t0va skrev 2012-02-06 04:06:59 följande:
Jobbigt, men då kanske du kan svara på en fråga jag har om just pälsdjursallergi.
Sonens nuvarande förskola tycker han ska börja på en allergianpassad förskola, jag pratade med dem ang. pälsdjur eftersom vi har kaniner. Då sa de att de tidigare haft barn och personal som haft djur utomhus och det har fungerat så länge man bytt kläder innan man kommer dit.
De sa också att om vi flyttar ut innekaninen så behöver vi inte vänta någon tid på att han kan börja där utan vi ska städa och "sanera" så gott det går. Visst låter det som om de inte har barn som är jätteallergiska mot pälsdjur då eller hur? Man får träffa pälsdjur också så länge man inte kommer i de kläderna dit.
Men hur funkar det med ytterkläder räcker det att man kör i maskin, är det något du vet, får man bort det mesta av allergenet? Vi vill ju inte att någon ska bli dålig så jag är så osäker på om det kan funka att ha kaninerna ute om han ska gå där. Det är inte en renodlad allergiförskola utan en som är anpassad så det finns "friska" barn också verkade det som. Ska få mer info på onsdag.
Jag vet inte om jag kan ge dig några bra svar. Det är nog olika på olika allergiförskolor. På en jag hört om vet jag att barnen har särskilda innedressar som tvättas av förskolan och då spelar det ju mindre roll om ngt barn haft kontakt med djur på fritiden. Då slipper de också så mkt pollen inomhus under den säsongen.
Kan också berätta att när vi tog pricktest på vår son för drygt 1 år sedan reagerade han väldigt kraftigt på katt och björk (även svullnad och nässelutslag kring ögonen). På hund fick han en medelstor reaktion. När vi nu testade igen för några veckor sedan var det bara en liten reaktion på katt och björk men hund var densamma. Vi har senaste året försökt sanera så mkt som möjligt. När dotter kommer hem från förskolan stoppar vi hennes kläder i plastpåse, vi sover i ett extra rent rum (stängt under dagen) och duschar innan vi går in där, alla som hälsar på får komma med rena kläder och vår son har bara kunnat besöka en familj bland våra bekanta utan symtom (de har också astma..). Mina frldr har hund, vi besöker dem aldrig men de kommer till oss ibland med "rena kläder". Jag tror dock att det som följt med mina frldr varit nog för att underhålla hans hundallergi så att denna inte minskat som kattallergin tex (katt är ju tillsammans med häst ett väldigt "potent"allergen). Personligen, om jag fick önska, skulle jag inte vilja att ngn på en allergiförskola som han gick på hade egna djur utomhus av denna anledning (om förskolan inte hade innedressar då). Vidare är det ju också svårt att få bort allergenerna i ett hem som haft djur. Har läst om familjer som fått tapetsera och renovera rubbet efter att de flyttat in efter ngn som haft katt. Men man får väl göra sitt bästa utifrån de allergier och känsligheter som finns bland barnen på förskolan så att så många barn som möjligt kan må så bra som möjligt.
Vet inte hur det är med allergener i maskin. Någon annan som vet?