Tibell skrev 2011-11-25 00:21:45 följande:
Mithrandil : vad skönt med svar, även om de inte är särskilt positiva :/
Vad jag tror sköterskan menade med Alexanders provsvar var att på mjölk, soja och havre visade han svagt positivt +(+) eftersom endast ett + är negativt ( hur man avläser ett patchtest klistrade jag in på förra sidan )
Så det kanske var därför sköterskan ville att ni skulle testa eftersom det blev så svagt?
Men ni gör ju givetvis som ni vill och känner för.. Låt det gå i hans takt.
Däremot hade jag nog vågat sätta tillbaka majs, fisk och börjat våga prova baljväxter. Eftersom de redan har så strikt kost vore det underbart skönt att få sätta tillbaka något litet :) men som sagt, gör det när ni känner er redo..
Angående Amanda hade jag fortsatt hålla henne mjölkfri men kanske, efter samtal med hennes läkare , vågat börja prova sädesslag, majs, fisk och kanske till och med ägg. Men väldigt försiktigt och bara ett ämne i taget ..
Det är väldigt onödigt att ge baskost om det inte behövs . Så därför måste man nog våga sig prova fram ibland. Men väldigt försiktig och i sin takt...
Det är lite så vi tänker med Bella. Vill verkligen ha ett lapptest på henne ( har gjort ett hemma som visade starkt positivt för vete, men också positivt på ägg, havre och mjölk )
Och får vi ett gjort, samt ett rast/prick så vill jag börja testa de ämnen som visa negativt.
Bara för att känna att man inte står och trampar på samma ställe hela tiden utan faktiskt kommer någonstans i detta allergiträsk..
Hoppas jag inte svamlar allt för mycket såhär mitt i natten, vill inte missuppfattas..
Hon sa inte svagt positivt. :) Hon sa att det var nästintill stark reaktion, men ändå inte lika stark reaktion som på vete och råg. Amanda däremot fick svagt positivt och hennes var bara lite rodnad. Alexander hade ju som småblåsor i alla testkopparna, men mest eksem på vete och råg.
Ska faktiskt ringa till Amandas läkare här idag och fråga hur jag ska gå vidare. Känns inte som om jag vill ge alexander mjölk eller soja eftersom han reagerar när han äter det. Havre vet jag ju inte eftersom han totalt vägrar äta allt med havre i, förutom när han fick välling på havremjölk en gång och då blev han superdålig. Kavat trodde det kunde bero på att oatlys produkter inte är helt rena från vete, men det skulle ju lika gärna kunnat ha varit havret han blev dålig på då. Nä, jag vill nog få tänka lite till innan jag bestämmer mig. Provocera något i kokt tillagad form under 2-3 månader känns som massa besvär ändå och hjälper ju inte speciellt med den ensidiga kosten. Men tack för ditt svar. :)
Vet inte om det du hittade om hur man läser av ett lapptest stämmer riktigt? Var inte riktigt så man läste av vårat. Där fanns fler alternativ på vårat och svag reaktion räknades som pos, inte neg som det gör på ditt.
Dessutom är nog kriterierna lite ändrade på testet barnen gjorde än det som stod på ditt.
Ring till dom och prata med allergisköterskan. Hon var jättesnäll. Känhända ni också får komma om du skriver egenremiss?