Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kokar ni vattnet till nutramigen2 eller tar ni bara kranvatten?
    har precis slutat koka vatten till lillan, men det står på förpackningen att det är viktigt att göra som det står på burken.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-19 08:48:15 följande:
    Tog bara kranvatten. Står ju även på "vanlig" ersättning att det är viktigt ;)

Här sover sonen ok. Sov 20-04:30, somnade om efter typ 2 timmar och sov 2 timmar till, han sover ju ändå hela nätter nu. Så stort sömnbehov har han ju aldrig haft.

Stora killen vaknade också vid 04:30 och hade jätteont i magen :( så less på detta. Ser inget mönster i hans problem med magen alls :)
    Ja jag tog kranvatten och hon drack utan protester.

Hur gamla är dina barn?
  • mithrandil

Hur länge är det jag ska utesluta all mjölk?
    När vi gjorde det på sonen så sa läkare 2v, men när jag googlar så står det ungefär en mån?
    det är väl egentligen det här som är dumt med att utesluta själv utan läkaren bakom sig. det dyker upp så många frågor.

• mithrandil

Idag vet jag inte vad som hände.
    Lillan har fått som små små prickar i ansiktet och lite på övriga kroppen med men mest i ansiktet och i nacken.
    Hon har kräkts och haft väldigt lös avföring, fast ändå inte riktigt diarre. Hon har varit lite rosslig och haft lite problem med andningen (det sjönk in i gropen under halsen och även utåt nyckelbenen när hon andades inåt)men det gick över av sig själv efter att hon sovit lite. Hon har skrikit i princip hela dagen oavsett om jag burit henne eller inte och hon har varit intill omöjlig att söva och har inte sovit längre än 30min 2 gånger idag.

Vad är det som har hänt? Tål hon inte nutramigenen? Eller är det här något helt annat?

I övrigt, måste man ge barn gröt? Kan jag inte byta ut gröten mot välling? Tycker enago gröt smakar aphuvud och är alldeles för blaskig.

K Kavat: Haha.. ja du har ju rätt, finns ingen läkare som vill svara på mina frågor en lördagförmiddag.
    Dessutom så litar jag inte mycket på vården heller nu längre sen vi fått kämpa så med alla dotterns små krämpor som ingen velat lyssna till förrens hon gått ur kurvan helt och börjat gå ner i vikt på köpet.

det kanske hade varit en bra affärside, öppna ett allergiinriktat bageri eller restaurang.
    Vet ett bageri i gbg som bara gör glutenfria bakverk och bröd. det är väldigt välbesökt eftersom det är gbgs enda glutenfria bageri.

• mithrandil

Gav nutramigen till lillan nu precis. Hon började sparka med benen och smågråta under hela matningen, sen vägrade hon äta mer när halva flaskan var uppdrucken. Bör jag avbryta med nutran?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-20 14:42:43 följande:
    mithrandil skrev 2011-02-20 09:21:58 följande:
    Gav nutramigen till lillan nu precis. Hon började sparka med benen och smågråta under hela matningen, sen vägrade hon äta mer när halva flaskan var uppdrucken. Bör jag avbryta med nutran?
    Är prickarna kvar/värre. Hon verkar ju onekligen reagera på något, men vad är svårt att säga så här.... Vad har hon fått mer än Nutramigen? Enago?
    Och ja, man kan reagera på nutramigen, men egentligen är det väl troligare att det är något annat. Vad har ni gett mer för nytt?
    Dock låter det inte så kul att hon vill ha Nutramigen. Kommer det för fort/långsamt, är det därför hon sparkar?

Man måste inte någonting, välling, gröt eller ingenting, det gör man som man vill. Brukar väl i och för sig bli som barnen vill.

Indragningarna låter inte bra, kanske bör ni uppsöka läkare akut? Astma?
    prickarna i nacken är nästan borta men prickarna runt munnen har blivit lite större, typ som om de har gått ihop för nu ser det mer ut som 2 större prickar istället för många små. enago välling och gröt har hon ätit sen i torsdagskväll och nutramigen fick hon först igår på fm. I övrigt har hon inte fått något annat nytt men jag såg att maten från i förrgår innehöll ägg och det har hon aldrig ätit innan.

Tror det kommer i precis lagom fort, igår sparkade hon ingenting när hon åt, det var bara idag som hon gjorde det. Ska kanske testa ge henne nutramigen imorn igen för i eftermiddags vågade jag inte för hon är så klängig och skrikig.

har redan träffat en massa läkare sen hon var 3mån men de säger att det inte är något fel på henne eftersom hon andas fint och inte rosslar när vi är där. Men varje liten förkylning så får hon sådana indragningar och vi fick bricanyl utskrivet runt jul för hon var tät i båda lungorna i samband med en förkylning och öroninflammation. Men att hon har astma är helt uteslutet säger läkarna här.
    Hon har inte haft mer indragningar sen igår och igår varade de i ca 1tim kanske och sen gick de över av sig självt.

Usch, det är kämpigt just nu. Men jag natar att det blir bättre tids nog.
  • mithrandil

Locobase repair, är den så bra som jag läst lite här och där?
    Vi smörjer alexanders exem med kortison morgon och kväll men hittar ingen riktigt bra mjukgörande. Brukar ha vanlig locobase för den tycker jag funkat bäst av de vi testat. men jag har faktiskt aldrig provat repair.

• mithrandil

När jag läser allas inlägg om veteallergi börjar jag fundera på om inte sonen har nån allergi ändå. även att vi gjort både mjölk och glutenprov när han var några mån.
    Han har också sådana där röda kinder. Har alltid trott att de berott på kyla, värme eller att han busat för länge.
    Sen magen, den är alltid lite putig men ibland upplever jag den som väldigt putig och stenhård för att dagen efter kunna bli mindre och mjuk igen.
    Han har ju eksem, läkaren sa att det var böjveckseksem, men hans eksem sitter över hela kroppen ibland, även på andra ställen än böjvecken men det fick vi sagt var normalt på barn mindre än 2år.
    Ibland är hela han rödflammig och knottrig, framförallt på magen och låren och så har han haft nässelutslag 2 gånger. Hans avföring är konstig och luktar hemskt! Ibland förstoppad och hård och ibland är det liksom kletigt och slemmigt. ursäkta detaljerna.

Skrikit och sovit dåligt har han gjort i hela sitt liv, de första 9mån kallade de det för kolik. nu skriker han ju inte hela tiden längre men han kan få hysteriska utbrott som varar i timmar av (vad vi vet) ingenting alls.

Ska man kanske be om ett nytt glutenprov? Har läst om de som testat negativt men som senare testat positivt?
    Eller ska man bara ge han produkter med vete i för att se om han reagerar eller helt utesluta?

• mithrandil
    Jaramla skrev 2011-02-20 21:38:49 följande:
    mithrandil: någon av de mer kunniga får rätta mig om jag har fel men när jag frågade vår läkare om vi skulle testa lillasyster för gluten efter att storebror fått diagnosen så sade hon att vi gärna kunde ta blodprov (eftersom hon haft mycket ont i magen) men att eftersom hon är så liten (1 år) så skulle vi inte vara säkra på att ett negativt prov betydde att hon inte är glutenintolerant utan vår läkare menade att man måste ha utsatts för tillräckligt mycket gluten för att det skall ge utslag på prover och det är inte säkert att hon har det ännu. så om ni tog prov när han bara var några månader gammal (om jag förstod rätt) så borde det ju kunna finnas goda skäl att ta nya tänker jag
    Ja jag minns inte exakt när vi tog proverna, men kan tänka mig han var 6-8mån någonting.
    De tog egentligen proverna för att han skrek så mycket och fick en hemsk förstoppning som varade från han var 5-9mån. Till oss sa de att glutenprovet var tillförlitligt, men däremot inte mjölkprovet så där uteslöt vi mjölk i 2 veckor, som de sa att vi skulle göra men hans förstoppning och skrikandet gick inte över ändå.
    Ska nog prata med lillasysters läkare om det när hon ringer om provsvaren i veckan. tack för ditt svar.
  • mithrandil

Har inte fått något svar så tänkte jag skulle fråga igen.
    efter reaktionen lillan hade i förrgår, ska man våga ge mer nutramigen?
    Har inte vågat ge henne nu igår och idag ifall hon ska bli likadan igen.

Svar på tråden Allergitråden