana rismjöl/risgröt vet jag att det varit några av "småttingarna" här inne som reagerat på - Kavats minsting och har för mig även trållmors minsta, ev att det var ngt mer - funderar på vad det var som de misstänkte det berodde på men kommer inte ihåg. Har ej testat själv

Loprofin kex/crackers - ingen aning, aldrig testat/sett

Några andra tips. (Vet ej vad som finns som du kan välja på hos dig men om det finns på anvisning:)
    Milly friends från Schär - figurkex www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-.../
    Milly Magic 1-2-3 www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-.../
    Sempers flingor - Flakes/Flakes and berries
    Finax har någon müsli
    Tack! Är det alltså olika att välja i olika landsting. Jag googlade och fick fram en lista hos läkemedelsverket och antog bara att den var gällande i hela Sverige. Obestämd

Vi räknar med att hon ska klara glutenfri vetestärkelse, enligt dietisten ska vi inte ta bort det nu till en början.

Tack, nu har jag lite koll vad jag ska be om för produkter. Har skrivit en lista så jag kan bocka av när jag pratar med dietisten

Vilken tur du skrev figurkexen, de går åt mycket av här hemma
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-12-06 11:26:23 följande:
    Alrro, var det här till.

Jag har en lista bland mina bloggar typ (sädesslagsallergi) på vad vi får köpta på livsmedelshänvisning.
    Vad bra, tack! Vad är "resource thicken up"?
  • Allrona

LM - förskolan är skyldig att fixa bra, näringsriktig mat till alla barn. Ta kontakt med köket nån vecka innan och berätta vad han kan och inte kan äta. Jag gjorde listor, dels med förteckning över vad hon inte kan äta och vad det kan heta i innehållsförteckningar och dels en lista med vilka varor vi brukar använda till dottern. Det var mycket uppskattat!

Svar på tråden Allergitråden