Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

Allergitråden

På väg hem från dagis tittade jag in på Coop för att se om det fanns något där som de kunde äta. Köpte en burk laktosfri turkisk yoghurt med vääääldigt lite hopp om att de ens skulle smaka den. De hade även puffat quinoa, men med spår av massa olika saker som de inte tål, och lite andra saker som även de gick bort av samma anledning. Men yoghurten fick iaf följa med hem. Väl hemma erbjöd jag dem en liten knivudd att smaka, store sa nej och då ville inte lillebror heller smaka. Men han tänkte om och ville sen prova oh sen ville han ha mer!! Så han fick en skål med yoghurt med kokos på. När storebror såg att han åt med god aptit ville även han smaka på yoghurten med kokos och se på faan, även han gillade det! Lycka! Nu gäller det bara att den lilles mage tål den ganska drastiskt ökade mängden laktosfria produkter. Men som sagt, lycka!

• spökplumpen
    Avena skrev 2013-02-12 21:39:36 följande:
    Hejsan alla! L'ängesen jag var inne här nu (fick en bebis för en månad sen och har haft fullt upp...) men jag har en undran till er. Ni som har barn som reagerar med kräkningar och /eller diarée, hur länge brukar det hålla i sig? Vår pojk, 2 år, kan kräka och ha diarée flera dagar i sträck. Dock äter han som vanligt och är pigg och glad på dagarna men så på natten kräks han plötsligt.  I lördags åt han för första gången majs (mycket!) och på natten till söndag kräktes han. Sen har han haft diarée på dagarna men varit glad och ätit och verkat frisk och så inatt (natten till tisdag) kräktes han igen. Är inte det konstigt? Det kan ju vara så att han är magsjuk, men ingen annan i familjen är dålig. Varför går det så länge mellan kräkningarna? Vet ni någon som reagerar så på majs? Vi vet alltså inte om han är allergisk mot det eller ej, men det var det enda nya han hade fått i sig. Han kräks även av soja och morötter... Tacksam för svar!

Jag började i somras att plocka bort ämne efter ämne ur mina barns kost för att komma till rätta med kräkningar, dålig mage och eksem. Det har gått jättebra och vi har börjat återinföra saker igen. Sist minstingen reagerade stort på något vi testade att återinföra var när vi testade havre. Då tog det 4 dagar innan han började kräkas, men han blev dålig i magen direkt. På dag 4 var jag uppe i 2 krm havregryn och slutade så fort han började kräkas. Sen kräktes han i 2 veckor. Innan jag började plocka bort saker ur kosten kräktes minstingen hela tiden.
  • spökplumpen

Jag har nu testat att göra grabbarnas vanliga bröd fast utan rismjöl och det funkade jättebra. Tillsatte även lite majsstärkelse för att komma igång med att testa majs igen. Ökade på månaden bovetemjöl och potatismjöl och tillsatte även boveteflingor.

• spökplumpen
    LokesMammi skrev 2013-02-16 18:21:16 följande:
    Kokade kräm idag till sonen på hallon. Hällde på rismjölk när den låg på tallriken. Blir inte lika mkt mjölk som när man kokar yoghurten!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3

Tål han inte kokosmjölk heller? Finns ju även kokosvatten (fast det är helt vansinnigt dyrt) som man kan använda. Godare än vanligt vatten eftersom det har lite smak och sen har det även lite nyttigheter antar jag som vanligt vatten inte har.
  • spökplumpen
    LokesMammi skrev 2013-02-17 11:58:56 följande:
    Jo det gör han, men han gillar inte kokos. Försökte göra risifrutti med kokosmjölk o det gick inte hem alls.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3

Ahh, det problemet har jag också haft med kokosmjölk i matlagning. Fast de älskar kokosgrädde på pannkakorna.
  • spökplumpen

Vi ska snart börja testa att återinföra soja och just sojalecitin sa vår läkare var "jättesnällt" eftersom det knappt innehöll något sojaprotein och det är det man reagerar på. Hon sa även att soja (dvs vanlig sojasås) innehåller väldigt lite protein så antagligen skulle det med gå bra. Hon menade på att det var mer hela sojabönor som man skulle passa sig för.

• spökplumpen

Shine: Jag har två pojkar och båda är allergiska. Risken för att kommande syskon får allergier är stor även där eftersom båda syskonen och jag är allergiska och pappan reagerar på nickel. Men när vår tvåa kom visste vi inte mer än att ettan inte tålde ägg, vi hade då inte kommit på eller ens tänkt tanken om allt det andra. Våra har varit kräkbarn och med tvåan blev det värre efter att han började med vanlig mat men vården hävdade hela tiden bestämt att de bara hade omogen magmun och vi, dumma som spån, trodde på dem. Men till slut fick jag nog och sen har jag uteslutit ämne efter ämne för att komma till rätta med kräkningar, dåliga magar, eksem, dåliga humör och sömnsvårigheter pga smärta. Allt medan jag har bråkat med allergicentrum som tycker att mina barn har så små besvär (förhållandevis) att de minsann ska utsättas för allt som gör att de inte mår bra. När det är dags för oss för en trea så kommer jag utesluta saker ur min kost från fart för att ge oss alla de bästa förutsättningarna.

• spökplumpen

Jag vet själv inte vad jag är allergisk mot men just nu kliar mina ögon. Ni som har lite mer koll, vad kan det vara som gör det så här års?

• spökplumpen
    Jkpg Deluxe skrev 2013-05-03 22:37:41 följande:

Hej i allergitråden! Vår son är snart 3,5 år och har gjort allergiutredning på Allergicentrum i Lkpg men de har inte hittat någon allergi på testerna... Men jag förstår inte vad det i så fall kan bero på att han ofta är alldeles småknottrig på armarna (främst) men även i pannan, på låren, magen osv. och sedan säger han både nu och då att han har ont i magen och hans bajs luktar faktiskt inte "som vanligt" eller hur man nu ska uttrycka det...!
    Någon här i tråden som har några idéer?! Vi väntar väl på "sista halmstrået" nu då vi tjatat oss till en röntgen av tarmarna...någon som vet vad man genom en röntgen ev. kan visa, som inga allergitester visar?? 
    Precis så där ser mina barn ut också. Men allergicentrum vill få det till att det är helt normalt. Jag som ser effekterna däremot när jag utesluter ämnen ser en tydlig skillnad. När de äter sånt som de inte tål får de knottror  och när de bara äter sånt som de tål så försvinner de. De försvinner inte helt, men så pass att man inte ens tänker på det. Det är bara om man går igenom hela kropparna med händerna som man känner att det kan finnas några kvar. 

Jag tampas hela tiden med allergicentrum i linköping eftersom de tycker att jag ska ge barnen sånt jag ser att de reagerar på, men eftersom de reagerar så "snällt" så tycker vården att då ska de minsann pinas och lida varje dag. Och i förlängningen även vi, eftersom vi inte heller får sova då när minstingen skriker och gråter sig genom nätterna.

Nu har jag iaf till sist lyckats få intyg att ge till kökspersonalen som lagar mat till förskolorna (de går på olika) men man kan läsa i dem att de i stort tycker att jag är dum i huvudet men att köket ändå ska gå på det jag säger....typ.

Annars har vi för tillfället fått en bakslag. Min 2-årings mage har inte återhämtat sig från magsjukan som han hade för drygt 3 veckor sen. Minns att det tog 9 veckor för min äldsta att få tillbaka normalt bajs efter hans första kräksjuka. Hoppas att det går betydligt snabbare för minstingen för jag är otålig för att testa nya saker. Känner mig inte alls bekväm med att ha honom på dagis och allt vad han utsätts för där, men efter 2 år i kö så vågade jag inte tacka nej när han fick ett erbjudande i mars att börja. (Hade velat ha honom hemma till augusti, då hade vi hunnit testa så mycket mer under helt kontrollerade former.)
  • spökplumpen
    Trottoarbonden skrev 2013-05-14 07:36:26 följande:
    Jag brottas med frågeställningen hur pass mycket övriga familjen ska anpassa sig till allergierna. I vår familj är vi fyra stycken, lillebror 4 år som tål det mesta (magen klarar inte mycket ris eller baljväxter) men som är väldigt petig och inte vill äta så mycket olika saker. Sen har vi storebror 6,5 år med många allergier (bland annat fisk, kyckling, fläskkött, tomat och potatis). Jag själv tål allt. Min man är överkänslig mot många kryddor o grönsaker (som lök, paprika, kål, baljväxter och många rotfrukter). Den mängd mat som alla i familjen kan äta är inte stor alls. Dessutom reagerar storebror luftburet vid tillagning av fisk, kyckling och fläskkött så det är helt uteslutet att laga. Jag är enormt trött på den mat vi äter (som mest består av nötkött, pasta, mjölk, mjöl, gurka o majs). Samtidigt som jag ogärna står o lagar många olika rätter så vill jag heller inte ha så dålig variation som vi har idag. Jag är orolig att storebror ska bli ledsen om vi andra äter det som han inte tål. Vid något tillfälle har vi provat och då har han blivit väldigt ledsen. Hur gör ni andra? Hur kan man prioritera i detta läget? Ska vi andra sympati-avstå från det storebror inte tål eller ska han ta smällen? Innan storebrors allergier var kända så åt vi mat baserad på det som min man tål. Detta innebär att det som mannen inte tål men som storebror tål är barnen inte alls vana vid att äta. Så när jag försöker laga sådant (exempelvis olika rotsaker, kål och spenat) vill barnen inte äta... Ibland önskar jag bara att jag kunde få en paus från allt det här. Några dagar då och då när alla allergier plötsligt var borta o vi kunde äta som "alla andra"!

Tror du inte dt handlar om att han känner av stämningen då? Jag frågade fröknarna vid inskolningen på dagis om det brukar bli problem med maten, men de sa att barnen inte bryr sig ett dugg om det. Det serveras redan speciell kost som det är, tex vegetariskt, så barnen upplever det inte som konstigt att inte alla äter samma mat. Hemma lagar jag två rätter, en till barnen och en till oss vuxna. Oftast försöker jag dock anpassa så pass att det bara är såsen som behöver vara olika för så roligt är det inte att laga mat. Men visst är det trist när jag står och slavar med två rätter och de sen tvärratar maten och man tvingas slänga maten. (Barnen äter numera laktosfritt och det tål varken min eller sambons magar.)
  • spökplumpen

Goji. Jag skulle testa att ta bort mjölkprotein av den enkla anledningen att det går ur kroppen snabbare än sädesslagen, 3 månader mot 6 månader om jag inte missminner mig. För oss brukar det ta ca 3 veckor innan man har börjat kunna se någon tendens att det går åt rätt håll när vi testar ämnen. Tycker det är så synd att man aldrig blir tagen på allvar inom vården. Vi som är med våra barn hela tiden och ser hur de reagerar tas som oerhört otrovärdiga klåpare känns det som. Om man ska kunna testa för gluten måste barnet fortfarande äta det för att det ska gå att testa så gör inte som jag, som plockade bort alla sädesslag. Jag blev inte tagen på allvar och jag ville inte utsätta mina barn för mera lidande så jag tog helt sonika bort allt och fick först efteråt veta att man då inte kunde testa för celiaki. Ett tips, om du inte redan vet det, är att man ska vara väldigt försiktig med mjölkprodukter efter magsjuka. Använd laktosfria produkter tills de börjar bli bättre i magen.

Svar på tråden Allergitråden