Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Mamma Law: Hoppas allt gick bra på mötet!

Eli 79: Min son brukar vara precis som vanligt mellan kräkningarna när han är magsjuk. Han kan bli lite hängig dagen efter, vet inte om det beror på att han ätit dåligt och fått upp det lilla han fått i sig dagen innan.
    Förr åt han precis lika mycket när han var magsjuk som när han var frisk, men nu sen han blivit lite äldre vill han inte ens dricka vatten när han är magsjuk så det kan vara svårt att veta vad det kan vara.
    Hoppas iaf att ni andra slipper bli smittade om det nu är magsjuka.

älsklingen87: Tråkigt för er tjej! Hoppas hon blir bättre snart så ni slipper åka in igen. Måste vara extra jobbigt att ha astma när man är så liten.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-21 20:58:24 följande:
    Experimenterade lite med "grädde" och gjorde fusksemlor (dvs utgick från muffins istället för släta bullar) tidigare idag. Grädden blev riktigt bra och kändes helt ok även om man inte måste äta mjölkfritt.
    I stora drag ris, socker och lite fett utöver lite jäsmedel och ev smaksättning, så även majsfria om man inte medvetet väljer majsstärkelse när man ska göra "grädden".

Lyckas inte ladda upp bild här i tråden just nu så ni får gå till bloggen och kika:
    utanallt.blogspot.com/2011/02/fusksemlor-och-...
    jag är imponerad! jag klarar knappt av att göra vanliga bakverk med de allra vanligaste ingredienserna.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-21 21:10:36 följande:
    Nu kommer jag ju inte ens ihåg vilka jag svarat... Sängdags igen...

Låter som allergi i mina öron! Be om nytt glutenprov och nya tester. Skriv matdagbok och uteslut sedan när ni fått svar på glutenprovet, det är mitt tips.
    den hade du redan svarat på.
    Men däremot inte min fråga om hurvida jag ska våga ge nutramigen igen.

sov gott!!
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-21 21:22:28 följande:
    Mithrandil: testa med 1 tsk nutra och se hur hon reagerar. Blir det ingen reaktion öka till 2 tsk nästa dag.
    Du menar att jag ska blanda ersättning och ge bara en tsk?
    hur lång tid tar det innan man vågar ge 1 flaska igen?
    Kanske skulle testa annan mjölkfri ersättning istället?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-21 21:48:58 följande:
    Ja eller så är du lite mer brutal och ger 1/2 dl på en gång. Ofta så tycker jag att de vill att man har testat ordentligt 2 gånger för att se att det inte var en slump att reaktionen kom.

Klarar hon 1 msk så kan du öka med 1 msk varje dag. 
    Tack för ditt svar! Lillan har blivit sjuk och matvägrar som vanligt. Jag får nog vara brutal och ge 1/2dl direkt om hon inte ska rasa ännu mer i vikt, eller sempers välling som var mjölkfri var utan gluten så den kan man ge hur många gånger per dag man vill va? Har jag tur får jag iaf i henne välling/ersättning men allt annat är nog kört för idag.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-22 09:12:04 följande:
    Ja den kan man ge. Dukan ha i mer olja än vad som står på. Så får hon mer kalorier i sig. Det kan inte vara sjukdomen som bröt ut samtidigt som du gav nutra?
    Jag har faktiskt ingen aning, kan hända att det var en början.
    Hon har varit klängig, skrikig och sovit dåligt enda sen då.

Eli: Hon har fått nutran 3 gånger, första gången i lördags fm, då åt hon lugnt och stilla, sen fick hon på em och blev jättedålig. på fm dagen efter så började hon vrida sig, sparka och gråta när hon åt och sen vägrade hon äta mer än ½ flaska och efter det har jag inte gett henne mer.

Har ni testat ge nyponsoppa/blåbärssoppa? Det brukade funka på sonen när han var mindre. Ananrs kanske det är bäst med vätskeersättning, det är allt vi får i alexander nu när han blir dålig.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:49:05 följande:
    på vilket sätt blev hon dålig?
    Gällande sparka, vrida sig och gråta så gjorde min kille det när vi hade för litet hål i flaskan och han blev arg för att det kom för lite, men blev hon dålig också så kan det ju inte ha med det att göra...
    hon fick som små prickar i ansiktet och lite på övriga kroppen med men mest i ansiktet och i nacken.
    Hon har kräkts och haft väldigt lös avföring, fast ändå inte riktigt diarre. Hon har varit lite rosslig och haft lite problem med andningen (det sjönk in i gropen under halsen och även utåt nyckelbenen när hon andades inåt)men det gick över av sig själv efter att hon sovit lite. Hon har skrikit i princip hela dagen oavsett om jag burit henne eller inte och hon har varit intill omöjlig att söva och har inte sovit längre än 30min 2 gånger idag.

kopierade från gammalt inlägg därför det står lite tokigt. här får vi bära amanda varje min annars blir hon hysterisk. stackars små som är sjuka.

skönt att ni fick i lilleman lite vätska idag iaf och så hoppas jag han är helt återställd imorn!
  • mithrandil

ELI: Har du ringt 1177? Brukar jag alltid göra om jag känner mig rådvill.
    Min faster är barnsjuksköterska men när det gäller sina barn så säger hon att hon blir helt nollställd med "alla regler" som hon vanligtvis klarar av hur bra som helst på jobbet så hon brukar alltid prata med någon kollega när hennes egna barn blir sjuka.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-22 12:37:44 följande:
    Usch stackars alla våra små sjuklingar. Lilla sover fortfarande, var vaken en stund på morgonen och kräktes massor. Nu har hon senaste halvtimmen rört sig väldigt mycket så kanske är hon på väg att vakna till. Jag försökte ge lite vatten för en stund sen men då blev hon helt hysterisk! Aja, det är väl ingen fara hon har ju bara varit dålig nu på morgonen så vi har tid på oss att få i henne vätska. Blir bara så less, ska väga henne igen nästa vecka och hon MÅSTE ju ha gått upp i vikt. Har gått ner i vikt senaste två veckorna då hennes astma har varit dålig vilket ger dålig aptit. Nu hade hon precis börjat äta bra och då kommer det här.... Enligt vår våg ligger hon nått hundra gram under vad hon gjorde förra gånger vi var på barnmottagningen och vägde henne. Skrikandes 
    Jobbigt med dålig viktuppgång, förhoppningsvis går det över lika snabbt på henne som det gjorde på storasyster så kanske hon är kry tills imorn igen! För visst var väl stora "frisk" idag?

K Kavat: Amanda godtog inte nutran alls idag. såfort hon kände smaken stängde hon munnen och vägrade äta.
    Undra om det beror på att hon är sjuk eller något annat. Kanske ska testa annan ersättning istället?
    Är ganska rädd att hon ska fortsätta gå ner i vikt ytterligare nu när hon också är sjuk. hon gick ju ner innan också och då vet vi egentligen inte varför hon gick ner i vikt.
Svar på tråden Allergitråden