Inlägg från: barefoot |Visa alla inlägg
  • barefoot
    LadyM skrev 2012-02-03 20:26:44 följande:
    Gaah! Dagis alltså.... De är SÅ duktiga, engagerade och noggranna när det gäller min sons allergier - de förstår verkligen allvaret vilket glädjer mig. Men med 20 barn och 4 personal varav bara en av dem är pedagog, hinner de inte ha stenkoll hela tiden. I förrgår gav de honom en bulle (mjölk ägg) efts de missuppfattat och trodde den var "ok".

Men efter ett snack med rektorn idag så har han nu gått med på att söka en resursperson till sonen! Nån som har det? Finns det nån chans tror ni?
    Vi har fått precis fått resurs i hemmet, upp till 20h/v, i väntan på allergiförskola som beräknas vara klar innan årsskiftet. 
  • barefoot
    LadyM skrev 2012-02-04 20:03:45 följande:
    Barefoot: oj vilken superbra lösning!! Var det svårt att få godkänt? Antar att ditt barn har jättesvår allergi, men testade ni vanligt dagis först?
    Han har (bland annat) luftburen allergi (katt, hund etc - visar på pricktest) som ger astma. Symtomfri i sanerad hemmiljö men blir dålig inomhus i trånga lokaler med mkt folk pga alla djurallergen folk bär med sig från hemmiljöerna. Vi har kämpat för allergiförskola i över 1 år. Vi har även försökt starta eget allergianpassat familjedaghem men de som sökte hade yngre barn eller djur. (Vår kille är precis fyllda 3). Har inte testat vanligt dagis annat än att han följt med in när storasyster hämtas, utvecklingssamtal mm - och blivit dålig. Nu har kommunen beslutat att starta en allergiförskola och i väntan på den får vi resurs 20h/v.
  • barefoot
    t0va skrev 2012-02-06 04:06:59 följande:
    Jobbigt, men då kanske du kan svara på en fråga jag har om just pälsdjursallergi.

Sonens nuvarande förskola tycker han ska börja på en allergianpassad förskola, jag pratade med dem ang. pälsdjur eftersom vi har kaniner. Då sa de att de tidigare haft barn och personal som haft djur utomhus och det har fungerat så länge man bytt kläder innan man kommer dit.

De sa också att om vi flyttar ut innekaninen så behöver vi inte vänta någon tid på att han kan börja där utan vi ska städa och "sanera" så gott det går. Visst låter det som om de inte har barn som är jätteallergiska mot pälsdjur då eller hur? Man får träffa pälsdjur också så länge man inte kommer i de kläderna dit.

Men hur funkar det med ytterkläder räcker det att man kör i maskin, är det något du vet, får man bort det mesta av allergenet? Vi vill ju inte att någon ska bli dålig så jag är så osäker på om det kan funka att ha kaninerna ute om han ska gå där. Det är inte en renodlad allergiförskola utan en som är anpassad så det finns  "friska" barn också verkade det som. Ska få mer info på onsdag.
    Jag vet inte om jag kan ge dig några bra svar. Det är nog olika på olika allergiförskolor. På en jag hört om vet jag att barnen har särskilda innedressar som tvättas av förskolan och då spelar det ju mindre roll om ngt barn haft kontakt med djur på fritiden. Då slipper de också så mkt pollen inomhus under den säsongen.

Kan också berätta att när vi tog pricktest på vår son för drygt 1 år sedan reagerade han väldigt kraftigt på katt och björk (även svullnad och nässelutslag kring ögonen). På hund fick han en medelstor reaktion. När vi nu testade igen för några veckor sedan var det bara en liten reaktion på katt och björk men hund var densamma. Vi har senaste året försökt sanera så mkt som möjligt. När dotter kommer hem från förskolan stoppar vi hennes kläder i plastpåse, vi sover i ett extra rent rum (stängt under dagen) och duschar innan vi går in där, alla som hälsar på får komma med rena kläder och vår son har bara kunnat besöka en familj bland våra bekanta utan symtom (de har också astma..). Mina frldr har hund, vi besöker dem aldrig men de kommer till oss ibland med "rena kläder". Jag tror dock att det som följt med mina frldr varit nog för att underhålla hans hundallergi så att denna inte minskat som kattallergin tex (katt är ju tillsammans med häst ett väldigt "potent"allergen). Personligen, om jag fick önska, skulle jag inte vilja att ngn på en allergiförskola som han gick på hade egna djur utomhus av denna anledning (om förskolan inte hade innedressar då). Vidare är det ju också svårt att få bort allergenerna i ett hem som haft djur. Har läst om familjer som fått tapetsera och renovera rubbet efter att de flyttat in efter ngn som haft katt. Men man får väl göra sitt bästa utifrån de allergier och känsligheter som finns bland barnen på förskolan så att så många barn som möjligt kan må så bra som möjligt.  

Vet inte hur det är med allergener i maskin. Någon annan som vet?
  • barefoot
    Kavat skrev 2012-02-08 16:54:55 följande:
    Jag tipsar även om GAPS: tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
    som tom. sägs kunna bota allergier, adhd och andra sjukdomar som kan bero på att tarmen inte funkar optimalt.

Låter helt fantastiskt, lite som att så där bra kan det ju verkligen inte vara så bra för det känns lite som att tro på tomten.
    Men det finns hur många historier som helst om personer som blivit botade genom att följa det, så tillslut kommer man till det läget att det är värt att försöka. Jag har tittat runt lite på forskning om Probiotika som är en huvuddel i kosten och ja, det kommer ju mer och mer rapporter om probiotikans positiva verkan på allergier.
    Sen att immunförsvaret sitter i magen, gör ju att fungerar inte magen så funkar inte immunförsvaret och ja, då blir man dålig, får allergier osv.

Det är i korthet lite samma stuk som att äta baskost, alltså att du i början äter eko hemmagjorda buljonger och sätter till mer och mer till kosten allt eftersom. Givetvis väntar man med de sakerna man märkt reaktioner på och t.ex sädesslag är helt förbjudet även när tarmen återställt sig.

Läs gärna och bilda dig din egen uppfattning.

Sen hörde jag även att brist på D-vitamin var orsaken till allergier och att vi äter alldeles för dålig, så ja. forskarna kommer ju fram till olika slutsatser. Men D-vitamin lär ju inte vara farligt att överdosera.
    Tusen tack för intressant länk! 
    vill bara lägga till detta med flour. Vad gör flour på tarmfloran? Särskilt när barnen (som varken kan skölja eller spotta ordentligt) får den i tandkräm som smakar jordgubb och annat sött vilket gör att de gärna äter den... Kan tipsa om Weledas barntandkräm :)
  • barefoot
    Bobbosmamma skrev 2012-02-09 19:58:10 följande:
    Läser en del om probiotika här... är inte når insatt. Min tjej fick sempers magdroppar när hon var liten men inte använt det på länge. Är det sempers som gäller eller? Är det de ni ger era barn, ni som ger probiotika..?
    Vi ger Thornes Lactobacillus sporogenes samt syrade grönsaker från Tistelvind till det barn som tål det (Kimchi lär ska innehålla över 100 olika stammar har jag läst)

Och apropå tänder hittade jag en intressant artikel om "probiotic gum that fights tooth decay" http://www.naturalnews.com/020066.html Kanske något för framtiden?
  • barefoot
    Sephyria skrev 2012-02-25 06:48:21 följande:
    Nån som har liknande erfarenhet som mig eller som vet varför min son inte kan sova utan tavegyl? Han har fått tavegyl varje kväll de senaste 5 månaderna. Försökte trappa ner i december men då började ögonen klia som bara den (var därför vi började från första början) så han klara inte sova. Fick därför gå tillbaka till ursprungsdosen.

Nu är det 3:e natten som han är helt utan tavegyl (ska göra pricktest
    på måndag så dom ville att han skulle ha varit utan i 5 dygn innan). Dessa kvällar har han vaknat en gång i timmen eller oftare på kvällarna. När jag har gått och lagt mig har han fått komma till min säng. Ligger och kastar sig fram och tillbaka, gnyr och far runt som en virvelvind hela natten MEN han kliar sig inte. Vi gjorde oss av med katterna för ett par månader sen så kanske är det som vi misstänkte dom som var orsaken till klådan.

Men då är frågan vad det är som gör att han inte sover? Om det nu inte var klådan som var orsaken. Är det bara så att det är den tröttande effekten av medicinen som har hjälpt? Vill ju inte använda den som sömnmedicin, om den inte fyller ett egentligt syfte för allergin, men fixar inte heller alla dessa sömnlösa nätter heller. Han sover inte exemplariskt på tavegyl heller men det är ändå en enorm skillnad.
    Är inte så insatt men har för mig att Aerius (som är en dyrare antihistamin på recept) ger mindre biverkningar/trötthet. Någon som kan bekräfta om detta stämmer? I så fall borde det ju vara bättre och intresant att ge Aerius istället för att se om det är biverkning som gör att han sover bättre. Oavsett så borde han väl ha rätt till en medicin med så lite biverkningar som möjligt. Men som sagt, har inte kollat upp dessa "fakta" och kan ha fel. Om det är katt han reagerar på (och ni haft katt nyligen) så tar det år innan allergenerna försvinner från bostaden om inte totalsanering görs
  • barefoot
    tes 75 skrev 2012-02-26 10:45:05 följande:
    Ni som har barn som reagerar på ris och potatis, vilka är reaktionerna? Börjar ana att dotterns atopiska hud, utslag runt munnen, svullna mage och återkommande underliga avföring har med ris och potatis att göra..
    Vaknar på natten med astma om ätit en större mänd vitt ris eller även mindre mängd potatis under dagen. Vet inte om han skulle få eksem om vi fortsatte att ge trots astma. Råris klarar inte hans mage - gasig och illaluktande pruttar. Har även provat små mängder vildris som ju kommer från ett annat släkte. Han fick en förkylning i samband med att vi provade detta och slemhostan på natten försvann inte förrän vi tog bort vildriset - har inte vågat testa igen. Har en tanke om att han reagerar med sina symtom när blodsockret sjunker efter att han ätit ngt med högt glykemiskt index och att det kanske är därför många med astma blir bättre av LCHF,stenålderskost etc
  • barefoot
    tes 75 skrev 2012-02-27 10:53:41 följande:
    som tur är blir det "bara" utslag, eksem och kass mage av allt ris & potatis vi sätter i oss, men snart finns det ju inget kvar att äta! när man inte heller kan äta mjölkprodukter & baljväxter, vad fan gör man?!
    Här har väl räddningen varit att sonen var så liten när vi grepp om hans omfattande allergier och känslighet och han godtog därför att gå på en diet bestående av kött från djur som ätit sin naturliga föda (lamm, älg, hjort, fasan), animaliskt fett, kokta grönsaker, quinoa, lite blåbär, havssalt och lite ek vindruvor. Sedan även hirs, havre och så småningom surdegsbröd och korn. Nu äter han även fisk (vildfångad lax), avokado, lite banan, kalkon, kalv, gröna ärtor och vita ärtor, lite majs, lite torkad frukt och lite dinkelpasta, lite skalad gurka och buljong på märgben och listan ökar hela tiden... Han är symtomfri utan mediciner men klarar inte luftburna allergener (ännu). Svårare när de är äldre men jag tror helt klart på mycket rent kött och animalsikt fett. Quinoa? Bovete? Bovete är vår son dock allergisk mot även på blodprov.
  • barefoot
    tes 75 skrev 2012-02-27 14:04:01 följande:
    ja, man borde kanske börja laga mer rent kött.. det blir tyvärr mycket korv, som ju innehåller potatis. och så har man bråttomoch så blir det pommes frites i ugn eller ris-hirs-spiraler till. med efterföljande ballongmagar, eksem runt munnen & underliga blöjor.

Quinoa har vi ätit mycket, men sonen började få nässelutslag av det så det var ett tag sedan nu. Bovete får vi ont i magen av. Som tur är verkar barnen tolerera knäckebröd på enbart råg, så där får de i sig lite fiber iaf.

finns det dinkelpasta som inte innehåller durumvete?
    Kung Markatta har dinkelpasta utan durumvete (finns tex på coop i boländ,) Jag har köpt en som även innehåller spenat och tomat trots han inte klarar så mkt tomat i ren form. Det är dock pastan som är störst frågetecknet (reagerar med trög mage). Han kan tom äta "vitt vete" i surdegsbröd men mkt svårare att tolerera pasta. Har din son reagerat även på quinoa och bovete som är ordentligt sköljt i kokande vatten?
    - annars kan det ju vara bitterämnena som ställer till det...
Svar på tråden Allergitråden